fotka

Polaris Ranger Diesel – patří nafta do UTV?

  • vydáno: 4.4.2012
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner

Modelová řada Ranger je pro Polaris velice důležitá, tvoří velkou část prodejů a nejen proto se poměrně intenzivně věnuje jejímu vývoji. Ranger má několik verzí včetně šestimístné. K dispozici je také celá řada motorizací včetně elektromotoru. My jsme ale k testu dostali mnohem zajímavější model poháněný dieselovým motorem. Jak se bude jezdit s naftovým Rangerem?

Vyzkoušet jsme se to vydali na testovací jízdy Polarisu do pražského Hummer Centra, kterých se můžete zúčastnit i vy. Ranger je především pracovním strojem, nečekejte tedy, že vyzkoušíme, jak skáče, nebo jak jde do driftu. Technika Rangeru není nijak složitá, zavěšení náprav je nezávislé na dvojitých A ramenou. Stavba stroje je maximálně jednoduchá a praktická. Je tu velká korbička, která je samozřejmě sklápěcí. Pod ní najdete motor a převodovku a právě motor je tím nejzajímavějším.

O pohon se stará řadový tříválec plněný vstřikováním. Motor není přeplňovaný, což zajišťuje jeho životnost a úsporný provoz. Za volantem Rangeru nečekejte luxus, ani sportovní posaz. Lavice je jednoduchá, pásy tříbodové a na palubní desce jen to, co potřebujete. Nechybí samozřejmě přepínač blinkrů a další propriety potřebné k homologaci pro silniční provoz, která Rangeru samozřejmě nechybí. Doteď je vše normální, změna přichází až po stisku startéru. Místo klasického bublání tu máme zvuk Tranzita v nejlepších letech. Motor ale překvapivě nepřenáší do auta téměř žádné vibrace, což mě osobně dost překvapilo.

Převodovka na Rangeru funguje tradičně výborně a na zařazení není třeba žádná velká síla. Motor na přidání plynu reaguje na diesel velice rychle a rozjezd je přirozeně plynulý. Na popojíždění stačí jet na třetinu plynu a motor bez problémů spolupracuje v nízkých otáčkách. Řízení je celkem rychlé a Ranger má v rámci svých možností velký rejd a malý poloměr otáčení, což je při práci k nezaplacení.

Podvozek vám nenabídne sportovní vyžití, ale dokáže nabídnout stabilitu i při zátěži. Tlumiče se zbytečně nepotápí, dávají dobrou odezvu a fungují i v náročnějším terénu. Pomalu se dostáváme do těžších pasáží. První sjezd ukazuje, jak dobře dokáže Ranger brzdit motorem. Motorová brzda je výborně nastavena a ve sjezdu si můžete dát nohy klidně na palubní desku, protože stroj bez problémů sjede kontrolovaně dolů.

O něco horší je to do kopce, tam jsem čekal, že bude Ranger fungovat v nejnižších otáčkách a hrnout se do výjezdu. Když ale jedete na málo plynu, motoru dojde rychle dech. Jakmile ale sešlápnete pedál k podlaze, Ranger vyjede bez zaváhání kamkoliv si usmyslíte. Nebyl problém přejet lavici probrodit zamrzlou louži a Ranger je tu nezastavitelný. Podlaha je děravá, takže v brodění vás zastaví až výška sání. Na brodění si ale Ranger kupovat nebudete.

Daleko víc vás bude zajímat nabídka příslušenství. Rangera totiž můžete osadit téměř vším, na co si vzpomenete. Kromě klasického vybavení, jako je radlice, nebo vlek si můžete stroj osadit třeba střechou, předním sklem, nebo dveřmi, nepřízeň počasí vás pak nemusí vůbec trápit. Jako bonus pak můžete koupit topení. K dispozici jsou i pásy do sněhu. Klasický Ranger jezdí v Krkonoších jako taxi pro lyžaře.

No a teď to, co bude spoustu z vás zajímat nejvíc – spotřeba. Rangera jsme nijak nešetřili, jezdili pořád na plný plyn (maximální rychlost se pohybuje okolo šedesátky) a spotřeba se nedostala přes tři litry nafty na sto kilometrů. Tankovat tedy opravdu moc často nebudete a pokud Polaris budete používat denně v pracovním nasazení, je dieselový motor tou pravou volbou.

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz