fotka

Co na práci, čtyřkolku, nebo UTV?

  • vydáno: 28.9.2012
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Archiv

Současný trend využívání čtyřkolek je jasný, od sportu a zábavy se ATV rychle přeorientovaly na práci, kde je stále ještě místo na trhu. Potud není co řešit, situaci ale komplikuje masový nástup side-by-side, která jsou pro práci často vhodnější. V následujícím článku se pokusíme srovnat pozitivní i negativní vlastnosti obou typů vozidel a pomoci vám tak s případným výběrem.

Čtyřkolka

Na trhu je široká nabídka strojů v různých cenových relacích od 300ccm se zadním pohonem až po litrové 4x4. Pokud hledáte plnohodnotný pracovní nástroj, na dvoukolku rovnou zapomeňte, třeba pro hrabání sněhu, nebo odtažení břemen je náhon 4x4 v podstatě nezbytný. Stejně tak se soustřeďte na objemy 500ccm a výš. Na jízdu po městě s vysavačem na výkaly a zimní hrabání parkoviště samozřejmě nepotřebujete 80 koní a posilovač řízení, na druhou stranu pokud chcete odtáhnout tunový vlek lesem, bude se vám obojí hodit.

Čtyřkolka má velkou výhodu v pořizovací ceně, jednoduché manipulaci a nenáročnosti na prostor. Také třeba pohyb v lese je se čtyřkolkou jednodušší, lépe se s ní také vejdete na chodník. Čtyřkolky jsou dnes už poměrně samozřejmě dostupné s homologovaným tažným zařízením, takže kapacitu nákladu můžete navýšit vlekem. Široká je i nabídka příslušenství, na čtyřkolku můžete umístin nosiče nářadí, přídavná světla, různé boxy, ale i třeba podkop, smeták na chodníky, nebo radlici. Naopak nevýhodou je omezená nosnost a praktičnost nosičů, nulová ochrana proti nepřízni počasí a samozřejmě méně pohodlí. Také jízda se spolujezdcem není na čtyřkolce optimální.

UTV

Vozidla UTV, nebo chcete-li side-by-side zažívají v posledních dvou sezonách obrovský nástup a nabídka je dnes hodně široká. Stroje začínají na objemu 500ccm a vrcholem jsou opět litrové motory. Do nabídky se už dostaly ale i dieselové agregáty, které nabízí například Kawasaki, nebo Polaris. Tím se dostáváme ke spotřebě, která je u těchto strojů přeci jen o dost vyšší, než u lehčích čtyřkolek. U UTV už na rozdíl od čtyřkolek v podstatě nepřichází v úvahu náhon na dvě kola, koupíte jen čtyřkolky, což má svou logiku.

Hlavním argumentem pro nákup UTV je zpravidla prostorná korba, která uveze několik set kilogramů. Druhou zásadní výhodou je kabina, která pojme jednoho, nebo dva spolujezdce. Vyrábí se ale i čtyřmístné, nebo dokonce šestimístné verze, můžete tak odvézt celou směnu do lesa, nebo vozit turisty po horách. V UTV také nepotřebujete k jízdě přilbu, jste totiž chráněni konstrukcí a bezpečnostními pásy. Vetšina výrobců také nabízí možnost umístit na vozidlo střechu, přední sklo, dveře, nebo i vytápění. V zimě, nebo dešti je pak jízda mnohem příjemnější. Řízení UTV také není tak náročné, jako řízení čtyřkolky, protože se hodně podobá klasickému autu. U čtyřkolky je přeci jen třeba trocha zkušeností například při projíždění zatáček, nebo sjíždění a vyjíždění prudkých kopců.

UTV ale nemají jen pozitiva, nějaká ta nevýhoda se najde. Tou první je samozřejmě pořizovací cena, který je cca o třetinu vyšší, než u odpovídající čtyřkolky. Co se týče servisu, je na tom UTV podobně, přibývá jen pár drobností navíc. Jak jsme psali výše, UTV má vyšší spotřebu, no a v neposlední řadě vás mohou negativně ovlivňovat rozměry, když potřebujete projíždět po úzkých cestách, mezi stromy, nebo po chodníkách. Nabídka příslušenství je hodně podobná jako u čtyřkolek, zde se ceny, ani možnosti v podstatě neliší.

Doufám, že se nám podařilo přiblížit vám klady a zápory dvou typů vozidel a trochu vám pomoci v orientaci. Finální výběr už je ale na vás. Je především nutné si uvědomit, na co stroj budete využívat a podle toho se rozhodnout. Nabídka je široká ve všech cenových relacích od čínských, zámořských i japonských výrobců. Tak hodně štěstí a ať jde práce od ruky!

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz