fotka

Polaris Sportsman 850 X2 – spousta chytrých řešení

  • vydáno: 14.7.2011
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý

Velké oplastované čtyřkolky osazené variátorem byly prapůvodem určeny k práci, až později došli výrobci k závěru, že je vhodnější stroje stavět pro zábavu a zákazníci jim dali za pravdu. Jinou cestou šel ale Polaris u modelu X2, který je opravdovým univerzálem a my po důkladném svezení víme proč.

Na první pohled se X2 nijak neliší od ostatních Sportsmanů, design je až notoricky známý a Polaris podle něj poznáte i o půlnoci po pěti pivech. V čem se ale X2 liší je zadní část stroje, tam není klasický plastový nosič, jaký známe s krátké i dlouhé verze Sportsmanů. Namísto nosiče je tu praktická korbička, která unese poměrně slušné množství nákladu.

Korbička za sedačkou řidiče ale není žádné terno a nabízí jí pro své dlouhé verze i jiní výrobci. Stroj je vybaven stupačkami pro spolujezdce, které ale zdánlivě nemají v kombinaci s krátkým sedlem valný význam. K čemu tu jsou pochopíte až po vyklopení opěradla zprostřed korby. Tím vznikne celkem luxusní křeslo pro druhého jezdce, navíc s velkým opěradlem. Celé vyklopení je otázkou deseti sekund a jak na to jsme přišli bez vysvětlování. Korbička se dá i celá zvednout, ale k jejímu odjištění slouží trochu nešťastně vymyšlená páska, za kterou je třeba zatáhnout. Nám několikrát zapadla za sedačku tak, že se na ní nedalo dosáhnout.

Technika Sportsmanu je nám už dobře známá z předchozích testů. K pohonu slouží řadový dvouválec o objemu necelých 850 ccm s úctyhodným výkonem 85 koní. Okolo něj je klasický ocelový rám a náhon dvou diferenciálů, ne nepřepsal jsem se, Polaris má jako jedna z mála čtyřkolek poháněná zadní kola přes diferenciál, což podstatně zlepšuje jeho jízdní vlastnosti na tvrdém povrchu a samozřejmě šetří pneumatiky.

To ale rozhodně nesnižuje schopnosti stroje v terénu, oba diferenciály se dají samozřejmě uzavřít, navíc je tu funkce, která k tomu všemu ještě aktivuje motorovou brzdu. To vše ovládá jezdec přepínačem na pravém řídítku. Vše samozřejmě probíhá prostřednictvím elektroniky. Za řídítky najde jezdec vše, co potřebuje a ještě k tomu spoustu pohodlí. Sedlo je dost velké a široké a akorát tvrdé, abyste v něm mohli sedět celý den. Motor naskakuje okamžitě a na stisk plynové páčky reaguje bez prodlevy. Paralelnímu dvouválci se líbí ve středních a vysokých otáčkách, kde poskytuje příjemný zátah.

Co mě ale na motoru hodně překvapilo je jeho naprosto hladký průběh bez sebemenších děr, mít špunty v uších, tak si myslím, že mám pod sebou elektromotor. Díky dobrému sladění se spojkou a variátorem má jezdec kdykoliv k dispozici dost výkonu, aby mohl vyrazit kupředu. Závodění není ale to, proč byste si Sportsmana kupovali, po řadě úprav se s ním samozřejmě na trati neztratíte, ale jeho stěžejní úlohou je práce a cestování náročným terénem.

K tomu je naladěný i podvozek, který nejvýstižněji charakterizuje slovo komfortní. I při přejíždění velkých nerovností zachovává stroj naprostou stabilitu a do jezdcových rukou a pozadí se přenáší jen minimum rázů. Měkký podvozek s sebou nese charakteristické potopení zadní části stroje při razantní akceleraci, rozhodně to není na škodu, jen ze sedla má jezdec pocit, jako by jel už jen po zadních. Horší je to v zatáčkách, které je třeba projíždět s rozumem, zejména pokud máte otevřený zadní diferenciál. Při průjezdu zatáčkou se celý stroj hodně naklání na její vnějšek a je třeba odhadnout bezpečnou rychlost pro průjezd zatáčky. Ten se hodně zjednoduší po uzavření zadní nápravy, kdy může zadek klouzat do lehkého driftu.

To, co X2 ztrácí v rychlých pasážích dvojnásobně vynahradí v těžším terénu. Je zajímavé, že i se zapnutým náhonem zadních kol se Sportsman chová ve výjezdech hodně stabilně. Ještě lepší pocit se dostaví po připojení předního náhonu, se kterým si můžete troufnout kamkoliv vám strach dovolí, protože Polaris toho zvládne zpravidla mnohem víc, než jeho řidič.

I když Sportsman není určený k závodění, jsou důležité brzdy, které v prudkých sjezdech dokáží v případě, že nefungují jak mají nadělat hodně komplikací. Samotná brzdová soustava je poměrně konvenční, na každém kole je kotouč a vše společně funguje obstojně. Brzdy se ovládají páčkou na levém řídítku, nebo pedálem na pravé straně a jsou propojené. V práci jim hodně pomáhá funkce motorové brzdy. Po jejím zapnutí stačí ve sjezdech jen ubrat plyn a řídit směr. Vše je mnohem plynulejší, než při použití brzd a jízda je přesnější a příjemnější.

Myslel jsem si, že Polaris mě ničím nepřekvapí, ale další dopoledne v sedle Sportsmana ukázalo, že stroje s hvězdou ve znaku mají vždy co nabídnout. X2 je hodně univerzální stroj, který se nebojí nákladu, jízdy ve dvou, ani jízdy po silnici, kde šetří pneumatiky i techniku stroje. Pokud vás tedy láká těžký terén, expedice, nebo dlouhé výlety, je X2 to pravé pro vás, no a pokud ne, modelová řada Sportsmanů je dostatečně široká, abyste v ní našli stroj, který vám bude nejlépe vyhovovat.

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz