fotka

Gladiator CF Moto X8 – první dojmy

  • vydáno: 5.12.2011
  • autor: Matěj Oliva, Dan Pejzl, E.D.A.

Mluví se o něm už dlouho, ale oficiálního představení jsme se dočkali až na výstavě EICMA, kde jsme se s Gladiátorem mohli poprvé setkat. K tomu už se objevilo i oficiální video a je třeba říct, že čtyřkolka vůbec nevypadá zle a ve svém segmentu by mohla udělat velké věci.

Zatím jsme ale slyšeli jen samé teorie a o dlouhodobých zkušenostech se dalo jen spekulovat. Nám se podařilo získat exkluzivní dojmy kanadského importéra CF Moto, který měl možnost na nové osmistovce jezdit už od letošního jara a předávat továrně i uživatelům své dojmy. Jeho jméno je Marco Champagne a působí ve společnosti CMI. Zeptali jsme se ho na Gladiátora i na další zajímavosti ze Severní Ameriky.

Q: Marco, prosím představ stručně českým a slovenským čtenářům sebe, vaší firmu, čím se zabýváte.

MARCO: Jmenuji se Marco Champagne a pracuji pro společnost CMI (Canada Motor Import) jako manažer výroby, výzkumu a vývoje.

CMI je kanadským distributorem pro CF MOTO a některé další asijské výrobce.

V současné době je mým úkolem zajistit, aby produkty, které kupujeme od CF Moto, byly přizpůsobeny pro náš trh. Jízdní podmínky tady v Kanadě jsou většinou stejné jako ty u vás. Nicméně konkurence mezi severoamerickými výrobci je tvrdá, a proto je mou prací ujistit se, že stroje z CF Moto mohou se zdejšími soupeřit. Proto musím zajistit, aby CF Moto uzpůsobilo výrobu specifickým požadavkům, které CMI má.

Jako příklad uvedu následující: naše Z6 se prodává s řemenicí poháněnou technologií CVTECH, díky čemuž je zvyšuje výkon a spolehlivost. Dále máme upravené závěsné zařízení a tlumiče, abychom dosáhli většího jízdního komfortu.

Q: Mohl bys něco říct o kanadském trhu čtyřkolek, o jakých objemech prodejů to je?

MARCO: Jak už jsem zmínil výše, konkurence je extrémně tvrdá, musíme soupeřit se značkami věhlasných jmen vyráběných v Severní Americe, které se prodávají za přibližně stejných cenových podmínek, za jaké my dodáváme stroje CF Moto na trh. To naši práci značně komplikuje.

V současné je době jsou v centru zájmu na kanadském trhu UTV. Trh s ATV se v průběhu posledních dvou let zpomaluje.

Celkový počet prodaných ATV klesl z téměř 90000 strojů v roce 2007 na 56000 strojů v roce 2010 a rok 2011 na tom nebude o nic lépe než ten předchozí. Tento počet zahrnuje všechny značky a modely ATV. Nicméně neobsahuje počet prodaných UTV…

Nevím, čím je to způsobeno a mnohokrát už jsme se ptali COHV (Kanadské rady distributorů vozidel pro nerychlostní silnice), proč neposkytují statistiky pro UTV a ve skutečnosti jsme se nikdy nedočkali reálné odpovědi.

Vztaženo na CMI, poměr prodeje UTV a ATV pro letošní rok bude zhruba 3 ku 1 (tři UTV na jedno ATV). Toto číslo výborně odráží, jak je náš trh primárně orientován na UTV.

Q: Které modely se u vás nejlépe prodávají, z výše uvedeného to vypadá, že převládají UTV, tedy náklaďáčky?

MARCO: Ano, vypadá to, že UTV vedou…:)

Stále se prodává velké množství ATV, ale náklaďáčky mají nyní největší podíl na trhu.

V naší provincii jsou jednoznačnými bestsellery na trhu SSV jako RZR a náš Snyper (Journeyman Gladiator Z6).

Pro naši společnost je absolutní jedničkou UTV a Snyper nám letos vydělává na živobytí.

Journeyman Gladiator X8

Q: Jako jeden z prvních jsi měl možnost se svézt na jedné z nejočekávanějších novinek ve čtyřkolkářském světě, nové dvouválcové osmistovce CF Moto X8. Jaké byly úplně první dojmy?¨

MARCO: Pfff…! Jen další čínská ATV v řadě (směje se).

Dělám si legraci. Ve skutečnosti se dá říct, že CF Moto s tímto modelem udělalo velký krok vpřed. Vzhled, kvalita konstrukce – vše je perfektní.

Není nic, co by tento model měl závidět velkým značkám na trhu. Jsem si stoprocentně jistý, že pokud bychom z jedné X8 sundali nálepky, řekli někomu, aby ji vyzkoušel a pak hádal, o jakou značku se jedná, tento člověk by s vysokou pravděpodobností nezmínil žádného čínského výrobce.

CF Moto splnilo domácí úkol na jedničku, když vytvořilo ATV, které dokáže uspokojit téměř každého. Výrobce pozorně naslouchal svým distributorům a vytvořil stroj podle jejich požadavků – speciálně podnětné byly komentáře bláznivých distributorů z České Republiky, kteří neohroženě jezdí v hlubokém sněhu nebo používají čtyřkolky jako ponorky ve vodě nebo bahně…:)..(kde na tohle přišel:) )

Q: Jak na tebe působí kompletní zpracování čtyřkolky? Je to zase další revoluční krok ve vývoji CF Moto podobně jako byl např. X6 ? Co říkáš na design?

MARCO: Design je opravdu úchvatný, při pohledu na stroj je patrné, že je ze stejné rodiny jako Z6 díky podobným liniím a zpracování. Vysokou úrovní vzhledu této čtyřkolky jsme ohromeni všichni.

Q: Jaké jsou tvé dojmy z ovládání a dalšího chování stroje?

MARCO: Ovládání je vynikající! Je rychlé a přesné.

Co jsme změnili, jsou kola a pneumatiky. Dostali jsme X8 na 26” pneumatikách a 12” ráfcích a toto provedení bylo dobré na lesní cesty, nicméně na štěrkových cestách způsobovalo velké viklání při vysokých rychlostech. Doporučil bych tedy jezdit na 26” pneumatikách a 14” ráfcích, jako jsme to udělali my, nebo použít 25” kola a 12” ráfky.

Rám čtyřkolky je tvrdý, byli jsme překvapeni, že rádius otáčení je překvapivě malý; sedadlo je pohodlné stejně tak jako pozice jezdce.

Dobré ovládání stroje má pravděpodobně také na svědomí relativně nízké těžiště.

Q: Co celkové provedení, nějaké vychytávky apod. ?

MARCO: Celkové provedení je velmi pěkné, kvalita opravdu působivá, je tu hodně úložného prostoru, sedadlo jezdce je velmi pohodlné a i vzadu je hodně místa. Přístrojová deska vypadá dobře, má více funkcí než 600cc, ale není uchycena na řídítkách, což některým lidem vadit nebude, jiným ano, mně osobně na tom nezáleží.

Bohužel CF Moto neustále používá mechanickou levou ruční brzdu, což moc nemusím, ale podle jejich informací by se pro seriovou výrobu stroje měla používat hydraulická páčková brzda.

Q: Mluví se také o změně v kvalitě plastů – jak na tebe působí, na první pohled vypadají, že jsou mnohem více ohebné než u předchozích generací. Je to tak?

MARCO: Nové plasty jsou mnohem ohebnější. Při své poslední návštěvě CF Moto jsem měl možnost vyzkoušet lámat vzorky plastů a je mnohem obtížnější tyto plasty zlomit – skákal jsem na plastovém dílu proti zemi a musím říct, že se vracel do původního tvaru bez jakéhokoli poškození. Navíc design plastů na X8 určitě chrání opěrky nohou před prasknutím, nejsou tu žádná ostrá žebra či hrany, které mají větší tendenci ke zničení při nárazech.

Q: X8 působí robustním, velkým dojmem – jak se na ní jezdec cítí ?

MARCO: Protože X8 je prodloužená čtyřkolka, jízda je velmi stabilní bez ohledu na rychlost jízdy, zvládá drsný terén i štěrkové cesty; nicméně její délka může způsobovat mírné obtíže při jízdě na úzkých a technických tratích.

Vzorek, který máme, má dost tvrdé zavěšení, což se mi líbí a to hlavně pro agresivnější jízdu.

Q: Doporučil bys nějaká zlepšení nebo úpravy či je X8 již v základu plně dostačujícím pracovním strojem?

MARCO: Zdokonalování není nikdy dost, ale musím zopakovat, že CF Moto odvedlo dobrou práci a tato nová X8 je to nejlepší, co dosud vyrobili.

Upřímně věřím, že i nová generace UTV bude stejně působivá jako tato X8.

Věc, kterou bych upravil – přidal bych dopředu pevný ocelový rám, podobný jako má např. model X6, to ale bude asi možné dodat jako příslušenství.

Možná ještě umístění navijáku se může zdát poněkud nízko. Některým zkušebním jezdcům to vyhovovalo, jiným ne, ale v podstatě je to o tom, co byli zvyklí řídit.

Q: Jak na tebe s odstupem cca půlročního testování X8 působí dnes? Našel jsi i nějaká negativa, nedostatky?

MARCO: Náš testovací stroj má najeto přes 4000km, pořád ho testujeme a zatím jsme měli pouze drobné, nepodstatné problémy. Jednalo se o věci jako závada na sváru držáku výfuku, prasklá svorka krytky výfuku, prach v palivovém víčku, ale CF Moto všechny tyto problémy už vyřešilo.

Neměli jsme ani jednu závažnou závadu ani žádný mechanický problém.

Q: Máš již nějaké reakce od zákazníků, kteří se na X8 u tebe svezli? Pokud ano, jaké jsou jejich pocity, dojmy ?

MARCO: Všichni naši dealeři, kteří si čtyřkolku vyzkoušeli, přicházeli s jedinou otázkou: Kdy ji můžeme mít? Všem se líbila, samozřejmě mnoho z nich mělo různé návrhy a komentáře, ale ve své podstatě většina reakcí byla pozitivní. Všichni byli maximálně spokojeni se sílou 800cc motoru, se vzhledem stroje, ovládáním, stabilitou a jízdními vlastnostmi.

Q: Poslední slova na závěr – pár slovy stručně zhodnoť X8 .

MARCO: Rozhodně nejlepší čínská čtyřkolka (ATV), kterou znám!

CF Moto je bez pochyby nejlepším čínským výrobcem ATV. Tato nová X8 nemá rozhodně co závidět ani čtyřkolkám japonských a severoamerických výrobců. Je to stroj špičkové kvality, spolehlivý a s vizáží zabijáka.

Když jsem CF Moto navštívil poprvé, bylo mi řečeno, že během pěti let se chtějí svou kvalitou vyrovnat Japoncům. Nyní je to dva roky a já skutečně věřím, že CF Moto svým slovům dostojí a získá výrazný podíl na trhu na úkor mnoha slavných značek.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz