fotka

Can-am Outlander 2012 - exkluzivně přímo z Kanady!

  • vydáno: 18.7.2011
  • autor: Matěj Oliva

Vypadá to, že v BRP zrušili dovolené a zavedli noční šichty, protože z továrny vyjede každý rok několik novinek, které zpravidla ohromí celý čtyřkolkářský svět. Letos to vzal Can-am ve velkém a sebral Arctic Catu prvenství v nejobjemnější čtyřkolce. Není to ale jen o nových motorech, ve žlutých čtyřkolkách nezůstalo nic stejné. My jsme mohli být u toho a máme exkluzivní detaily všech strojů, které Can-am letos představil. Celá "show" trvala dva týdny a konala se kde jinde než v kanadském Montrealu.

Can-am Outlander

Všechno je jinak, Outlander si dlouhá léta držel ucelený design plný hran se specifickými světly, který byl poznat na první pohled. Když jsem viděl model 2012, trochu jsem se lekl, že jde o nějaký špatný vtip. Dvě hranatá světla nahradila čtyři kulatá, ostře řezané hrany vystřídaly oblé křivky. Jinak vypadá i specifická kaplička před řídítky, ta má na bocích sání vzduchu, které se tím dostalo na nejvyšší bod stroje. Příjemnou změnou je přítomnost objemné schránky v zadní části stroje. Can-am dal na obdiv celé přední zavěšení, které je vidět víc než u starého modelu. Řazení zůstalo na pravé straně, stejně jako víčko nádrže v zadním plastu. Palubní deska je také přepracovaná a dává jezdci lepší přehled, klíček se z řízení přesunul doleva dolů, takže už nebude tolik na ráně. Původní řidítka nahradila ta z modelu Renegade X. Nové jsou i nosiče, které nyní kryje plast a mají řadu úchytů pro speciální montážní příslušenství, které lze k Outlanderu dokoupit.

Motor

Co je ale ještě zajímavější, je pohonná jednotka. Po příchodu modelu Commander – premiéry Can-amu ve světě side-by-side - bylo celkem jasné, že litrový motor z dílny dceřiného rotaxu nezůstane jen v jednom stroji. Předpoklady se letos naplnily a Outlander nyní pohání právě litrový dvouválec o výkonu 82 koní. Motor má stejný výkon a nastavení, ale změnila se převodovka, která má mnohem hladší a přesnější chod (vyzkoušeno v praxi). V modelu Outlander 800 R bije stejné srdce jako v předchozí generaci, tedy vidlicový dvouválec s výkonem 71 koní. Vzduch je do motoru nasáván přes zcela nový airbox, do něj se dostanete po odklopení sedla. Výměna vzduchového filtru nikdy nebyla jednodušší. Airbox a variátor jsou vybavené novým systémem těsnění a odvodu vody, takže by měl být Outlander odolnější při brodění. Nové je i chlazení, které využívá dva okruhy, stejně jako u modelu Commander. K tomu má Outlander podstatně větší chladič a nově také chlazení oleje. Přední diferenciál a zadní rozvodovka jsou poháněny zcela novými kardany. Ty jsou tenčí a úplně na nich chybí kříž, takže jsou naprosto bezúdržbové. Když jsme u diferenciálu, i ten se dočkal změn a pracovalo se především na systému visco-lock, který by měl uzavírat diferenciál rychleji a dříve než u předchozí generace. Motor nyní vydechuje přes příčně uložený výfuk, což trochu zkomplikuje život výrobcům laděných systémů. Naopak velkým plusem je přesunutí baterie pod sedačku, kde je podstatně méně na ráně než na původním místě v zadní části stroje. S elektronikou souvisí i úprava CDI, které je uloženo na vnějšku stroje a je lépe chlazené.

Podvozek

Doslova revoluce se udála na podvozku, tam je zcela přepracovaný systém zavěšení obou náprav. Vpředu se pracovalo především na tuhosti a odolnosti zavěšení. Najdete tu dvojitá A ramena, která jsou ale roztažená do mnohem tupějšího úhlu, což je dělá odolnější vůči nárazům zepředu. Vzadu zmizelo mohutné vlečné rameno a nahradilo ho daleko agilnější zavěšení svařované z trubek. Se změnou zadního zavěšení souvisí i změna polohy zadních tlumičů, které nejsou umístěny svisle, ale naklonily se mírně dozadu. Dráha pružícího kola je tak podstatně přímější, což pomáhá chování podvozku. Tomu chybí klasický stabilizátor a odpadá i dotahování matek na uložení ramen, na celém systému je jen jedna maznice, která podstatně zjednodušuje údržbu.

Na podvozku je nyní o 16 % méně dílů, je jednodušší a lehčí. Hodně se pracovalo i s rámem, ten je od začátku do konce nový, je svařený z nového typu profilů a má zcela jiné řešení, které zvýšilo tuhost a odolnost rámu a také změnilo geometrii řízení. Novinkou je přesunutí předních brzdových kotoučů přímo ke kolům jako u modelu Renegade. Zadní nápravu brzdí jeden kotouč, ten ale není umístěný na kardanu, ale v jednom ze zadních kol. Zařízení je to celkem zvláštní, ale funguje velice dobře. Pozměněné jsou samozřejmě i tlumiče, které mají nové pružiny i stavbu a měly by sekundovat podvozku. U základní verze se o odpružení starají jednotky Sachs, u modelu XT a LTD jsou to tlumiče Fox. Při svezení je nový podvozek citelně měkčí než u předchozí generace, respektive modelu Renegade a jízda na něm je hodně komfortní. Na rozdíl od konkurenčních strojů ale díky zadnímu zavěšení odpadá potápění zadku při akceleraci. U prvního Outlanderu, vybaveného posilovačem řízení si řada zákazníků stěžovala na jeho příliš velkou účinnost. Pro letošek dostal posilovač místo dvou tři režimy (MIN, MAX a MED), na minimum je řízení už dostatečně tuhé a po jednom okruhu na testovací trati toho má jezdec plné ruce.

Na podvozku jsou nasazena nová litá kola obutá do stejných pneumatik. Ty vypadají na první pohled hodně univerzálně a dle mého názoru půjdou u většiny majitelů někam do kouta garáže.

Možnosti výbavy

Model 1000 i 800R je možné objednat ve výbavě XT. Ta obsahuje celkem bohatou škálu příslušenství, které začíná navijákem o nosnosti 3000 liber. Jiná odlehčená litá kola, 26palcové pneumatiky Carlisle ACT, přední a zadní rám, 650W alternátor a kryty rukou. Outlander 800R je k dispozici v dalších dvou modifikacích a to 800 XT-P s další doplňkovou výbavou a zvýšený 800 R Mud pro jízdu v extrémním bahně.

LTD, MR a XC

Zatímco osmistovka a litr jsou úplně nové čtyřkolky, u zvláštních edicí Outlanderu zůstalo vše při starém. K dispozici je speciál pro bahenní řádění XMR, speciál pro závody crosscountry, nebo ostřejší jízdu krajinou XC a nakonec luxusní cestovní LTD vybavené vzduchovým podvozkem Fox, GPS navigací a dalšími doplňky nezbytnými pro dlouhé cestování terénem.

Video

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz