fotka

V sedle šampionky – KTM SX 505

  • vydáno: 7.7.2011
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Theresa

Současné sériové čtyřkolky jsou vynikající a svezení na nich rozhodně stojí za to. Přesto je ale vždycky hodně zajímavým zážitkem svézt se na závodním speciálu, který je přeci jen o něco dál. Mě se potěšilo usednout do sedla KTM Lukáše Studeného a absolvovat s ním jeden trénink.

Designově je SX rozhodně zajímavý počin, už na místě z ní sálá agresivita a ostrý vzhled. Na rozdíl od modelu XC nemá světla, ani jiné zbytečnosti. Zajímavá je možnost odšroubování předních blatníků, aniž by bylo potřeba něco řezat nebo upravovat. KTM je už v základu hodně nabroušený stroj. Motor má přes 60 koní. Čtyřkolka je hodně široká, má osu s možností rozšíření, nebo zúžení. Ramena jsou nezvykle otevřená, což jim přidává na pevnosti a odolnosti. Podvozek je osazen jednotkami WP, dceřiné značky KTM. Čtyřkolka je postavena z těch nejlepších komponent, kola nesou značku DWT a na zadních kolech najdete badlocky. Na řidítkách je brzdová pumpa Brembo a spojková pumpa hydraulické spojky Magura. Pak už jen tlačítko startéru, nic zbytečného. Naopak navíc je tu v sérii trhačka.

Tak vypadá série, pro závodění v českém mistrovství i na zahraničních závodech je ale třeba celá řada úprav. Na první pohled jsou vidět polepy. Ty původní jsou jen na bočních plastech, Lukáš má čtyřkolku polepenou celou, což usnadňuje prezentaci sponzorů a především chrání plasty před odřením. V neposlední řadě to výborně vypadá. Další věcí, která je hodně na očích jsou tlumiče. Sériový podvozek nahradily vzduchové tlumiče Float X od Foxu na předku a jednotka Podium X od stejné značky vzadu, kde je tlumič uložen bez přepákování. Ramena i kyvka jsou sériové, jen osu nahradila pevnostní RPM Dominator II. Ochranné prvky, jako jsou nášlapy, nárazník a blastery dodal Pro Armor.

Nezbytností v motokrosu je tlumič řízení, zde od americké značky Precision. Ruce jezdce šetří odpružená řidítka Fasst. Mezi řidítky a táhly řízení je pevnostní osa Houser. O dobrou trakci se starají krosové pneumatiky ITP. Tolik k podvozku, na quadkrosu je třeba ale i dost výkonu, už tak dost silný motor je doladěný koncovkou a svodem RP, ke kterému je samozřejmě na brzdě doladěný i karburátor. Pro přenos vysokého výkonu a točivého momentu je třeba pevnější a tužší spojka Hinson. Ta je o něco tužší než ta sériová. Na osu přenáší otáčky řetězová sada EK. K uchlazení motoru je na chladiči přidaný druhý ventilátor, který se zapíná natvrdo tlačítkem na řidítkách.

Trénink byl připravený na trať v Karlíně, kde se v neděli bohužel neodjel Crossracing Cup kvůli vydatným dešťům. Nás už ale čekala suchá trať, na které je jen pár louží. Trať je hodně technicky náročná, je na ní pár velkých lavic, ale i rozbité sjezdy a výjezdy, zatáčky okolo nohy a dlouhý odskok. Lukáš má dva stroje, takže na trať vyrážíme společně, čekají mě dvě jízdy po 30 minutách. Čtyřkolka startuje na pár protočení a motor se hned žene do otáček. Trochu nezvyk je pro mě páčka, ta je sice měkká, ale přeci jen mám radši motocyklový plyn. První kola jedu opatrně a Lukáš mi okamžitě mizí z dohledu. První, z čeho jsem nadšený je výkon motoru. Do prudkých výjezdů mě KTM vytáhla bez zaváhání a ještě nahoře vystřelila do vzduchu. Stejně, jako jede motor dopředu i brzdí, vysoká komprese je znát a před zatáčkou stačí zavřít a jen lehce přibrzdit. Průběh je ale lineární bez velkých kopanců a propadů.

Brzdy jsou samostatnou kapitolou, jsou výborně dávkovatelné, Zároveň ale dokáží čtyřkolku zastavit tak, že není těžké si klepnout přilbou o řidítka. U většiny čtyřkolek funguje zadní brzda jen v režimu zapnuto/vypnuto, u KTM je i zadek dobře dávkovatelný a dá se i lehce přibrzďovat.

Nejzajímavější je ale podvozek. Tlumiče bez problémů pohlcují nerovnosti, ale já osobně bych potřeboval o něco tvrdší nastavení, ve sjezdech se mi předek hodně potápěl a zadek naopak nakopával. Lukáš má ale oba stroje pečlivě nastavené a zasahovat do jejich setupu by nebylo nejvhodnější. Co mě na KTM hodně překvapilo je její přívětivost. Od ostrého závodního stroje jsem čekal agresivitu a přesnost. Ta KTM rozhodně nechybí, k tomu ale SX odpouští chyby. Když jste moc rychlí, projedete zatáčku po dvou, podvozek vás udrží, to samé se stane při křivém dopadu na lavici, nebo když do skoku vyletíte bokem. Tlumiče ukazují svou pověstnou progresivitu.

První půlhodina utekla jako voda, zastavujeme a probíráme dojmy z obou strojů, Lukáš jen potvrzuje moje postřehy a vysvětluje, proč a jak má stroj nastavený. Dáváme hodinovou pauzu a na druhou rundu si měníme stroje. Ačkoliv by měly mít obě čtyřkolky naprosto identické nastavení, mám z té závodní daleko lepší pocit. Řízení je ještě o něco přesnější a můžu si dovolit jezdit do rozbitých zatáček rychleji. Troufám si stále víc a kolo od kola zrychluji. Druhá půlhodina je už fyzicky náročnější, nicméně Lukáš jezdí stále matematicky přesně ať se děje cokoliv, trénink je hodně znát.

Na závěr bych rád vyzdvihnul vlastnost stroje, která mě osobně nadchla. Čtyřkolka je nastavená tak, že jezdce neunavuje, nevytřese z vás duši. S řízením není potřeba se prát, gumy drží, zatáčkami jede jako po kolejích. V kombinaci s dobrým jezdcem, jako je Lukáš má tento stroj ambice sbírat poháry, což se ukazuje v českých i zahraničních závodech. Rád bych Lukášovi poděkoval, svěřil mi své drahocenné závodní náčiní, na celý dlouhý trénink a nechal mě otestovat KTM v ostrém režimu.

Video Lukáše Studeného

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz