fotka

Polaris Sportsman Touring 850 vs Sportsman 800

  • vydáno: 7.12.2011
  • autor: FilipT, foto: Jan Altner

Nádherně rozbahněný polygon Hummer centra na východním okraji Prahy a dva připravené Sportsmany v té největší kubatuře, tak to vypadá na opravdu slibné svezení. V rámci zkušebních jízd Polaris pořádaných každý měsíc jsme měli možnost vyzkoušet dvě podobné, a přeci generačně odlišné osmistovky.

Sportsman 850 se totiž k testu dostavil v prodloužené dvoumístné verzi Touring, navíc vybavený poslední verzí posilovače řízení. Je jasné, že prodloužená verze s výkonem 80 koní a podporou elektroniky nabídla úplně odlišné svezení než klasický Sportsman 800. Ten totiž ve skutečnosti má zdvihový objem „pouze“ 760 ccm a i když to na pracovní ATV j pořád víc než dost, o třetinu vyšší výkon u 850 je prostě mohutný rozdíl.

Sportsman 800 EFI (technické údaje) je oblečený do vojenské zelené a jako jedinou ozdobu má kryty rukou. Jinak ovšem působí ryze účelově a také robustní přední rám naznačuje, že tohle je ta správná mašina pro tvrdé podmínky. O tom svědčí i zavěšení předních kol pomocí odolnější konstrukce MacPherson, místo dvojitých A-ramen u vedlejší 850 laděné přeci jen trochu víc na rychlost.

Také další detaily jako klasická plechová kola, dvanáctipalcové obutí i naviják pod přední maskou přímo lákají do trialového terénu. To samé pak platí při pohledu z místa řidiče. Jednoduchá přístrojovka mezi řídítky si na nic nehraje, taky je prostě primární funkce.

Když obcházím mohutný Sportsman 850 Touring EPS (technické údaje) v modré barvě, musím obdivovat technické řešení odpružené sedačky spolujezdce spolu se zvýšenými madly. Dvoumístné provedení, veselá barva, plastový box na předku a motor s razantním rozjezdem a obrovským výkonem naznačují, že tahle mašina není ani tak na tahání klád v lese, jako na adrenalinové vyjížďky či dovolené ve dvou. Na rozdíl od řady jiných výrobců, kteří dvoumístné verze řeší pouze prodloužením rámu, má tento Touring proti standardní verzi prodloužený rozvor o deset centimetrů! A přitom je podle technických údajů jen o 3 kg těžší!

Proti vedlejší osmistovce jsou tu všechny detaily vedle funkce přeci jen ladění i na design. Přední světlomety obalené do plastových lemů, velká litá čtrnáctková kola či moderněji a agresivněji tvarované pracovní světlo a přístrojovka obklopená prolamovanými plasty. Kromě řidiče tu při koupi totiž může mít slovo i manželka, která bude jezdit na místě spolujezdce.

Jako první ale vytáhneme na projížďku osmistovku. Ohřátý motor se roztáčí a stroj začíná ochotně šplhat do první stráně a rozstřikovat první gejzíry bahna. Ochrana jezdce je přitom opravdu obdivuhodná, po první půlhodině jsem skoro čistý, to jsem nečekal! Osmistovka přitom ve srovnání s osmpade vytáčí do poměrně vysokých otáček a má odlišně naladěný variátor. Rozjezdy do driftu, průlety po polňačkách ve vysoké rychlosti, to všechno osmistovka sice elegantně zvládá, ale není to ta pravá zábava. Je cítit, že to není její primární parketa. Odpružení je nastavené na trochu tužší notu než osmpade, také zdvih je o dvacet milimetrů kratší, takže v rychlosti přeci jen cítíte ty větší výmoly do rukou.

Ve svém živlu je Sportsman 800 v první trialové části. Dokonale citlivý variátor a vyšší otáčky dovolí skvěle regulovat sebemenší impulzy dopředu či dotazu, jak je přesně potřeba. Pohon všech kol typu On-Demand pohání zadní kola a automaticky připíná předek v případě potřeby, takže v těžším terénu nemusím pořád přepínat mezi zábavnějším zadním pohonem AWD. I tužší odpružení tady dává lepší odezvu do řízení a jezdec přesně ví, co které kolo dělá.

Po přesednutí na prodloužený Touring 850 se mi ani nechce věřit, že jde o stejnou modelovou řadu stejné značky. V tomto případě za to může hlavně elektronický posilovač řízení, který radikálně mění pocit ze svezení. Jde už o druhou generaci posilovače, která umí chytře regulovat odezvu podle rychlosti. Při pojíždění na místě proto máte naprosto lehkou ruku, ve větší rychlosti ale řízení trochu ztuhne a hrboly vás nerozhodí ze směru.

Osmsetpadesátka si to bručí ve znatelně nižších otáčkách než osmistovka, odlišný zvuk ale lze přičíst také jinak uložené koncovce výfuku, která je napříč pod zádí čtyřkolky, u osmistovky vede podélně od dozadu od motoru. Motor i variátor jsou u 850 naladěné na podstatně zábavnější styl. Energické rozjezdy i vysoký výkon 80 koní, který vás v každé rychlosti dokáže vystřelit ještě víc dopředu, prostě přinášejí spoustu legrace. A podvozek s měkkým nastavením to v pohodě stíhá a na bahnitém podkladu si nechává nadiktovat přesné vedení v driftech a výjezdech.

Lité čtrnáctky obuté do Maxxisů kupodivu měly na bahně slabší záběr než dvanáctky u osmistovky, ale právě díky tomu se dlouhá čtyřkolka nechávala ochotně strhnout do jízdy bokem. Když si vybavím rok staré zkušenosti s jízdou na suchém tvrdém podkladu, tam už se jí chtělo do driftu mnohem méně. Naopak na rychlých průletech po rovných polňačkách v dolní části perfektně drží směr. Také lehčí zavěšení předku pomocí dvojitých A ramen je znát a čtyřkolka přenese jezdci do rukou ještě méně rázů než MacPherson osmistovky.

Při dovádění na polygonu v Hummer Centru jsem hodně ocenil, že i při jízdě sólo zadní sedačka spolujezdce nijak nevadí při menších skocích, obvykle do ní na dvoumístných strojích trochu narážím. Měl jsem ovšem smůlu a nepodařilo se mi nikoho přesvědčit ke spolujízdě, i přes velmi slušnou ochranu posádky jsem po první jízdě přijel s pořádně zabahněným strojem a nikomu se nechtělo posadit se na hnědou mazlavou sedačku ;-(

Na závěr se přesouvám na západní srázy polygonu a jdu opatrně vyzkoušet kombinaci ADC (Auto Descent Control) + EBS (Engine Braking System). Brzdění motorem není nic nového, ale automatické přibržďování předku podle otáček zadních kol je hodně zajímavá věc. Pokoušel jsem se projet stejný sráz lehce našikmo napřed s oběma systémy a následně to zkusit jen tak ručně na brzdy. Kola šla na bahně okamžitě do bloku a zachránilo mě jen přidání plynu a rychlý sjezd dolů. Tady elektronika jednoznačně zvítězila.

Vracím se k předávacímu stanovišti a nepřestávám kroutit hlavou nad tím, jak se dva z největších Sportsmanů můžou takhle radikálně lišit. Nová 850tka je evidentně více zaměřená na zábavu a radost z rychlosti, Sportsman 800 se postupem času přesouvá víc do kategorie ryzích pracantů. Kromě podstatně nižší ceny osloví i jednodušší stavbou a mohutným předním rámem. Naopak osmpade si potrpí na nejmodernější technické funkce a cílí spíš na hobby jezdce, kteří si prostě chtějí dopřát to nejlepší, co je na trhu.

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz