fotka

Co zkontrolovat než vyjedete

  • vydáno: 21.6.2012
  • autor: Matěj Oliva

Pro někoho bude tento článek možná zbytečný a úsměvný, nicméně pokud se čtyřkolkou začínáte, nebo nejezdíte denně, může se hodit malý manuál úkonů, které je třeba udělat, než vyrazíte do terénu.

Benzín

Pokud vytahujete čtyřkolku po delší odstávce není špatné zkontrolovat palivové ústrojí. Starý benzín nedělá motoru moc dobře a první kilometry vás můžou jenom rozčilovat. Nádrž vylijte, nebo alespoň doplňte novým palivem. Pokud má čtyřkolka karburátor, vyčistěte jej.

Pneumatiky

Pneumatiky na čtyřkolkách mohou při odstávce ztrácet tlak, před jízdou alespoň zběžně zkontrolujte tlak v gumách. Není nic horšího, než spatná ovladatelnost a chování v terénu, popřípadě defekt způsobený špatným tlakem pneumatik.

Brzdy

Brzdy jsou pro vaše zdraví dost zásadní komponentou čtyřkolky. Je třeba je udržovat minimálně v čistotě. Čas od času není špatné odmastit kotouče. Hlídejte taky stav destiček. Při jízdě v bahně se rychle opotřebují a destičky bez brzdného materiálu pak zbytečně zničí kotouče. Je samozřejmě třeba hlídat stav brzdové kapaliny. Odvzdušnění u propojených brzd raději nechte na servisu, bez výbavy je to opravdu hodně velká práce. Sami můžete ale určitě zkontrolovat stav brzdové kapaliny, popřípadě jí dolít.

Olej

Pro motor není snad nic důležitějšího. Před každou jízdou, nejen po dlouhé odstávce kontrolujte hladinu oleje. Při dolévání dbejte hlavně na typ oleje, míchání značek by motoru nemělo dělat problém. U pracovních čtyřkolek alespoň jednou za rok nezapomeňte na olej v rozvodovce a diferenciálu.

Podvozek

Občas je dobré zkontrolovat řízení, zejména vůle v čepech řízení, které se časem opotřebovávají a mohou se roztrhnout, což může způsobit hodně nepříjemnou nehodu.

Řetěz

U sportovní čtyřkolky kontrolujte pravidelně řetěz. Pokud se přetrhne, nebo spadne a namotá se do motoru, může způsobit škody za desítky tisíc korun. Úroveň napnutí řetězu bývá nakreslená na kyvné vidlici, nebo v manuálu.

Baterka

Nic nedokáže naštvat tak, jako když oblečení usednete na čtyřkolku a startér neotočí motorem. Baterku je třeba občas dobíjet i když ještě normálně startuje, protože zejména při pomalé jízdě a častém startování se nestíhá dobíjet. Více o péči o baterii najdete zde.

Chladič

Drtivá většina moderních čtyřkolek je chlazená kapalinou. Pro maximální efekt chlazení je důležité, aby byl chladič čistý, pokud je zalepený bahnem, jeho účinnost výrazně klesá. Chladič není problém mýt wapkou, ale pouze z uctivé vzdálenosti, polámané a ohnuté lamely vlivem tlakové vody opět snižují efekt chlazení.

Gripy

Další věc, která dokáže hodně lézt na nervy jsou protáčející se gripy, ty se projeví zejména pokud je velké horko, nebo pokud čtyřkolku namočíte. Pomoc je jednoduchá, stačí buďto lepidlo na gripy, nebo drát, kterým gripy zajistíte.

To je v kostce základ toho, co byste měli pro svou klidnou a bezpečnou jízdu udělat. Příště si řekneme něco o jízdě samotné.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz