fotka

Can-am Spyder RT –Alpský test

  • vydáno: 28.6.2011
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Tereza Kubátová

Can-am přišel s modelem RT, jakožto cestovní variantou populární tříkolky - kde jinde tedy otestovat tento stroj, než na přes 2000 km dlouhé cestě do italských a rakouských Alp. Jedině tady jsme mohli RT vyzkoušet v utažených vracečkách, dlouhých zatáčkách, za deště i vedra a při dlouhých přesunech.

Spyder RT má společný základ se sportovním modelem RS, disponuje stejným motorem Rotax o objemu 990ccm a výkonu 100 koní. Ten je umístěn ve shodném rámu, jako v modelu RS, o přenos výkonu na zadní kolo se stará sekvenční převodovka a sekundární převod řemenem. I další řešení jsou na Spyderu poměrně netradiční. V řízení pomáhá jezdci posilovač řízení, pro brzdění slouží pedál na pravé noze, plyn je stejný jako na motorce. Cestovním ambicím stroje pak nahrává trojice kufrů se společným zámkem v zadní části stroje a velký úložní prostor v přední části.

Model RT poskytuje jezdci opravdu hodně pohodlí, sedlo je velké a prostorné a ještě více místa má spolujezdec, na kterého čeká i komfortní opěrka. Náš model měl střední výbavu, která zahrnovala vyhřívaná madla pro spolujezdce a audiosystém pro řidiče, dále jsou tu vyhřívané rukojeti. V nejvyšší výbavě může mít RT ještě nastavení zadního tlumiče pomocí elektroniky (k tlumení slouží vzduchový měch, podobně jako u některých aut), reproduktory pro spolujezdce, nebo třeba GPS navigaci. Příjemná je i možnost nastavení polohy plexiskla pomocí tlačítka na levém řidítku.

Spyder ale kromě komfortu disponuje i řadou zajímavých bezpečnostních systémů, je tu kontrola trakce, která nenechá hrabat zadní kolo při otočení řidítky, dále je tu systém stabilizace, který zasahuje v případě nadzvednutí kola, nechybí ani brzdový asistent ABS. Vše dohromady dělá jízdu maximálně bezpečnou a v případě cestovního modelu RT ani nevadí absence možnosti dělat adrenalinové kousky jako pálení gumy nebo drifty.

Na cestě

Startu RT předchází stisknutí bezpečnostního tlačítka, bez kterého motor zkrátka nepojede. Jedničku zařadíte stisknutím tlačítka + a pak stačí jen přidat plyn, o zbytek se stará automatická spojka. Motor má zátah ve vyšších otáčkách, kam nechá spojka motor i při rozjezdu roztočit. Dál už stačí řadit tlačítkem + a podřazovat kolébkou zpět. Při podtočení motoru si Spyder podřadí sám, takže při příjezdu ke křižovatce stačí brzdit a Spyder si poradí sám, máte navíc hned připravenou jedničku pro rozjezd. Podobně se chová převodovka i při řazení nahoru, tam ale nechá motor zhruba dvě vteřiny v omezovači, než zařadí. Jako automat se tedy převodovka rozhodně nechová.

Jako první nás čekala osmisetkilometrový přesun po dálnicích. Tady se projevil asi jediný neduh RT - tříkolka jede bez problémů cestovní rychlostí kolem 140 km/hod, ve které má posádka dostatek pohodlí, ale v této rychlosti se pohybuje spotřeba přes 10 L na sto, což je v kombinaci s 20litrovou nádrží občas problém. Na německých dálnicích s nedostatkem pump to znamená hodně přemýšlení. Naopak jakmile jsme sjeli na okresku a rychlost klesla pod stovku, spotřeba klesla až na polovinu. Jinak jsou dlouhé přesuny naprosto bezproblémové, ani po velké porci kilometrů není posádka unavená, na řidiče, ani spolujezdce nefouká a i ochrana před deštěm je výborná.

Podvozek RT je nastavený hodně komfortně, to je příjemné při přímé jízdě, ale v zatáčkách je třeba počítat s hodně se potápějícím vnějším kolem. Vše je ale jen věcí kontroly a zvyku. Podvozek je navíc nastavitelný v pěti stupních, takže pokud se s RT chystáte na sportovní radovánky, stačí podvozek přitvrdit. Ve stoupáních do horských průsmyků byl příjemný zátah motoru, který dokázal Spydera vždy vytáhnout z vracečky na další rovinku. Motor je použitelný zhruba od 3500 ot. Níž už se mu moc do zrychlování nechce a pod 2000 už Spyder sám podřadí na nižší rychlost. Při výjezdu na slavné Passo di Stelvio nás čekala hustá mlha, sněžení a mokré zatáčky, i tady si podvozek a systémy Spydera poradily a ani při ostřejší jízdě neměla tříkolka problém.

Spolujezdec

Pro spolujezdce je jízda na Spyderu rozhodně pohodlnější a příjemnější, než na motorce, odpadá strach z podklouznutí zadního kola, nebo jízdy v dešti. Pohodlné sedlo poskytuje dostatek opory a vyhřívaná madla také přijdou vhod. Při běžném cestování řidič o spolujezdci v podstatě neví. Hodně se ale mění jízdní vlastnosti v zatáčkách, při jízdě se spolujezdcem, který jen sedí rovně se řidič zejména v utažených serpentinách hodně nadře. Jakmile ale spolujezdec začne spolupracovat a vyklání se do vnitřku zatáčky, jízda se rázem změní a vše jde snáz.

Spyder RT je rozhodně zajímavou alternativou především pro cestovatele, kteří uvažují o velké motorce. Svou cenou a exkluzivitou rozhodně nebude RT patřit k masově rozšířeným strojům, ale na druhou stranu nabídne majiteli pocit jedinečnosti, tolik pozornosti si na čerpacích stanicích a parkovištích vyžádá málokterý jiný stroj. Bezpečnost je navíc podstatně vyšší, než u motorek, na druhou stranu v sobě Spyder spojuje i nevýhody auta, v koloně se s ním opravdu neprotáhnete. V našem alpském testu ale rozhodně obstál a 4 dny v sedle stály za to.

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz