fotka

Vybíráme čtyřkolku - pracovní x sportka

  • vydáno: 16.5.2011
  • autor: Jiří "Cort" Cibulka

V první řadě si chce říct, k čemu nám bude sloužit. Jestli pro práci, odpočinkové projížďky, nebo zda máme závodní ambice.

Pracovní čtyřkolky se vyrábí s pohonem 4x4 (jde uzamknout přední diferenciál), 4x3 (připne se přední diferenciál, ale uzamknout nejde) a 4x2 (mají poháněnou jen zadní nápravu). U pracovních čtyřkolek je většinou automatická převodovka, změnu převodu obstarává variátor, takže my jen přidáváme plyn a mačkáme brzdy. Pracanti jsou také podstatně mohutnější a tolik se u nich nekouká na nějaké to kilo.

U náhonů 4x4 a 4x3 je potřeba počítat z vyšší spotřebou, přeci jen je stroj těžší o diferenciál a poloosy, které navíc při otáčení vytváří jev zvaný setrvačná hmotnost.

Sportovní čtyřkolky mají náhon jen na zadní nápravu, jsou poměrně lehké, mají však jednu nevýhodu. Jejich oplastování neskýtá takovou ochranu jako u pracovních čtyřkolek. Na trati to tolik nevadí, ale pokud na „sportce“ jezdíme na výlety, tak nás při blátivém počasí může absence ochrany mrzet. Samozřejmě jsou, jak už z názvu vyplývá, dělané především na sport a žádnou práci jako převoz materiálu či tahání přívěsu po nich chtít nemůžete.

Sportovní stroje mají několik levlů, první z nich jsou čtyřkolky s variátorem (například Access Tomahavk). Nemají tak velké výkony, zato náklady na provoz a údržbu jsou minimální, můžeme na nich vyrazit jak na výlet, tak i vyzkoušet své umění na trati.

Na pomyslném opačném konci barikády jsou „ostré sportky“. Patří mezi ně třeba Suzuki 450 LTR, KTM 505, atd. Řazení je klasické jako u motocyklu, výkonu mají na rozdávání, ale vybírají si za to svou daň. Údržba se neprovádí po ujetých kilometrech, nýbrž po motohodinách a něco stojí. Tyto stroje jsou vhodné spíš na trať.

Někam mezi jde zařadit stroje typu Yamaha Raptor, Suzuki LTZ a jim podobných. Váží víc než „ostré sportky“, jejich výkon není tak vyšponovaný a tím je potřeba i menší údržba. Jako u „variátorových sportek“ se dají vytáhnout jak na trať, tak na výlet.

Kategorií, která se čím dál víc těší oblibě jsou „sportky 4x4 (4x3) . Asi nejznámější představitel téhle „rasy“ je Can-Am Renegade, nebo Kymco Maxxer. Stručně můžeme říct, že tyto stroje vycházejí z konstrukce pracovních čtyřkolek (pochopitelně s úpravami), hlavní rozdíl je ve sportovně střižené kapotáži a nižší hmotnosti. Řazení opět obstarává variátor.

Samostatnou kategorií jsou vozidla side-by-side. Ty můžou sloužit k čistě sportovním účelům (Polaris RZR), ale také zastanou hodně práce (Yamaha Rhino, Can-am Commander). Řidítka u nich vystřídal volant a jezdec sedí vedle spolujezdce. Side-by-side jsou tedy vynikající především pro jízdu ve dvou. Jsou zpravidla vybaveny pohonem 4x4 a motorem nad 500ccm.

Při výběru čtyřkolky je dobré si ji prvně osahat, a to buď u prodejce, nebo vyrazit na nějaký sraz čtyřkolek. Osobní zkušenost Vám řekne mnohem víc, než rady všech kamarádů. Příště se podíváme na výhody a nevýhody nákupu nové a ojeté čtyřkolky.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz