Novinka SMC hodně zamávala s děním na našem trhu a ihned na sebe strhla hodně pozornosti. V zimním testu, který probíhal v závějích sněhu a s nezajetou mašinou, jsme byli dost kritičtí, takže nyní nastal čas dát Jumbu druhou šanci a otestovat ho v letních podmínkách, navíc po najetí několika tisíc kilometrů.
Podrobné informace o konstrukci Jumba a použitých technologiích najdete v prvním článku, tentokrát se budeme věnovat jen „letní“ jízdě. Geometrie Jumba je hodně příjemná, mašina padne akorát do ruky, sedlo je ideálně tvrdé, ovladatelnost a je dobrá jak vsedě, tak i ve stoje, kdy přijdou vhod vyšší řídítka. Motor je po zajetí o hodně živější, reaguje i na mírný stisk plynové páčky a žene se do otáček. Vše doprovází zvuková kulisa, která zbytečně neruší, ale dává okolí najevo, aby se klidili z cesty.
Testované Jumbo bylo obuté do dost zvláštní kombinace pneumatik. Zatímco na zadku jsou velké šípovité gumy do bahna, předek je obutý do univerzálů vhodných hlavně na tvrdé povrchy a závodní jízdu. Na druhou stranu jsou přední gumy dobré pro vedení, takže kombinace má celkem smysl. Spojka nechá motor vytočit do středních otáček a Jumbo celkem energicky vyráží kupředu, zadní kola mají dobrou trakci a zrychlení je velice slušné. Na tvrdém povrchu se naprosto změnila dynamika stroje. Zatímco v mokrém sněhu jsme byli trochu zklamaní z výkonu, v hlíně a bahně už je koní dost a zajetý motor má mnohem víc energie.
Krátké Jumbo vyniká svou ovladatelností. Na otočení řídítky reaguje okamžitě a nechá se i dobře poslat do řízeného smyku. Stejně dobře se dá dostat i na dvě kola, pořád ale s vynikající kontrolou nad strojem. Krátká stavba je sice vynikající pro ovladatelnost, dovolí vám otočit se v podstatě na pětníku, ale trochu komplikuje řízení ve výjezdech, kde se Jumbo rádo staví na zadní a není jednoduché čtyřkolku udržet v správném směru.
Když už nestačí zadní náhon, stačí sáhnout po tlačítku na řídítkách a připnout předek, popřípadě uzávěrku. S pohonem 4x4 se řízení hodně uklidní. Čtyřkolka je jistá, ve výjezdech se nechá lépe řídit. I se zapnutým náhonem na všechna čtyři kola je řízení relativně lehké a Jumbo je jeden z mála strojů, který nepotřebuje posilovač řízení, geometrie řízení je hodně přívětivá a jezdec má stroj pod kontrolou, aniž by se nějak extrémně nadřel. Konec konců v sedle Jumba jsme strávili půl dne a necítil jsem žádnou extrémní únavu.
Jediné, co se zajetím nezlepšilo jsou brzdy, fungují dobře, ale chybí jim ostřejší nástup, na druhou stranu v terénu odpustí nějakou tu chybu. Naopak velká změna se udála u řazení, to jde hodně lehce a rychlosti zapadají bez zbytečného velkého přemlouvání.
Jumbo si na bežném povrchu rozhodně zlepšilo reputaci, zajetá mašina dobře fungovala a celý stroj se choval mnohem přívětivěji, než před půl rokem ve sněhu. Jumbo 720 R pro mě zůstává vynikajícím rekreačním strojem, který se hodí pro lehčí práci, ale především pro výlety do přírody, snese rychlejší tempo, má dobrou ovladatelnost a je homologovaný pro jízdu ve dvou, i když sedlo není zrovna nejdelší. Dobře fungují světla i podvozek, v základní výbavě jsou pěkná litá kola obutá do slušných gum. Konečná volba už je tedy na vás. U naší redakce Jumbo reparát složilo minimálně chvalitebně.