fotka

Akumulátor ve čtyřkolce

  • vydáno: 29.12.2014
  • autor: Jan Jamrich, foto: Varta

V naprosté většině čtyřkolek, motocyklů i skútrů se dnes používá akumulátor. Protože si na něj často vzpomeneme, až když je nějaký problém, chtěl bych upozornit na některé skutečnosti okolo jejich provozu.

Sponzor článku: Baterie a příslušenství http://www.auto-elektro.cz/

Nejprve je třeba udělat si jasno v tom, jakou baterii vlastně máme ve stroji. Od toho se odvíjí případná údržba. Často se setkáváme na různých diskusích se zmatky v názvosloví. Shodneme se většinou jen na tom, že v baterii je kyselina sírová. Důležité je, jestli je kyselina ve formě kapaliny, nebo vázaná v separátoru. Separátor ( česky oddělovač) slouží k oddělení kladné a záporné desky. U baterií s vázaným elektrolytem je vyroben z pórézního materiálu, do kterého se kyselina nasákne. Výhodou tohoto řešení je to, že veškerá kyselina obsažená v baterii se přímo podílí na chemické reakci, má přímý kontakt s deskami a proto má baterie vyšší výkon ve srovnání se stejně velkou baterií s tekutým elektrolytem. Dalšími výhodami jsou vyšší odolnost proti otřesům a nemožnost vylití elektrolytu například při převrácení stroje.

Z předchozího textu vyplývá základní dělení kyselinových motocyklových baterií na :

1) baterie s tekutým elektrolytem
2) baterie s vázaným elektrolytem

Další kategorií je baterie gelová, která se ale běžně nepoužívá, v sortimentu ji má třeba Varta, v osazovacích tabulkách ji ale nenajdete. Svou vnitřní konstrukcí a vlastnostmi je gelovka dost podobná baterii s vázaným elektrolytem, proto se značení těchto kategorií často zaměňuje, nevidím v tom ale takový problém.

Gelový akumulátor.

Akumulátor, jak už z názvu vyplývá, energii pouze akumuluje ( shromažďuje, zadržuje). Neumí ji vyrobit, musíme ji dodat buď generátorem (alternátorem) nebo nabíječkou, pokud málo jezdíme, nebo je baterie extrémně namáhána. Příkladem extrémního namáhání je třeba používání navijáku. V létě to není problém, alternátor si s tím většinou poradí. Horší situace je v zimě, pokud používáme naviják třeba pro zvedání radlice. Málo se ví, že chemická reakce při nabíjení probíhá pouze tehdy, je-li teplota elektolytu baterie vyšší než 10°C. Takže energie dodaná generátorem se nejprve spotřebuje na zvýšení teploty elektrolytu, až pak začne samotné dobíjení. Nemusí to stačit a sáhneme po nabíječce. Víte, která je ta správná?

Akumulátor s vázaným elektrolytem.

Nabíjení akumulátoru

Pro volbu správné nabíječky je dobré vysvětlit pojem „plynovací napětí“. Je to napětí, při kterém se začíná z elektrolytu baterie uvolňovat vodík, baterie začíná plynovat ( vařit). Velikost tohoto napětí je 2,4 V na článek, tj. 7,2 V u šestivoltové baterie a 14,4 V u dvanáctivoltové baterie. Jistě jste si všimli, že baterie s vázaným elektrolytem stejně jako gelovka nemá víčka. Často jsou otvory do článků překryty lištou s nápisem „ DO NOT OPEN“ (NEOTVÍRAT). Protože vznikající plyn nemá kudy unikat, musíme zajistit, aby taková baterie nezačala plynovat. Nejjednodušší řešení je použít nabíječku, která umí omezit výstupní napětí pod úroveň plynovacího napětí. Takových nabíječek je na trhu dostatek, nejprodávanější je typ Optimate 4, kvalitní elektronicky řízené nabíječe vyrábí italská firma Telwin. Jako novinku uvedla firma Bosch na trh nabíječe s označením C3 a C7. Při nabíjení akumulátorů elektronicky řízenou nabíječkou není nutno baterii odpojovat od elektroinstalace čtyřkolky nebo motorky, použít ji můžeme i na osobní a užitková vozidla. Můžeme s nimi nabíjet jakékoli olověné akumulátory, tedy i s tekutým elektrolytem, které nemusíme ani otevírat.

Péče o baterii

Pro správnou funkci akumulátoru je nezbytně nutné udržovat v čistotě kontakty a u kyselinových s tekutým elektrolytem navíc dodržovat hladinu elektrolytu ve správných mezích (pouze destilovanou vodou). Pro údržbu kontaktů se hodí třeba olej ve spreji Konkor. Kontakty mechanicky očistíme nožem nebo pilníkem. Používání smirkového papíru nebo plátna není moc vhodné, kousky brusiva zasekané do olověných vývodů můžou v budoucnu znamenat zvýšení přechodového odporu. Dobře utažený spoj kontaktu s vývodem postříkáme trochou Konkoru. Ten navzlíná do všech mezer (což třeba vazelína neumí) a chrání spoj před korozí.

Kyselinový akumulátor.

Pro životnost kyselinového akumulátoru jakékoliv konstrukce je zásadní, aby byl udržován v nabitém stavu. Znamená to buď jezdit, nebo baterii občas nabíječkou dobít. Pokud toto budeme dodržovat, může být životnost motocyklového akumulátoru třeba čtyři i pět sezon. Pro zjištění stavu nabití postačí obyčejný multimetr za stovku třeba z OBI. Stav nabití poznáme podle klidového napětí ( napětí akumulátoru, který je minimálně několik hodin v klidu- po jízdě nebo nabíjení). Napětí plně nabitého akumulátoru s tekutým elektrolytem je 12,6 – 12,7 V. U baterie s vázaným elektrolytem je úroveň klidového napětí v nabitém stavu o trochu vyšší, 12,7 – 12,9V. Důležitější je si zapamatovat napětí při 50% nabití. Je to 12,3 – 12,4V pro akumulátor s tekutým elektrolytem a 12,4 – 12,5 V pro akumulátor s vázaným elektrolytem.To je úroveň pod kterou by se stav nabití akumulátoru neměl dostat z důvodu začínající sulfatace při dlouhodobější nečinnosti.

Přál bych si, aby tento článek alespoň trochu přispěl k zvýšení spolehlivosti Vašich akumulátorů.

Výměna akumulátoru v polních podmínkách

Tak přesně tak by se výměna neměla provádět. Baterii je třeba po aktivaci nechat minimálně půl hodiny odstát, aby dosáhla své deklarované kapacity. Pokud ale závodíte, čekat se nedá.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz