fotka

Semiaktivní podvozek realitou!

  • vydáno: 24.7.2014
  • autor: quadweb.cz

Před nějakou dobou unikly Polarisu první nákresy a patenty, které naznačovaly, že tato továrna pracuje na elektronickém podvozku pro RZR, vzhledem k tomu, jak se takové systémy ujaly ve světě motorek, je to celkem logický tah, jak vylepšit jízdní vlastnosti a oslovit další zákazníky. Už teď je ale na trhu první vlaštovka.

Na svědomí jí má firma JRI, která má bohaté zkušenosti s výrobou a nastavováním podvozků pro série NASCAR, Indi Car, nebo dokonoce F1. Na loňském automobilovém veletrhu SEMA Show v Las Vegas pak představila podvozek pro side by side.

A v čem je ta revoluce? Tlumiče se dají nastavovat stejně jako ty klasické, vše ale řídí elektromagnetické ventily, které ovládáte ze svého iPhonu, nebo speciální jednotky k tomu určené. Jednoduše tak můžete z kabiny auta nastavit předpětí a útlum pro všechny tlumiče a to i pro každý zvlášť, nebo po dvojicích. Pro závodní teamy je tu navíc možnost nastavovat auto na dálku a šetřit tak drahocený čas na trati při ladění podvozku auta. Představte si třeba offroadmaraton, kde na začátku startujete na rychlé tvrdé trati, pak ale zaprší, udělají se velké koleje a vy potřebujete změkčit podvozek. Stačí vám pár kliknutí a můžete pokračovat.

No a pokud nejste zrovna profesionálové, kteří poznají milimetrové změny v nastavení podvozku, připravila právě pro vás firma JRI speciální jednotku, která má předvolené režimy například pro písek, bahno, sníh, atd.. Vy pak jen jednoduše stisknete tlačítko pro konkrétní podmínky a můžete vyrazit.

Jezdec si může také v aplikaci přednastavit jednotlivé režimy podvozku a ty pak za jízdy jednoduše přepínat. Opět uvedu příklad. Jedete cross country, polovina tratě je na loukách, kde potřebujete tvrdý a rychlý podvozek, druhá polovina je ale v těžkém terénu plném děr a kořenů, kde naopak potřebujete měkčí nastavení. Zatímco konkurence musí volit kompromis v nastavení, vy můžete jednoduše při příjezdu do dané sekce v reálném čase změnit nastavení podvozku a získat tak razantní výhodu.

Bude k mání?

Systém je to opravdu zajímavý, ale jak moc je reálné, že se s ním bude moci v dohledné době pochlubit český čtyřkolkář? Na rozdíl od systémů třeba pro NASCAR nebude stát JRI pro čtyřkolky stovky tisíc dolarů, ale jeho cena s iPhone aplikací je stanovena pro USA na 5000 dolarů, cena za kompletní sadu s řídící jednotkou a možností předvolených režimů je 6800 dolarů. U nás bude cena samozřejmě zhruba dvojnásobná. I tak to ale není nijak zásadní rozdíl oproti ceně klasických podvozků nejvyšší kvality.

JRI má podvozek zatím dostupný pouze pro Can-am Maverick a slibuje ho v brzké době i pro Polaris RZR, má se ale pracovat na dalších modelech, tak se nechme překvapit.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz