fotka

Kymco MXU 500 IRS alias Všeuměl

  • vydáno: 16.11.2010
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Matěj Oliva, Filip Tichý
Sponzor článku: Hummer centrum - svezte se na našem polygonu http://www.hummer.cz/

Donedávna jezdilo Kymco MXU pouze s pevnou zadní nápravou, což ho mezi konkurencí s nezávislým zavěšením občas sráželo. Letošní model je již vybaven IRS a nám nezbývá, než nový podvozek řádně vyzkoušet v bahně pražského Hummer Centra.

Kymco si i u nového MXU udrželo své klasické vlastnosti. Oproti konkurenci je v celkových rozměrech subtilnější, ale není to nijak extrémní rozdíl. Designově před námi stojí klasické Kymco, mohutná přední maska, moderní světla... ale to vše vidíte na fotkách. Z designu bych snad jen vyzdvihl zajímavé řešení úložného prostoru ve „falešném výfuku“, ten je umístěný symetricky k tomu funkčnímu. U Kymca jsme si díky okamžitému startování a kultivovanému běhu napřed mysleli, že už jezdíme na posledním modelu představeném v Miláně, ale uvnitř testovacího stroje se stále skrýval „starý“ dobrý karburátor, z historie si Kymco ponechalo i startovací šňůru, což hodnotíme rozhodně kladně. Není to sice nejmodernější technologie, ale pokud si vybijete baterku například dlouhým svícením bez motoru nebo vyprošťováním stroje za pomoci namontovaného navijáku, bude se ruční start hodit.

Trochu zastarale působí na Kymcu obutá plechová kola. Na nich jsou univerzální pneumatiky spíše silničního charakteru, které jsou tu především pro německý trh. Ten má velké problémy s ježděním v terénu a čtyřkolky se zde často pohybují po silnici. Tradičně jednoduchá a přehledná je palubní deska, která ukazuje na displeji vše, co jezdec potřebuje. Ovladače rovněž nevybočují z řady, uzávěrka a pohon 4x4 je ovládaný tlačítkem na pravém řidítku. O přiřazování předního pohonu a zařazení uzávěrky se tedy stará elektronika. Kymco je samozřejmě vybaveno SPZ, méně samozřejmá je homologace pro dvě osoby. Ty mají dost stísněný prostor, ale když se jezdec se spolujezdcem dokáží domluvit, není problém se na Kymco poskládat. Praktické jsou nosiče na předních i zadních plastech, které pojmou slušné množství nákladu.

Kymco MXU je pracovní čtyřkolka, která by se měla umět pohybovat v náročném terénu. Několik dní vytrvalého deště nám ho připravilo požehnaně. Do vody a bahna už je potřeba slušný výkon, kterého má karburátorem plněný jednoválec dostatek. Jeho průběh je velice příjemný a civilizovaný. Čtyřkolka už také za testovací sezónu najezdila několik set kilometrů a motor si mohl sednout. Při předváděcích jízdách ale stroj dostává hodně zabrat, ať už neodborným zacházením zájemců, nebo snahou novinářů dostat čtyřkolku na hranice jízdních vlastností. Celé Kymco sneslo toto zacházení bez větších šrámů, převodovka řadí naprosto hladce, stejně jako je tomu zvykem už u několika generací. Variátor zabírá ve středních otáčkách a je naladěný hodně do pracovního režimu. Motor nastartoval vždy na první otočení a za celý test, který probíhal ještě celý týden, nezaprotestoval ani po několikanásobném máčení v brodech.

Pracovní čtyřkolka ale není jen o projíždění nesmyslného terénu, jde především o práci, jak už název napovídá. K té je velice příjemně sladěná převodovka a spojka. Jednoválcovým čtyřkolkám občas dělá problémy hodně pomalá jízda, při které je motor hodně podtočený a cuká čtyřkolkou, nebo není sepnutá spojka a rychle se opotřebuje. Kymco tento problém vyřešilo hodně pomalým L převodem a dobře naladěným variátorem. Zkoušeli jsme naložit oba nosiče pneumatikami a pomalu projet středně těžkým terénem, aniž bychom něco vysypali a kupodivu se podařilo. S Kymcem se dá zrychlovat i zpomalovat velice citlivě, to samozřejmě nahrává i využití při tahání sekačky, hrabání sněhu nebo popojíždění po městě třeba při vysypávání košů na odpad.

Po práci má ale následovat zábava. Té si lze s Kymcem užívat dosytnosti, ať už při projížďkách krajinou, nebo při expedicích. Pokud to ale s terénem myslíte vážně, Kymco co nejdříve přezujte. Sériové gumy mají s kluzkým a bahnitým povrchem opravdu velké problémy, zalepují se a jízdu dost komplikují. Záběr ve směru kupředu není zase tak špatný, ale zatočit s Kymcem na bahně je velké umění, čtyřkolka je tak hodně nedotáčivá a ráda se klouže do stran. Podvozek je při rychlé jízdě středně tvrdý, nejedete si v takovém pohodlí jako u TGB, ale je zase měkčí než u Gladiátora, zkrátka takový zlatý střed. Na čtyřkolce je hodně cítit její menší šířka, při rychlém průjezdu zatáčkou je třeba si hlídat, zda máte ještě všechna kola na zemi, nebo jedete po dvou. Podvozek dá ale včas vědět, že je něco v nepořádku a vy máte čas vše korigovat řídítky. Brzdy mají dostatečnou účinnost a ovládají se klasickým propojeným systémem. Jak už je taiwanských čtyřkolek zvykem, chybí jim progresivita a je třeba si dávat pozor na zablokovaná kola.

Kymco se v letošní sezóně zaměřilo na změnu cenové politiky a již se nesnaží držet cenou krok s Japonci, ale naopak se přiblížilo cenám taiwanské a čínské konkurence a to je jen dobře. Kvalita stroje zůstala minimálně stejná a v kombinaci s přívětivější cenou by mohla nalákat více zájemců o tento kvalitní stroj.

Video z testu


Technické údaje

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz