fotka

Ochrana čtyřkolky

  • vydáno: 5.5.2011
  • autor: quadweb.cz

Čtyřkolky jsou díky svému terénnímu a pracovnímu charakteru extrémně namáhanými stroji. Ať už jde o sportovní stroje narážející do sebe na trati, bahenní speciály utopené po sedlo, nebo pracující stroje, které drhnou o pařezy v čerstvě vykáceném lese.

Kryty podvozku

Při jízdě terénem čtyřkolky často drhnou o zem podvozkem, ať už se jedná o sportky, nebo pracovní stroje. U sportek je nejdůležitější ochrana rámu pod motorem a zadního kotouče s rozetou a řemenem. Nejvhodnější jsou hliníkové plechy, na trhu je jich mnoho, u nás jsou nejrozšířenější plechy Goldspeed a Ricochet. Stejně důležitá je ochrana podvozku i u pracovních strojů, kde je ale třeba věnovat zvýšenou pozornost ramenům. Těm samotným destrukce nehrozí tolik jako poloosám, které jsou náchylné na protržení manžet, právě tomu zabraňují kryty. Je možné je pořídit z plastu nebo z hliníku. Plastové řešení je samozřejmě levnější, ale vydrží zpravidla jen jeden velký náraz. Hliník v případě poškození snadno narovnáte, popřípadě zavaříte. Hodně jezdců se pouští i do domácí výroby. Při té je dobré se podívat na nějaký originální kryt a pečlivě hlídat, aby bylo možné přistupovat ke všem důležitým servisním místům, jako je vypouštěcí šroub.

Lemy plastů

Na pracovní čtyřkolky se vyrábí zajímavý doplněk. Jedná se o lem, který kopíruje plasty, vyrábí se z pružného houževnatého plastu, který je odolnější než blatníky čtyřkolky. Brání odření a lámání krajů plastů, které nastávají při průjezdu mezi stromy a drobných kolizích. Další nemalá výhoda tohoto řešení je rozšíření blatníku a tím zlepšená ochrana jezdce proti bahnu a vodě od kol.

Nárazníky

Samostatnou kapitolou jsou nárazníky. Je to téma jak pro pracovní, tak i pro sportovní čtyřkolky. U sportek jde především o ochranu před nárazy do soupeřů. Jedná se o jednoduché nárazníky umístěné na přední straně rámu, populární jsou různé zajímavé tvary, jako třeba maltézký kříž apod. Cenově se nárazníky pohybují mezi cca 1500 – 3500 Kč.

U pracovních čtyřkolek je situace trochu složitější. Nárazník musí vydržet náraz daleko těžšího stroje většinou do pevných překážek, často také kryje světla, která jsou hodně na ráně. Rámy se na rozdíl od sportek dávají dopředu i dozadu. Jeho upevnění je také podstatně mohutnější než u sportovního quadu. Rámy také bývají napojené na horní nosiče a ochranu podvozku.

Nášlapy

Sportovní čtyřkolky se neobejdou bez nášlapů. Ty mají dvě funkce. Za prvé slouží k ochraně jezdce, který při došlápnutí mimo stupačku skončí v nášlapu a ne se zlomenou nohou. Druhou důležitou funkcí je ochrana proti nárazu jiného stroje. Nášlap zabraňuje zaklínění strojů do sebe v případě kolize. Nášlapy vyrábí řada firem, jsou z pravidla z hliníku vypletené pevnými pásy. U dražších variant se používá i karbon.

Doplňky

Čtyřkolku je možné chránit i dalšími doplňky. Zajímavá je ochrana palubní desky hrazdou na řidítkách. Ta zabrání zničení kapličky při převrácení. Populární je i ochrana tlumičů prostřednictvím neoprenových potahů na pružiny. Ty zabraňují proniknutí bahna nečistot na kluzák tlumiče. Pro udržení čtyřkolky v dobrém stavu také není špatné využít kryty, nebo polepy exponovaných částí rámu a plastů. Při případném prodeji pak máte čistou a nepoškrábanou čtyřkolku.

Tolik stručně k tomu, jak svůj stroj můžete ochránit v případě nehody i běžné jízdy. Příště se podíváme, jak čtyřkolku správně obout.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz