fotka

J-wheelz v praxi, nahradí pásy?

  • vydáno: 20.7.2011
  • autor: quadweb.cz, Foto: Aleš "Aligator" Vajdák

Módou posledních pár let jsou sněžné pásy montované na čtyřkolky, jejich cena je ale poměrně závratná, jejich využití dost omezené a jejich spolehlivost a odolnost při jízdě mimo sníh není valná. Na trhu se nyní objevila zajímavá alternativa.

„Kýble“ na kola se za velkou louží používají už nějaký ten pátek a bylo jen otázkou času, kdy se dostanou i k nám. Na český trh je dováží firma Tomico, která je zapůjčila i našemu redaktorovi pro test. Celý systém je na první pohled hodně jednoduchý, sada obsahuje 4 plastové kusy, montážní příslušenství a 4 polystyrenové výplně.

Montáž není složitá, ale můžou jí komplikovat různé typy kol. Ideální je montovat J-wheelz na plechová kola. U těch litých bývá problém trefit správnou pozici upevňovacích šroubů, ale na testovaném Kingquadu s koly DWT se montáž s menšími komplikacemi podařila. Když jsou namontované samotné plasty, přichází na řadu výplň z tvrzeného polystyrenu. Ten je navzdory předpokladům hodně pevný a tvrdý a jen tak se neláme, nehrozí tedy, že by se vám kola začala drolit při průjezdu roštím. Polystyreny v kolech drží gumové lanko protažené skrz plastové lopatky. Na první pohled dost křehké řešení při testování bez problémů vydrželo.

A teď k samotné jízdě. Pokud jede čtyřkolka po suchém pevném povrchu, nebo po silnici, o J-wheelz v podstatě nevíte, nijak nerozhazují chování řízení, jen je třeba je mít dobře vycentrované, jinak můžou začít ve vyšších rychlostech „házet“ s kolem a přinést tak řidiči dost nepříjemné chvíle.

V náročnějším terénu už jsou znát podstatně víc, v řízení se projevují především, když si občas škrtnete o hranu cesty, stromek, nebo kámen, je zkrátka třeba počítat s tím, že celá čtyřkolka přibrala na šířce. Hodně nás ale překvapila odolnost samotných plastů. Lopatky se ani po nárazech na kameny a zem nepolámaly. Plast je opravdu hodně houževnatý a do jisté míry pružný.

Zatím jsme ale byly pořád v terénu, kde vám nástavce v ničem nepomohou, jejich kouzlo poznáte až v bahně, sněhu a vodě. Bohužel sníh už nám na test roztál, ale bahna i vody bylo dost. V bahně je vidět asi nejmarkantnější rozdíl, čtyřkolka má daleko větší záběr díky lopatkám, které jí pohánějí kupředu a má daleko menší tendence k zapadnutí díky širokým kolům, které samozřejmě zvětšují styčnou plochu.

No a nakonec odpověď na zásadní otázku, plave Kingquad osazený J-wheelz? Odpověď není úplně jednoznačná, ANO i NE. Samotný stroj v hluboké vodě plave a drží řídítky vzhůru, rozhodně ale zapomeňte na to, že na čtyřkolku nasednete a budete se prohánět po rybníce, v případě osazení posádkou vede cesta jedině ke dnu. V hluboké vodě se ale Kingquad pohyboval podstatně rychleji než na klasických kolech.

V úvodu článku jsme si položili otázku, zda J-wheelz dokáží nahradit ATV pásy. Teď už máme jasno v tom, že se jedná o trochu jiný systém s jinými vlastnostmi. Rozhodně pomůže v bahně a hlubokém sněhu, nenechá potopit stroj ve vodě a hlavně nepřekáží při přesunech po pevných cestách a moc nesnižuje maximálku stroje. Navíc je jeho cena o zhruba 80 000 nižší než za sadu pásů. Větší průchodnost terénem a hlubokým sněhem ale přeci jen budete mít, pokud osadíte svůj stroj pásy.

Video z testování

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz