fotka

Arctic Cat 1000 Mud Pro na pásech

  • vydáno: 18.1.2012
  • autor: Matěj Oliva, Foto: FilipT

Do rukou se nám díky firmě 2B moto dostala hodně zajímavá kombinace stroje a příslušenství - a navíc v ještě zajímavějším prostředí. K dispozici jsme dostali litrový dvouválec v u nás hodně netradiční verzi Mud Pro osazený sněžnými pásy TJD. Sněhu na horách napadlo požehnaně, takže jízda může začít.

Nejprve něco k mašině, kterou jsme dostali do rukou. Model Mud Pro už je nějakou dobu v nabídce a po USA jich jezdí a závodí požehnaně. K nám se ale dostal až v minulé sezóně, když se mu objevil konkurent v podobě Can-amu MR. Jedná se o krátkou verzi modelu Thunder Cat 1000, která má už v základní výbavě takzvané šnorchly. Ty najdete před řídítky a bezpečně podle nich model Mud Pro poznáte. Další výbavou je upravený zvýšený podvozek a kola obutá do bahenních šípových pneumatik. Ta ale tentokrát zůstala doma. Co MR naopak chybí je posilovač řízení, což pro jízdu s pásy není zcela optimální.

Místo nich se na nápravách objevila sada kanadských pásů TJD Xgen III, které jako první na trh vtrhly s unikátní technologií odpružení, který simuluje pružnost pneumatiky při nárazech na překážky. Systém se jmenuje STS4. Pásy TJD jsou konstruované jako „four seasons“, takže nejsou odsouzené jen na sníh, ale i do bahna a dalšího těžkého terénu. Navíc mají homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, jízdu po suché silnici, ale moc nedoporučujeme! Hlavní převod pásů je uložen na třech ložiskách, což zvyšuje jeho životnost a odolnost.

Pásy se dodávají ke všem standardním typům čtyřkolek, spíše se ale doporučuje používat je na strojích od 500 ccm výš, sada pásů totiž ubere značnou část výkonu a slabší motory se pak dost trápí. To samozřejmě není případ testovaného stroje, který byl až donedávna nejobjemnější čtyřkolkou na trhu a vyrovnat se mu zatím dokázal pouze kanadský Can-am.

Jízda

Zatímco mé předchozí testy pásů byly většinou na rovinách, kde to přeci jen není úplně ono, tentokrát jsme měli čtyřkolku k dispozici v Peci pod Sněžkou. Díky sněžení v posledních dnech byly podmínky více než zajímavé a trať postavená vedle sjezdovky naznačovala, že půjde o opravdu zajímavé svezení. Mud Pro chytá na první otočení startéru a po pořádném zahřátí se pouštím vzhůru do sjezdovky. V čerstvém sněhu není stoupání nic jednoduchého, ale po chvíli si zvyknete na práci s plynem a bez problémů se hrnete vzhůru svahem.

Pásy TJD vynikají svou výbornou ovladatelností díky tvarování předních pásů. To činí z těžké čtyřkolky i bez posilovače rozumně ovladatelný stroj, počítejte ale s tím, že oproti kolům je řízení čtyřkolky s pásy fyzicky náročnější. Jen abych nezapomněl, při jízdě s pásy musíte mít vždy zapnutý náhon na všechna 4 kola, jinak se do sněhu vůbec nepouštějte.

I jízda do zatáček je hodně jiná, zadní pásy vás hrnou rovně ze zatáčky a musíte počítat s větším obloukem než na kolech. Odměnou je ale fakt, že existuje málo míst, kam se nedostanete. Neměli jsme problém vyjet po příkré sjezdovce a díky tomu, že s pásy je čtyřkolka mnohem širší se na ní i v pohodě otočit ve svahu bez strachu z převrácení. Výborně funguje odpružení pásů Xgen III, které nepouští do řídítek zbytečně moc rázů a umožňuje plynulou jízdu i při přejíždění kolejí a nerovností ve větší rychlosti.

Při jízdě s pásy po chvíli nabudete dojmu nezastavitelnosti. Pásy zvládnou vyjet opravdu neuvěřitelné věci, ale mají své limity. My jsme je našli v několika vrstvách různě strukturovaného sněhu. Když jsme se prohrabali z horní zmrzlé do mokrého sněhu, skončila čtyřkolka za chvíli na břiše, naštěstí má Arctic Cat v sériové výbavě naviják, takže jste za chvíli venku. Při jízdě je tedy třeba dávat si pozor i na hloubku a strukturu sněhu, který vám stojí v cestě.

Pásy, nebo skútr?

Nejen majitelé horských chata a penzionů často řeší dilema, zda pořídit sněžný skútr, nebo čtyřkolku či side-by-side osazené pásy. Každé má jednoznačně svá pro i proti. Když jsem ale projížděl Pecí, hodně mě překvapilo, jak moc jsou zde čtyřkolky a UTV rozšířené. Největší výhodou čtyřkolky je bezesporu celoroční provoz, kdy na léto obujete klasická kola a můžete s ATV dál zásobovat horskou chatu, nebo vozit turisty. Cenově se čtyřkolka střední třídy i se sadou pásů vejde zhruba do ceny pracovního skútru.

Nevýhodou čtyřkolky je náročnější servis, nižší rychlost při pohybu na sněhu a nutnost přizpůsobit ji k pohybu v zimě, tedy nutnost osazení vyhřívaných doplňků a štítu. Na druhou stranu čtyřkolku můžete osadit také radlicí pro odklízení sněhu a může samozřejmě stejně jako skútr tahat vlek s lyžemi, nebo zavazadly. Kolem a kolem mi z toho tedy vítězně vychází sada pásů, třeba těch od TJD.

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz