fotka

Jak bydlí mistr

  • vydáno: 10.1.2011
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Autor

Už jsme si zvykli, že doby, kdy se po závodech jezdilo s vlekem za kombíkem, jsou už dávno pryč a depo je plné obytných aut. Přesto jste letos mohli na závodech potkat něco, na co ještě přeci jen nejsme úplně navyklí. Velká zelená obluda s nápisem Paragan se objevovala na českých i zahraničních závodech a poskytovala zázemí Quad teamu Lukáše Studeného.

Jako snad každého mě zajímalo, jaké zázemí dokáže taková souprava skládající se z vlečeného Iveca a velkého přívěsu poskytnout. Protože na závodech bývá dost frmol, počkali jsme na konec sezony a vydali se na Vysočinu do Pelhřimova, kde je sídlo teamu i servisu Quad-teamu.

Nejdříve si řekněme něco o technice. Samotný přívěs dodala firma Paragan, která se zabývá speciálními nástavbami na nákladní auta. Firma má na svědomí například mobilní stanici pro odběry krve, mobilní obchody a další. Samotnou kostru přívěsu bylo nutné vybavit vestavbou. O tu se postarala firma Tručan-auto a je třeba říct, že zvládla opravdu zajímavé úpravy. Přívěs je rozdělen na dvě části – obytnou a garáž. Jako první jsme samozřejmě nahlédli do obytky. Tady najdete vše, co je třeba, koupelnu se sprchou, kuchyňku s dvouplotýnkou, dřezem, lednicí a mikrovlnkou, nechybí zde televize a samozřejmě ozvučení. V obytné části je stolek, který se dá jednoduše otáčet nebo snižovat a v uklizeném stavu slouží jako součást třílůžka. Další dvě postale jsou vestavěné formou palandy.

Celý interiér je osvícen prostřednictvím LED, které šetří drahocenou energii. Celý systém elektroniky je důmyslně vymyšlený a kombinuje baterie, centrálu a dokonce i baterii tahače. Obytná část je vytápěná, ale zároveň i klimatizovaná. Vytápěná je i velká nádrž na vodu, která zůstává použitelná až do -20°C. Nádrž o objemu 500 litrů vystačí na zhruba 30 pořádných umytí čtyřkolky Wapkou. Tím se volně dostáváme ke garáži. Ta má vlastní vchod a je vytápěná, ale už ne tak dobře jako obytná část a mechanici si zde musí ve velké zimě přitopit. Garáž je upravena tak, aby šla mýt tlakovou myčkou, takže po závodech stačí spustit přívěs na vzduchovém podvozku dolů a garáž jednoduše vypláchnout, za pár minut je uklizeno.

Uvnitř je vše, co může mechanik při závodech potřebovat - ponk, svěrák, zásuvky, kompresor a samozřejmě nářadí. Nechybí držáky na několik sad náhradních kol a výbavu jezdce. V garáži jsou také další dvě lůžka, takže celkem auto pojme sedm nocležníků. V zadní části přívěsu je možné přepravit tři čtyřkolky. Další úložný prostor je na střeše přívěsu, která je z nerezového plechu a nechybí na ní oka pro kurty.

Zajímalo mě samozřejmě, jak se s takovým monstrem vlastně jezdí. Je třeba mít stejný řidičák jako na kamion, i když souprava nepodléhá tak přísným kritériím, protože není využívána ke komerčním účelům. Jízda po depu je celkem bez problémů, díky měchům na nápravách se dá celý přívěs zvednout a nedrhne o zem jako některé obytné vozy. No a když jde do tuhého, vždycky se najde traktor.

Tažné Iveco je vybaveno sedmi sedačkami a další dva lidé smí po celé Evropě cestovat v návěsu. Přívěs je těžký 6500 Kg a celková hmotnost soupravy je 9800 Kg. Návěs je dlouhý 8 300 mm a široký 2350mm, výška soupravy je pak 3260 mm, při řízení už to tedy chce trochu zkušeností.

Karavan samozřejmě nemusí být upraven výhradně do této konfigurace, která vyhovuje Studeným, je možné zvětšit, nebo zmenšit obytnou část, stejně jako implantovat speciální vestavby třeba pro převoz motorek, nebo side-by-side. Pokud Vás zajímají další úpravy, podívejte se na www.paragan.cz. No a pokud chcete vidět tohle monstrum naživo, přijeďte se podívat na některý ze závodů MČR quadcrossu nebo cross country.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Copyright © 2010-2017 quadweb.cz