fotka

Journeyman Gladiator X6-A EFI - je dlouhej lepší?

  • vydáno: 18.5.2011
  • autor: FilipT, foto: Jan Altner

Jeden z nejpopulárnějších modelů na našem trhu, Gladiator X6, dostal do letošní sezóny celou řadu vylepšení. I na čínské stroje už se začínají stěhovat špičkové komponenty a nový Glad dostal podstatně vylepšený variátor CV Tech 2, inovované chlazení oleje nebo třeba pěkné blastry na řídítka. V sídle Journeymanů ve Stránčicích už navíc připravují pár strojů s příplatkovými nastavitelnými nitrogenovými tlumiči...

Zbrusu novou X6 v zeleném maskáči s výše uvedenými standardními i nadstandardními doplňky jsme si ovšem zatím jen nafotili, k redakčnímu testu jsme tentokrát vytáhli ještě loňský bílý model X6 v prodloužené verzi, ideální mašina pro jízdu ve dvou. Vzhledově se ničím neliší od designu krátké verze, tedy až na rozměry, při pohledu přímo z boku je to fakt dlouhán. Design řady X5 a X6 se Journeymanům fakt povedl a řekl bych, že to je kromě slušné spolehlivosti a odolnosti jedním z hlavních důvodů jejich popularity na našem trhu a vysokým počtům prodaných kusů. Nádherné protáhlé světlomety, pěkná maska chladiče i chytře sestavené plasty proložené lakovanými plochami vzadu doplňují atraktivní protáhlé směrovky v blatnících. Zkrátka komu jde u čtyřkolky hodně o vzhled, jen stěží najde na trhu hezčího pracanta.

To platí i při pohledu přímo ze sedla, protože barevná digitální přístrojovka s přehledně uspořádanými údaji i kontrolkami je nejen přehledná, ale i moc pěkná a stroje vašich kamarádů opatřené přístrojovkami připomínajícími levný skútr budou blednout závistí. A to i na slunci, protože u X6 jsou údaje kupodivu slušně čitelné i na přímém osvětlení. Zbytek ovladačů představuje osvědčený standard - „blbuvzdorné“ přepínání náhonu na předek, parkovací brzda chytře kryjící páčku plynu, varovné blikače... jen pozor na tlačítko vypínání motoru u směrovek. Většina lidí ho moc nepoužívá a elektriku vypíná spíše klíčkem, za chvíli úplně zapomenete že tam je a pak ho nechtěně stisknete a rozeberete půlku čtyřkolky, než jej zase objevíte ;-) Směrovky jsou řešené posuvným přepínačem místo praktičtější motocyklové „minipáčky“... ale kdo by se u čtyřkolky staral o blinkry! To samé platí o skútrovitých zrcátkách, která stejně u většiny majitelů půjdou dolů ještě před prvním výletem do lesa.

Co se dalších užitných vlastností týče, trochu jsem postrádal nějakou příruční schránku na mobil a klíče, místo ní ovšem Glad nabízí slušný kastlík pod sedlem. Jinak můžete samozřejmě vše naložit na mohutné nosiče nebo v extrému i na přívěs, protože stroj je opatřený homologovaným tažným zařízeními s elektrickou zásuvkou určeným i do provozu s auto vlekem a je možné k němu dokoupit celou řadu pracovního příslušenství. Když teď studuji ceník, tak třeba cena 10 tisíc příplatku za akční verzi Snowblaster se sněhovou radlicí a látkovým boxem SHAD vypadá docela atraktivně.

Pochválit musím pořádné kryty rukou s hliníkovou výztuhou, společně s Gladiatorem jsme testovali ještě dlouhou Dinli Centhor a při jízdě kolem roští jsem si blastry několikrát moc pochvaloval. To platí i pro elegantně vyřešenou řadicí láku na levé straně, u Glada bylo díky snadnému řazení manévrování v pohodě. Dlouhá verze je totiž docela autobus a ne vždy se vám podaří utrhnout zadek a otočit se driftem. Otáčení na užší cestě proto občas vyžadovalo několik popojetí dopředu a dozadu a právě tady se dobré řazení hodně osvědčilo. Obecně průjezdy zatáčkou ve vyšší rychlosti jdou s dlouhou verzí samozřejmě o něco hůř než s krátkým Gladem. Hlavní ale je si na odlišný styl řízení zvyknout. Na začátku jsem měl dojem, že tahle věc vůbec nezatáčí, je na svoji délku moc úzká a každou chvíli se mnou musí vypochodovat na bok nebo ven ze zatáčky. Už po čtvrthodině jsem ale zjistil, že chyba je pouze v jezdci a chce to trochu jiný styl uvažování a cítění a čtyřkolka je rázem poslušná. Na měkčím povrchu se dá ochotně dostat do driftu, který pak s dlouhou verzí opravdu stojí za to.

Odpružení má spíš pracovní charakter a třeba na nějaké delší výlety do vzduchu to samozřejmě není ten pravý stroj. Při jízdě po opravdu rozbitém povrchu sice v pohodě pobere všechny díry a kameny a stabilně drží směr, ale řidič dostane hodně rázů do řízení a do rukou. Paradoxně po připojení předku jsme se se čtyřkolkou už nemuseli tolik prát a náhon na přede pomáhal držet směr - u krátkých ATV to bývá naopak, ale u prodloužené verze to asi je logické. Každopádně robustní nezávislé zavěšení kol s A-rameny z kombinace trubek dole a kovaného duralu nahoře vydrží snad všechno. Jsem ještě hodně zvědavý na svezení s krátkou verzí s příplatkovými nitrogenovými tlumiči, to by mohlo být zase jiné kafe a s mnohem zábavnější krátkou verzí by to mohlo udělat divy!

Na startér stačí jen ukázat a mašina díky elektronickému vstřikování okamžitě chytá a odpadá taneček se sytičem. Čtyřventilová šestistovka CF MOTO - mimochodem jde opravdu o poctivé šestikilo s objemem 594 ccm, žádné 540 vydávající se za marketingových šest set, jak tomu někdy bývá - ze sebe vymáčkne téměř čtyřicet koní a to už stačí na pořádný kopec zábavy. Aspoň nám žádný kopec neodolal, a to ani na mokrém jílu, na kterém jsem při výjezdech měl občas pěkně staženou... ehm, řídítka. S připojeným pohonem předku jsme nakonec nenašli žádnou pasáž, kterou bychom nepokořili. Standardně osazený naviják jsme tak využili teprve ve chvíli, kdy si širší Dinli Centhor v bahně vyhrabala takové díry, že už se nedokázala vysápat nahoru. I použité obutí s šípovým vzorem se tak docela osvědčilo a v bahně předčilo dokonce i obuté Bighorny na sousední Dinli.

Trochu výhrad jsme měli k brzdám, zadní brzda už toho asi měla dost za sebou a levá páčka byla v měkkém terénu v pohodě, ale na silnici nebo tvrdším povrchu už jsme občas mačkali nadoraz a přešli jsme radši na kombinovanou nožní brzdu. Důležitější přední brzda pak byla v pohodě, takže ke konci testu už jsme i na tuhle výhradu zapomněli a vybavím si ji jen díky poznámkám v diktafonu.

Na parkovišti ve Stránčicích jsme po vrácení testovaného stroje ještě opatrně párkrát projeli čerstvě rozbalený a nalitý stroj modelového ročníku 2011 s novým variátorem CV-Tech a opravdu je to citelný rozdíl. Tahle špičková komponenta mnohem lépe přenese krouťák motoru přímo na kola a naprosto odpadají hučivé a kvílivé zvuky doprovázející starší typy variátorů. Kdo tedy hledá dlouhou mašinu pro jízdu ve dvou a spíše než mamutím rozměrům osmistovek sáhne po prodloužené verzi osvědčené šestistovky, ten z projížďky na X6-A určitě bude spokojený. Charakter řízení proti krátkému Gladiatoru X6 je hodně rozdílný, ale jak si na něj zvyknete, projedete ty samé terény s úplně stejným nadšením z projížďky a za brzdu ve vaší partě čtyřkolkářů rozhodně nebudete.

iPod Video

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz