fotka

Na co si dát pozor při koupi ojetiny

  • vydáno: 31.5.2011
  • autor: Jiří "Cort" Cibulka

Člověk si vybere v inzerátu čtyřkolku která se mu líbí, cena je ucházející, takže už jen zbývá pro ní dojet, zaplatit a dovést si vysněný stroj domů. Vypadá to jednoduše, ale je potřeba si dávat pozor. Prvotní euforie z nového přírůstku do rodiny se jakoby mávnutím kouzelného proutku může změnit v noční můru, pokud stroj náležitě nepohlédneme.

Nejideálnější je s sebou vzít někoho, kdo daný stroj také vlastní a zná jeho slabá místa. Když nikoho takového neznáme, je alternativa přibrat alespoň někoho, kdo má přehled o technice. Jestli není ani tahle možnost, tak vzít alespoň někoho a nejezdit sám. Po projetí na silnějším, nebo prvním, stroji člověku endorfiny člověku natolik zaplaví mozek, že často nevidí to, co by vidět měl.

Tak stojíme u svého vyvoleného stroje a co nás bude zajímat? Prvním bude asi celkový vzhledl. Tím nemyslím design čtyřkolky, ale její pohledový stav. Ošoupaný rám a dekly motoru jsou vizitkou, že majitel rád jezdil ostřeji a „vysedával“. Toto může být zakryto novou barvou, většinou to i laik pozná pouhým okem. Další svědek života kolky jsou plasty, jejich stav vypoví dost o způsobu provozování.

„Pohledovou kontrolu“máme za sebou, koukneme se na srdíčko, kterým je motor. Je dobré si s majitelem domluvit, aby čtyřkolku před naším příjezdem nestartoval. Je totiž dobré vědět, jak chytá za studena i jak se chová do zahřátí.. Okem potom na motoru zkontrolujeme jeho stav, třeba jestli mezi kartery neleze silikon, pokud ano je vhodné se majitele zeptat, o jaký zákrok se jednalo a proč byl uskutečněn. I ucho přijde na řadu, poslechneme si důkladně agregát a jeho součásti za chodu po zahřátí, různé „kovové“ rány nejsou to pravé ořechové.

Podvozek a jeho kontrola se nejlépe provádí, když je čtyřkolka zdvižená heverem. Potom je celkem snadné najít tahem – tlakem různé vůle v uložení ramen, či v čepech. Oko pak poslouží ke kontrole manžet a i k celkovému stavu („odrbání“) spodku.

VIN je číslo rámu čtyřkolky, musí být totožné s číslem uvedeným v technickém průkazu. Je vyražené (nebo vypálené) strojně, takže je-li pozměněno lze poznat snadno. Pokud se tak stalo legální cesto, bude o tom záznam v technickém průkazu. To samé platí i o motoru, i když se už jeho číslo nezapisuje, tak na motoru být musí. Stanice technické kontroly podle něj kontrolují, jestli jde skutečně o typ, který je do dané čtyřkolky schválen a policie zas, jestli není kradený.

Serepetičky, jako například stav ojetí pneumatik, vytahaný řetěz nebo ohmatané gripy by se měly promítnout do ceny čtyřkolky, tedy spíš slevy z ní. Ale tady už záleží na dohodě s majitelem, celkem se však vyplatí se optat po telefonu.

Třešničkou na konec bývá zkušební jízda. Tady asi universální rada není. Každý model čtyřkolky je jiný a proto se chová odlišně. Snad jen sledovat fórum na quadwebu.cz a ptát se majitelů vysněného stroje jak se má chovat a co od něj čekat.

Přeji štastnou ruku!

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz