fotka

Jak na laďák - RP Tuning

  • vydáno: 20.1.2012
  • autor: Matěj Oliva

Na trhu s laděnými výfuky je v současné době opravdu široká nabídka a vybírat můžete z renomovaných značek, ale i méně známých produktů vyrobených po večerech v garážích. Mezi tu první prestižní kategorii značek patří firma RP Tuning, která se výrobou výfuků zabývá už několik let a za tu dobu urazila velký kus cesty ve vývoji i designu.

Jak se vyrábí laděné výfuky, jsme se jeli podívat do Ivančic u Brna, kde má sídlo firma Roberta Pokorného. V prodejně na nás čekalo několik desítek typů koncovek, ze kterých může zákazník vybírat. Může si ale zvolit i vlastní design, pokud je to technicky realizovatelné, není nic problém. V nabídce jsou výfuky z leštěného nerezu, titanu, ale i probarveného karbonu nebo kombinací těchto materiálů. RP Tuning vyrobí za rok zhruba 500 koncovek a 50 kompletů se svody. I samotné svody totiž mají nemalý vliv na výkon a průběh výkonu motorky. Na prodejně jsme zrovna mohli vidět například připravené svody na Aprilii RSV4, které opravdu stojí za to.

Výfuky se tu ale nevyrábí zdaleka jen pro motorky. Hned ve dveřích jsme potkali závodní quad KTM SX 505 připravený pro závody, právě s koncovkou a svodem pro RP. Problémem nejsou ani pracovní čtyřkolky.Na vývoji se podílí i závodní jezdci. Mezi čtyřkolkáři využívá RP například Lukáš Studený, David Tušl, nebo mistr ČR Martin Liška. Díky jejich poznatkům a zkušenostem se daří vyvíjet stále lepší a propracovanější produkty. Mezi motorkáři používá RP například duo Gottvaldů v enduru a Cross Country, na silnici kaskadér Martin Krátký, nebo několikanásobný mistr SK Vlado Ruža a nadějný talent Jan Halbich.

Jak naladit motorku

Samotným výběrem a montáží laděné koncovky rozhodně optimalizace výkonu vaší motorky nekončí. Je třeba ji nastavit tak, aby se průchodnost motoru projevila. O to se v RP samozřejmě také dokáží postarat. K dispozici mají motorovou brzdu vybavenou moderní měřící technikou a upravenou i pro měření čtyřkolek.

Na motorce je kromě výměny výfuku třeba také zprůchodnit sání motoru. To se děje většinou za pomoci otevřeného filtru. No a jakmile motoru dodáte více vzduchu a necháte ho lépe dýchat, zbývá doladit karburátor, popřípadě vstřikování. V RP mají k dispozici alternativní programovatelné řídící jednotky pro většinu produkčních modelů.

Jak probíhá zakázka

Firma RP Tuning se snaží uspokojit potřeby všech zákazníků, i když někdy je to dost náročné. Jsou případy, kdy stačí zavolat, vybrat si typ koncovky k dané motorce a ta dorazí poštou, to je samozřejmě nejjednodušší případ, zákazník si ale posléze musí sám vyřešit montáž a odladění zbytku motocyklu. Druhým případem je ladění a výroba na míru. V tom případě je třeba přistavit motocykl, sepsat objednávkový protokol a v něm specifikovat, co všechno se bude na motorce upravovat. V RP vám samozřejmě poradí, co je po váš stroj nejvhodnější a pomohou s výběrem koncovky. Vybrat si můžete barvu, design, materiál i vzhled gravírování do těla výfuku. V tomto případě se fantazii meze nekladou. Pak už stačí nechat vše na RP a čekat na výsledek.

Komunikace s výrobcem probíhá i při samotné výrobě. Občas je třeba něco konzultovat, samozřejmostí jsou také fotky výrobku. Záleží samozřejmě na tom, pro jaké účely a na jaký typ stroje se koncovka, nebo celý výfuk vyrábí. V RP Tuningu mají nejraději závodní speciály, ať už na motokros, nebo na silnici. Není ale problém udělat i koncovku pro běžný provoz, která je vybavena vyjímatelnou tlumivkou, která zajistí bezproblémový průjezd zeměmi, kde laďáky nemají příliš v lásce.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz