fotka

Can-am odhalil Hybridní Spyder

  • vydáno: 13.6.2011
  • autor: Matěj Oliva

Celý den stál pod plachtou bokem od všeho dění, až na slavnostní večer se objevila černá silueta na pódiu a dvě Italky z tajemného stroje stáhly povlak, pod ním se skrývala zeleno-bílá variace na první pohled obyčejného Spyderu.

Při bližším pohledu se ale naskytlo několik nápisů „hybrid“ a zásuvka na levém boku. Kromě toho se koncept liší upravenými blatníky, které mají na bocích plexisklo, jiné je sedlo s umělým potahem a také zajímavě řešený kryt kyvné vidlice. Zadní kolo je řešeno jako plné, bez paprsků, v kombinaci s bílou barvou vypadá rozhodně zajímavě. I přední kola mají nový design a navíc jsou vícebarevná. Ekologický směr pak dokresluje zelený lak v kombinaci s mírumilovnou bílou.

Co je, ale mnohem zajímavější je technika ukrytá pod kapotami. V BRP pracovali na hybridu opravdu dlouho a je dotažený do nejmenších detailů. K pohonu slouží jak jinak, než motor Rotax o objemu 600ccm, je to samozřejmě čtyřtakt o výkonu 60 koní. To ale není všechno, benzínovému motoru pomáhá elektromotor s výkonem 20 kW. Elektromotor pohání Li-on baterie. Dohromady je tedy výkon hodně zajímavý, dokáže tříkolku rozhýbat na rychlost 185 Km/hod. Zrychlení z nuly na sto má hodnotu 4,5s. Celkově dokáže Spyder najet na nádrž 600km, což je více než dvojnásobek oproti současnému benzínovému motoru. Dojezd na baterii je 30Km. Spotřeba je menší než 4l na sto a emise klesly o 50%.

Tady má tedy hybridní technologie smysl, zachovává zábavnost čistě rekreačního stroje. Spotřeba je navíc podstatně menší v poměru k benzínovému motoru. U motorek a podobných strojů navíc neexistuje alternativa v podobě naftového motoru, jako je tomu u aut. BRP zatím s uvedením na trh čeká a hybrid můžeme očekávat zhruba za dva roky. Do té doby se bude ještě pracovat na vývoji a ladění prototypu.

Co je BRP

Bombardier Recreation Products je jakási skupina se sídlem v Kanadě. Má dlouhou tradici ve výrobě strojů pro práci i zábavu. Pod koncernem BRP se skrývá několik značek, tou první je Can-am – čtyřkolky, side-by – side a tříkolky Spyder, dále je to Sea-doo – vodní skútry, Ski-doo a Lynx – sněžné skútry, Rotax – výrobce motorů pro čtyřkolky, motokáry, letadla a motorky a samozřejmě pro všechny produkty BRP. Kromě toho se pod BRP vyrábí ještě závěsné lodní motory. Záběr je opravdu velký ave všech oborech je BRP na absolutní špičce technického vývoje.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz