fotka

Na návštěvě v továrně a muzeu Can-Am skupiny BRP

  • vydáno: 13.9.2011
  • autor: quadweb.cz

Při představení novinek od žlutých pro sezonu 2012 byla možnost nahlédnout tak trochu pod pokličku kanadského výrobního závodu BRP, kde se kromě čtyřkolek Can-Am vyrábí také sněžné skútry Ski-Doo & Lynx, vodní skútry Sea-Doo, silniční tříkolky Can-Am Spyder a motory Rotax, Evinrude & Johnson.

Než ale nahlédneme do bran BRP, podívejme se trochu do historie této značky. Kanadcká značka BRP je součástí koncernu Bombardier Inc., který sídlí ve městě Valcourt v provincii Quebec. Založení firmy se datuje někdy k roku 1942 a má ho na svědomí Joseph Armand Bombardier. Z původní firmy se v roce 2003 oddělila firma Bombardier Recreational Products, jejíž část ale stále vlastní Bombardierovic rodina. V roce 2009 firma zaměstnávala okolo 5500 zaměstnanců a měla roční obrat přes 2,5 miliardy dolarů. BRP má výrobu rozmístěnou do šesti zemí – USA, Kanada, Rakousko, Mexiko, Finsko a Čína.

BRP se zabývá výrobou celé řady strojů, z nichž jsou pro nás samozřejmě nejzajímavější čtyřkolky a sněžné skútry, nechybí ale ani vodní skútry, leteckmé a motocyklové motory Rotax, lodní závěsné motory, tříkolky Spyder a mnoho dalšího.

Samotná návštěva továrny je rozhodně velkým zážitkem, obrázek si konec konců můžete udělat sami z fotogalerie. Vše tu má pečlivý řád a pořádek. Kanaďané vše detailně kontrolují a v halách nenajdete jedinou stopu nepořádku a nečistot. Na linkách můžete vidět v různém stavu rozpracování tříkolky Spyder a sněžné skútry. Do nich přichází motory z rakouské továrny Rotax a v Kanadě se vše kompletuje. Sněžné skútry se také vyrábí ve Finsku, odkud se zásobuje Evropa a Asie. Zkompletované stroje jsou zde baleny a nakládány na kamiony pro export do celého světa.

V areálu továrny je i muzeum značky BRP, které je samo o sobě snad ještě zajímavější. K vidění je tu průřez historií společnosti. POtkáte zde původní stroje z továrny z padesátých let. Prapředky sněžných skútrů a podobných sněžných vozidel, mnohdy s dost divokým designem i funkcí. Stojí tu ale i závodní sněžné skútry, které mají nejen v Severní Americe řadu šampionátů.

Mě osobně hodně zaujalo side-by-side vozidlo na pásech a lyžích s krytým kokpitem, topením a vším komfortem, na který jsme zvyklí třeba z osobního auta. V muzeu je i řada slepých vývojových větví a prototypů, které měly větší či menší šanci na prosazení do sériové výroby. Bombardier se vždy nezabýval jen výrobou strojů pro zábavu. V Kanadě se ve velkém těží dřevo a právě při této práci pomáhal pásový robot, který uměl pokácený strom naložit, aniž by se dotkl země.

V muzeu by se daly trávit dlouhé hodiny nad zkoumáním technických zajímavostí BRP, prohlídka se ale chýlí ke konci a na řadě je svezení na modelech Can-am 2012, které jsme vám zprostředkovali před několika týdny v článcích Can-am Outlander 2012 a Can-am Renegade a Commander 2012.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz