fotka

Polaris Sportsman 500 H.O. - Legenda žije

  • vydáno: 30.1.2012
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner

Tento stroj stál na začátku všeho, kultovní jednoválcový motor, robustní technika, odpružení McPherson a klasický design Polarisu. Kdo by si myslel, že „HáÓčko“ už patří jen do muzea, bude na omylu, dostalo omlazovací kůru a bude zle zatápět konkurenci.

O novince jsme se zmiňovali již po jejím představení, kde jsou i zcela jasně popsány důvody, které vedly k příchodu tohoto stroje. Tím hlavním je potřeba mít v nabídce maximálně jednoduchý a také cenově dostupný stroj, který by uspokojil začínající jezdce nebo zákazníky, kteří netouží po silných dvouválcích a elektronice. Design je někde mezi řadou XP a základními modely. Světla na první pohled prozrazují, že jde o Polaris, ale tvary kapotáže jsou přeci jen trochu jiné. Nový je přední úložný box, který se zvětšil a jediné, co ruší jeho prostor, je uložení předních tlumičů. Praktická je i schránka mezi zadními světly, která skýtá slušný úložný prostor.

Podvozek využívá vpředu zavěšení McPherson, vzadu jsou klasická A ramena. Jedná se o léty prověřenou koncepci, která sice není stavěna pro sportovní vyžití, ale při běžné jízdě a práci je tento podvozek neocenitelný. Tlak na cenu na čtyřkolce téměř není znát, ukáže se jen prostřednictvím plechových kol a absence honosného nápisu ESP. Naopak v základní výbavě je naviják. Čtyřkolka je samozřejmě homologována pro silniční provoz. Přístrojová deska kombinuje klasický ukazatel s digitálním displejem a je perfektně přehledná, stejně jako všechny ovladače na řídítkách a kontrolky.

V době moderních systémů a EFI si Polaris dovolil použít do nového stroje prověřený motor krmený klasickým karburátorem. Ten prozrazuje na první pohled viditelné táhlo sytiče na řídítkách. S emisemi čtyřkolka díky benevolenci předpisů nemá problém, takže proč nepoužít osvědčený motor, který jeprakticky nezničitelný. Jednoválec chytá i za teplot pod nulou okamžitě a po zahřátí pružně reaguje na přidání plynu. Přestože naše testovací čtyřkolka byla v podstatě nová s najetou ani ne motohodinou, choval se motor i převodovka hned od začátku příkladně.

Řazení u nezajetých čtyřkolek bývá problém, ale u Polarisu šlo vše hned od začátku hladce. I motor se choval velice kultivovaně a neměl hrubý chod typický pro nové motory. Karburátor zajišťuje vynikající pružnost, na kterou jsem díky moderním technologiím už téměř zapomněl. Je to trochu nostalgický pocit, řídit legendární H.O., ale zároveň se ukazuje, jak nadčasové čtyřkolky od Polarisu byly a jsou. Pětistovka je poměrně lehká a nechá se snadno vodit po naší oblíbené testovací trati v Hummer centru Praha. Motor sice nepatří k nejsilnějším, ale točivý moment v nízkých otáčkách dává čtyřkolce dostatek dynamiky pro svižnější jízdu.

Díky nízké hmotnosti stroje přežijete bez problémů i absenci posilovače řízení. Úzké přední pneumatiky nekladou velký odpor a řízení je přesné a není nijak namáhavé ani při manipulaci se strojem na místě. To ze čtyřkolky dělá výborného společníka pro práci i vyjížďky do přírody. Velkým plusem je celá řada příslušenství, které lze od Polarisu pořídit - můžete tak čtyřkolku nachystat na zimní úklid sněhu i expedici.

Ani při zapnutém náhonu AWD není řízení nijak extrémně náročné díky unikátnímu systému On Demand True. Jedná se o systém automaticky regulující pohon na všechna nebo dvě kola. Pohon všech kol se automaticky zapne, když je zapotřebí. Jakmile není pohon všech kol potřeba, systém funguje pouze v režimu 2WD, kdy jsou hnána pouze zadní kola. Při testu jsme se dostali na led, do bahna i do mokrých výjezdů, nebo do zamrzlých příkopů, kde se ostatní jezdci zbaběle otočili a nikde nás tento systém nezklamal.

Testovací jízdy Polaris: Zkušební jízdy Polaris každý poslední čtvrtek v Hummer centru Praha, rezervace na info@polariscz.cz http://www.hummer.cz/

Polaris se tímto strojem dokonale trefil k českým zákazníkům, kteří se rozhodují mezi značkovou čtyřkolkou, nebo strojem z východu. Ušetřil jim tak dost rozhodování a myslím, že konkurenci přidělal nejednu vrásku na čele. Čtyřkolka se totiž bude včetně homologace, tažného zařízení a navijáku prodávat za necelých 185 000 a to už je argument, který stojí za zamyšlení.


Technické údaje


Video

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz