reklama
fotka

Journeyman Gladiator X8 – První svezení

  • vydáno: 7.2.2012
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý

Konečně je to tady. První čínský dvouválec dorazil na náš trh a jeho kritici i obdivovatelé čekají, v jakém světle se ukáže. Mnozí jej nemusí, někteří už na něj mají naspořeno, ale jedno se Gladiatoru X8 upřít nedá – vyvolal opravdový rozruch. Měli jsme jako první redakce možnost trochu X8 protáhnout, pořád jde ale jen o první dojmy, redakčního testu se dočkáte v březnu.

Nejdříve si řekněme něco o technice. Gladiator X8 pochází z továrny CF Moto, kde se za poslední léta hodně zabývali vývojem a výsledkem je zcela nová vidlicová osmistovka zasazená do dlouhého rámu. Motor má výkon necelých 62 koní a krouťák 72 Nm. To vše má na starost váhu 387 Kg bez paliva. X8 je tedy pořádný macek, což je vidět na první pohled, když i náš nejvyšší redaktor vypadá vedle X8 v podstatě normálně. Design je hodně podobný side-by-side Z6, ostré hrany doplňují výborně tvarované trubkové nárazníky, ty nejen že výborně vypadají, ale plní znamenitě i svou funkci, i když jsme neměli bohužel možnost je ostře otestovat.

Na teploměru v autě svítí -15, což nám do tváře moc optimismu nedává, ale nedá se nic dělat, s trochou nedůvěry mačkám tlačítko startéru a motor celkem bez protestů naskakuje. To jsem rozhodně nečekal. Vstřikování ale udělalo své a po opravdu pořádném zahřátí můžeme vyrazit. Nejdřív je ale třeba důkladně si novinku prohlédnout. Jako první mou pozornost upoutali nitrogenové tlumiče. Ty vypadají velice schopně a jsou součástí nadstandardní výbavy. X8 budete moci koupit ve dvou verzích.

Základní bude stát 189 800,- . V základní výbavě najdete box na místo spolujezdce, naviják, základní tlumiče, ocelová ramena, plastové kryty ramen, tažné zařízení, 14“ kola a naviják na 3500 liber. K tomu za korunu můžete přikoupit sedačku spolujezdce. Pokud si připlatíte deset Palackých, dostanete v Deluxe verzi navíc hliníkové kryty ramen a přední části, lepší tlumiče DNM a horní i dolní duralová A-ramena. Ceny tedy rozhodně budou silným argumentem X8.

Ale zpět ke stroji, kromě tlumičů nás zaujala spousta odkládacích prostor, kromě boxu, který můžete dát místo sedačky spolujezdce je tu další místo za sedačkou, něco málo pod sedlem a k tomu samozřejmě dva velké nosiče. Celá konstrukce stroje je hodně robustní. Pracoviště řidiče je celkem přehledné, všemu vévodí digitální palubní deska. Ovladače jsou po ruce, ale třeba přepínání blinkrů bych si představoval modernější. Trochu nesmyslně vyřešení mi přišlo umístění spínačky z boku kapličky přístrojové desky. Musíte se sehnout pod řídítka a trochu křečovitě spínačku hledat. Možná jde jen o zvyk, ale mě osobně to při manipulaci se strojem lezlo dost na nervy.

Jízda

No a teď už k jízdě. Dvouválec má krásný zvuk Vtwinu, který si snadno spletete s osmistovkami jedné kanadské značky. Tím ale podobnost končí. Motor má úplně jiný charakter s neskutečně jemným nástupem. To mě dost překvapilo, čekal jsem, že nezajetá osmistovka se bude chovat o dost hruběji. Stejné je to s převodovkou, ta na nezajetý stroj funguje naprosto precizně. O dost hůř je na tom podvozek, ale to lze přisoudit teplotám hodně hluboko pod nulou, za kterých kloudně nefungují ani tlumiče těch nejvěhlasnějších značek. Po rozjezdu vám i přestane vadit absence posilovače řízení, který by se k dlouhé a těžké čtyřkolce přeci jen logicky hodil.

Celkově mě ovladatelnost dlouhého stroje hodně překvapila, díky vysokému výkonu není problém si pomoct krátkým smykem. Velká zábava nás čekala na zamrzlém rybníce, kde se s X8 vyřádíte do sytosti, točení dokola, dlouhé drifty, to stojí za to. Opět se projevuje dobrá dávkovatelnost dvouválce, díky které můžete i na ledě přidávat plyn tak, aby čtyřkolka pomalu jela a nehrabala. Na druhou stranu když chcete, stačí stisknout plynovou páčku a i na pevném povrchu jdou zadní kola okamžitě do smyku.

Spolujezdce

I se spolujezdcem je čtyřkolka výborně ovladatelná. Motor má dost výkonu, abyste o spolujezdci v podstatě nevěděli a spolujezdec má navíc na zadní sedačce dostatek pohodlí i pro jízdu těžším terénem. Sedačka je dost měkká, neklouže a na nohy je dost velká a pevná opora. Tuhle dlouhou verzi tedy pro dva rozhodně doporučit můžeme. Krátká verze navíc minimálně v příští a možná ani v té následující sezoně není v plánu.

Tolik tedy první krátké seznámení, při kterém jsme měli zcela jedinečnou šanci zjistit, co je novinka z Číny zač. Nakonec nás prostředí i samotný stroj chytl natolik, že se do Stránčic ještě jednou vrátíme natočit obsáhlé video, které vám X8 představí v té pravé akci. Máte se na co těšit!


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2016 quadweb.cz