fotka

Polaris Ranger XP900 - pracant se skrytou sílou

  • vydáno: 20.5.2013
  • autor: FilipT, foto: Jan Altner

Moderní pohonná jednotka, dvouválec ProStar 900, se letos poprvé dostal ze sportovní řady Polaris RZR i mezi pracovní Rangery. A Polaris ji rovnu zasadil do úplně nové konstrukce i designu. Jak se s touto novinkou jezdí a co může nabídnout?

Výkonný dvouválec ProStar 900 dokáže ve sportovní „buggině“ Polaris RZR nabídnout maximální výkon až 88 koní. V pracovním pojetí ale hodně zkrotl a oblíbil si i nižší otáčky, i tak se ale může pochlubit 60 koníky výkonu. To je pořádný rozdíl proti loňské osmistovce s výkonem 50 koní. Ranger je také pochopitelně osazený mnohem tišším výfukem než u RZR a u toho tichého vrčení byste mu ani nehádali faktický zdvihový objem. Až dosud jsme zatím vyzkoušeli jen dieselovou verzi, jaký tedy bude největší zážehový agregát?

Decentní zvukový projev docela kontrastuje s robustním designem. Mohutný předek s ochranným rámem a velkými ustupujícími světlomety jednoznačně prozrazuje, že tohle je prostě luxusní mašina a nic lepšího a majestátnějšího na trhu v tomto segmentu nenajdete. Celá přední část je přitom hodně sklopení dolů, takže řidič dobře vidí přes „čumák“. U Rangera se totiž počítá s montáží celé řady příslušenství, jako jsou sněžné pluhy či zametače, na které řidič potřebuje dobře vidět.

Po nasednutí na vás čeká čistě pracovní prostředí. Koženková sedadla a interiér, který snadno celý umyjete wapkou, jednoduché ovladače a dostatek odkládacích schránek i držáků na lahev. K tomu tříbodové pásy, testovací stroj byl navíc vybavený bočními ochrannými sítěmi. V doplňkové nabídce ale najdete i kompletní plastovou kabinu, díky které se Ranger XP900 změní v plnohodnotný malý náklaďáček. Ani provoz v zimě pak není problém, stroj má přípravu na montáž topení.

S převozem nákladu to tenhle stroj myslí opravdu vážně. Na výklopnou zadní korbičku se vejde normovaná paleta materiálu a její nosnost je 450 kg. A táhnout pak můžete přívěs o dvojnásobné hmotnosti, tedy 900 kg! Korba je přitom vybavená profily pro zasunutí přepážek a rozdělení plochy na několik oddílů, plus řadou úchytů pro uvazování. Nic tedy nebrání ve vyklopení zadní „sajtny“ a prodloužení nosné plochy pro přepravu ještě rozměrnějších nákladů. Korba se přitom snadno sklopí skoro do svislé polohy. Přitom se vám plně odkryje přístup k motoru, takže některé základní servisní úkony jako čištění vzduchového filtru snadnou zvládnete přímo v terénu.

Po nastartování stačí jen přeřadit z parkovací polohy P na rychlý či pomalý převod a vyrazit do terénu. Elektronický plyn je pěkně citlivý a pomůže vám při přesném najíždění k nákladu či manévrování v omezených prostorách. Rozhodně není třeba se obávat, že by toho výkonu bylo na práci příliš. Celé stádo koní se totiž probudí až při pořádném dupnutí na plyn. Ranger energicky vyrazí kupředu a konečně ukáže, že jeho pohonná jednotka má sportovní kořeny. Prodloužený podvozek zvládá i hodně drsnou jízdu v rozbitém terénu a velmi slušně poslouchá řízení. To v této třídě vůbec není samozřejmé, pracovní UTV dost často mají sklon tak trochu ignorovat povely volantu a hrnou předek rovně dopředu. Tady pomáhá motor umístěný dole za sedačkami přesně v ose mašiny. Díky tomu je jízda s prázdným strojem v terénu vyvážená a stabilní.

Zavěšení kol na zdvojených A-ramenech (vzadu samozřejmě nezávislá se stabilizátorem) a zdvihy 25,4 spolu s celkovou světlou výškou přes 30 cm zase o pořádný kus posunuly meze, kam až se v terénu probojují stroje řady Ranger. V Hummer Centru jsme prakticky nepotkali terén, kam by se Ranger v pohodě nevyškrábal - a to nám ještě dával najevo, že jsme tlačítko pohonu 4x4 aktivovali zbytečně, dal by to i jako dvoukolka. Při sjezdech je znát brzdná síla velkého motoru, přestože pracovní stroje neobsahují speciální systém Active Descent Control známý ze Sportsmanů. Brzdy mají pozvolný nástup, takže zbytečně neblokují kola a s provozní hmotností stroje kolem 650 kg si v pohodě poradí.

Pracovní UTV tráví hodně času také na silnici, takže jsme se na chvíli vydali na okolní asfaltky, a i tady si Ranger XP900 vedl více než slušně. Pořádný výkon se odráží v důstojné cestovní rychlosti, při které už je ovšem třeba pečlivě hlídat volant při průjezdech zatáčkou. Ranger na terénních gumách má sklony si hledat vlastní stopu a s tímto výkonem to láká k rychlejším přesunům, než na jaké jsou úzké silničky dělané. Na polních cestách zase posádku prázdného stroje zláká k svižnějšímu tempu ne u ostatních ryze pracovních strojů.

A jaký je výsledný dojem? Polaris Ranger XP900 je zase o pořádný vývojový skok dál a posouvá oblast pracovních UTV směrem k vyšším užitným hodnotám, komfortu i rychlosti provozu. Vyškrábe se zase o kus hlouběji do terénu než jeho předchůdci, je podstatně úspornější, nabízí i lepší přístup k základním servisním úkonům.

Technické údaje a cenu na českém trhu najdete na webových stránkách českého zastoupení Polaris.

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz