fotka

Journeyman Gladiator X8 Deluxe – ostrý test

  • vydáno: 27.3.2012
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner

O nové X8 už byo napsáno mnoho, zatím se ale nikomu nepodařilo dát čtyřkolce do těla a vyzkoušet, co v ní opravdu je. My jsme měli tu čest se s X8 seznámit na sněhu a ledu za nízkých teplot, což jsou podmínky sice velice fotogenické, ale bohužel dost neregulérní.

Zmrzlé tlumiče zdaleka neplní svou funkci tak, jak by měly, ani nezajetý motor nebyl to pravé. Na tachometru předváděčky už ale svítí číslice 600 km a my můžeme konečně vyrazit opravdu naplno. K testování jsme zvolili náš obvyklý prostor, kde můžeme porovnat jízdní vlastnosti s ostatními stroji. No a aby toho nebylo málo, tak jsme si pro porovnání vzali s sebou jednu X6 a jedno Jumbo 700. Tentokrát jsme nechali doma sedačku spolujezdce, která by byla jen zbytečně špinavá a nahradili jsme jí praktickým boxíkem na jejím místě. I tak se na stroj celkem bez problémů vejdou dva jezdci.

Design a techniku jsme popsali už v prvním zimním článku, takže se nebudeme opakovat a pokud vás tyto informace zajímají, raději se podívejte sem. Tentokrát to bude jen o jízdních dojmech a snaze dostat z X8 maximum. Cesta na trať vede chvíli po silnici a pak už po polních a lesních cestách. Na silnici se X8 chová velice kultivovaně, především díky celkem univerzálním a širokým gumám. Plusem je tu také dlouhá stavba. Čtyřkolka se bez problémů dokáže pohybovat maximální legální rychlostí a za brzdu tak rozhodně nebudete a nemusíte ji honit ze strany na stranu.

Akcelerace je velice působivá a dvouválec zbytečně na rozjezdech nehrabe, ale naopak se plynule rozjíždí. Jeho chuť do otáček je také podstatně větší než u jednoválců a výkon tak máte k dispozici v každé situaci. To už jsme ale na polňačkách, kde se konečně projeví podvozek. Dávám okamžitě plný plyn a zkouším, jak se bude chovat podvozek na rozbité cestě. No a ten funguje překvapivě dobře. Při zimním testu byl tvrdý a nefungoval zdaleka ideálně. Teď ale jako by byly tlumiče vyměněné. Můžete bez problémů projet díry na cestě a stroj reaguje jen zhoupnutím bez ztráty trakce. Abych ale jen nechválil. Přední tlumiče byly nastavené hodně na měkko, což bylo při jízdě pod plynem super, jakmile ale došlo na razantní brzdění, mohutná čtyřkolka se chovala hodně nervózně a měl jsem dost práce ji udržet pod kontrolou.

K tomu jsme měli ještě trochu zavzdušněné brzdy, takže do zatáček jsem musel najíždět dost opatrně. V zimě ale fungovaly brzdy naopak dobře, takže věřím, že chyba mohla být opravdu jen v servisu a nastavení. Zajímavý je brzdný účinek dvouválce. Ten je díky dvouválci i přes větší objem menší než třeba u Jumba, které jelo s námi. Ve stejné rychlosti jsme zkusili pustit plyn a Jumbo najednou zmizelo za mnou. Pořád tedy platí, že jednoválec vždy bude motorem brzdit mnohem víc.

V těžším terénu se naplno projevila váha stroje a síla dvouválce. Tady byly kilogramy ku prospěchu trakci a dobré stabilitě stroje. Nemusíte se bát dát ve výjezdu plný plyn, čtyřkolka stabilně vyjede, aniž by vás čekalo nějaké stavění na zadní a podobné kousky. Řízení jde i přes robustní stavbu a absenci posilovače velice snadno a za jízdy ani na místě jezdce zbytečně neunavuje. O něco drsnější je to při zapojení náhonu 4x4, který mimochodem po sepnutí tlačítka zapadá opravdu hladce.

Jak jsem na polních cestách trochu kritizoval měkký předek, tak v těžkém terénu se chová perfektně, kopíruje terén a udržuje trakci na všech kolech. Zkoušeli jsme vyjet kamenné koryto potoka, kde bylo třeba přejíždět velké kluzké balvany a vždy bez problémů. Opět se projevilo to, že výkon na motoru se dá bez problémů dávkovat a je hodně lineární. Když omylem zavadíte o páčku, stroj vás nekatapultuje vpřed a všechno se dá zachránit. Nečeká vás sice brutální projev, jako u třeba Bruteforce, ale dostanete k dispozici využitelný výkon v celém spektru otáček.

Do bahna!

Na řadu pochopitelně přišlo i bahno. No a když do bahna, tak pořádně, voda sahala až na světla a Gladiátor se ponořil pod vodu. Přes ne úplně ideální vzorek gum se díky výkonu dokázala čtyřkolka bez problémů prohrabat vším, do čeho jsme se jí odvážili poslat. Stejné to bylo i při průjezdu korytem potoka přes kamení a bahno. Pořád tu dokola opakujeme, že pneumatiky nejsou na nic ideální, ale je to spíš naopak, ony jsou na všechno tak nějak univerzální. Na rozdíl třeba od Bighornů, které neumí nic, dokáží obuté CST celkem obstojně všechny typy terénu, na silnici zachovávají rozumnou ovladatelnost a na tvrdém povrchu mají rozumně měkkou směs, aby udržely potřebnou trakci.

X8 jsme napodruhé dali řádně do těla a musíme uznat, že poměr ceny a výkonu stroje je opravdu hodně slušný. Importér udržel cenu pod hranicí dvou set tisíc korun, což je u dvouválce vynikající. Navíc si i hodně důvěřuje a na X8 dostanete tříletou záruku. X8 nikdy nebude trhat rekordy v závodech, ale bude výborným společníkem pro práci i zábavu, jezdce hned tak neomrzí a dokáže bavit zkušené čtyřkolkáře i začátečníky.


Technické údaje


Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz