reklama
fotka

Pár paragrafů, které je dobré znát - díl první

  • vydáno: 11.11.2010
  • autor: Cort

Je dobré vědět, k čemu nás při jízdě na čtyřkolce různé zákony a vyhlášky opravňují, nebo co nám naopak zakazují. Tento seriál se pokusí srozumitelným způsobem vnést jasno do toho, jaké jsou nastavené mantinely.

Kapitola první – rozdělení čtyřkolek podle skupin, potřebný řidičák

Když budete chtít se čtyřkolkou vyjet na pozemní komunikace, budete ze zákona potřebovat řidičské oprávnění, to je všem jasné. Ale zmatek začíná v tom, jaké skupiny. Prvně si rozpleteme zákonem stanovené rozdělení kategorií vozidel, které ukrývá zákon 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích ve své příloze a zákon č. 361/2000 Sb., kde se dočteme o příslušných řidičských oprávněních pro dané kategorie.

Čtyřkolky zde najdeme ve dvou skupinách. Je to L (motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly). Druhá kategorie pod kterou jsou přihlášené čtyřkolky je nazývána jako ostatní vozidla a nese značení R . Skupina L je chápána jako „motorková“ a bývá jí automaticky přisuzované i řidičské oprávnění na motocykl.

To ovšem částečně platí jen u nejmenších čtyřkolek kategorie Moped, označené jako LB.

Řidičské oprávnění skupiny AM


- druh Lehká čtyřkolka - kategorie Moped - značení LB
- jejich nejvyšší konstrukční rychlost není větší než 45 km/h
- motor nesmí mít objem větší než 50 cm3

Povinná výbava čtyřkolky

- jedna náhradní pojistka

Povinná výbava jezdce

- schválená přilba

Technické prohlídky vozidel kategorie LB

- čtyřkolky kategorie LB mají stanovené lhůty technických prohlídek po první registraci vozidla na šest let, pravidelné následující potom po čtyřech letech (př. první registrace vozidla 2010, první pravidelná prohlídka na STK* 2016, další 2020…).

Druhá ze skupiny L, které se mezi čtyřkolkářskou komunitou říká nejčastěji „čtyřkolka na bílých značkách“. Je to druh Čtyřkolka, kategorie Čtyřkolka označená LE. Ač je také ve skupině L, řidičský průkaz na motocykl už zde neuplatníme.

Řidičské oprávnění skupiny B1

- druh Čtyřkolka – kategorie Čtyřkolka - značení LE
- maximální čistý výkon motoru nepřesahuje 15 kW
- jejich hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg, nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě nákladů

Povinná výbava čtyřkolky

- jedna náhradní pojistka
- lékárnička („motolékárnička“)

Povinná výbava jezdce

- schválená přilba

Technické prohlídky vozidel kategorie LE

- čtyřkolky kategorie LE mají stanovené lhůty technických prohlídek po první registraci vozidla na čtyři roky, pravidelné následující potom po dvou letech (př. první registrace vozidla 2010, první pravidelná prohlídka na STK 2014, další 2016…). Třetí do mariáše je kategorie R, čtyřkolkám v téhle kategorii se říká „na žlutých značkách“ nebo nosiče pracovních adaptérů.

Řidičské oprávnění skupiny B1

- druh Speciální čtyřkolka – kategorie ostatní vozidla - značení R
- jejich hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg, nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě nákladů
- jejich výkon není omezen
- jejich nejvyšší konstrukční rychlost není větší než 40 km/h

Povinná výbava čtyřkolky

- lékárnička („autolékárnička“)

Povinná výbava jezdce

- není předepsána, doporučená schválená přilba

Technické prohlídky vozidel kategorie R

- Čtyřkolky vedené v kategorii R nenavštěvují technické prohlídky


Pozor, koluje mylná domněnka, že k řízení čtyřkolky kategorie R stačí řidičské oprávnění skupiny T (traktor), to ale není pravda. Jak je zřejmé z výše napsaného, Kategorie R znamená ostatní vozidla, která skupina T řídit neumožňuje.

Více napoví citace ustanovení ze zákona č. 361/2000 Sb. ve znění p.p. § 81 odstavce 16 : Řidičské oprávnění skupiny T opravňuje k řízení traktorů a pracovních strojů samojízdných; k motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo.

Pro všechny skupiny platí i §80 stejného zákona:

Získaná skupina řidičského oprávnění opravňuje jejího držitele i k řízení motorových vozidel zařazených do příslušné podskupiny. (např. skupina řidičského oprávnění B opravňuje i k řízení podskupiny řidičského oprávnění B1).


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Novinky na MOTODENIK.CZ
Copyright © 2010-2016 quadweb.cz