fotka

Journeyman Gladiator RX510 Marathon Legendary Edition

  • vydáno: 15.8.2012
  • autor: FilipT, foto: Jan Altner

Model Journeyman 510 od CFMota se po pěti letech opět vrací na trh za hodně atraktivní cenu. Má tohle pětikilo s pohonem obou náprav a nezávislým zavěšením kol stále co nabídnout?

Proč se vlastně pětsetdesítka v inovované podobě vrací na trh, když je přitom v nabídce i modernější Gladiator X5? Hlavně proto, že řada zájemců prostě chce co nejjednodušší a nejlevnější stroj, který se může pochlubit robustní konstrukcí i osvědčenou historií. Vždyť Gladiator 510 je dodnes jednou z nejrozšířenějších čtyřkolek na našich silnicích a dostatečně dokázal svoji odolnost a servisní výdrž. Tím hlavním lákadlem je ovšem cena 119.800,-, díky které se při nákupu na firmu a odpočtu DPH dostanete pod sto tisíc, a to už může přesvědčit hodně zákazníků! Za příplatek deseti tisíc je v nabídce je i v prodloužené verzi.

Pro svůj comeback 2012 dostal model RX510 dostal řadu inovací. Moderní barevný přístrojový displej z X5 umí poskytnout o hodně lepší dojem z jízdy než první generace kruhových přístrojů, takže v sedle rozhodně nebudete trpět dojmem z jízdy na starší mašině. To samé platí pro pěkná litá kola doplněná o nové šestiplátnové pneumatiky. Marně budete hledat pouze odkládací schránky na mobil či nářadí vedle přístrojovky, ty u tohoto základního modelu nenajdete a musíte vše uložit do kapes či pod sedlo. Pro vážnější pracovní využití ale stejně nakonec asi sáhnete po praktickém zamykatelném kufru na zadní nosič.

První Gladiator vypadá docela k světu a čelní maska ani dnes nevypadá nijak zvlášť zastarale, zvlášť s pěknými polepy Marathon Legendary Edition (o těch více na konci článku). Tedy až do doby, kdy zaparkujete vedle nové X5 nebo X6. Pak se pár let vývoje designových trendů naplno projeví, ovšem pro řadu zájemců o tuto kategorii to možná bude naopak plus. Velké světlomety jsou zepředu vcelku slušně chráněny rámem a nosičem, ale z boku jsou docela na ráně a při proplétání větvemi na to chce dát trochu pozor.

Při pohledu zezadu se naplno projeví starší design s jedním jednoduchým koncovým světlem, které je ovšem o dost praktičtější než třeba elegantní ale hodně zranitelná záď nových modelů X5 či X6. Vzadu také potěší homologované tažné zařízení s elektrickou zásuvkou, díky kterému můžete za Gladiatora připojit nekonečné množství doplňků z nabídky Journeymanu. Kromě vozíků jsou to travní sekačky, mulčovače, zametače... stejně tak dopředu můžete navěsit sněhovou radlici a řadu dalších pomocníků a využít tak standardně dodávaný naviják s ovládáním na řídítkách.

Osvědčený čtyřtaktní jednoválec 493 ccm SOHC se čtyřmi ventily už dostatečně prokázal svoji spolehlivost a plnění karburátorem může být dalším argumentem pro ty, kteří tak úplně nevěří kouzlu elektronického vstřikování, které si doma jen tak neopravíte. To samé se dá říci i záložním mechanickém startovacím lanku po levé straně - pro někoho anachronismus, pro jiného příjemná jistota nastartování i se slabou baterií, kdy elektrický startér už nezvládá.

Výkon 35 koní je na pětistovku stále ještě důstojná hodnota, trochu je znát menší krouťák než u novějších agregátů. Pětsetdesítka se kvůli tomu trochu hůř nechá utrhnout do driftu, ne že by to nešlo, ale chce to trochu víc úsilí. Naopak při šplhání do prudkého výjezdu nebo vyprošťování z bahnitého dolíku vám výkon ani krouťák chybět nebude. Po přepnutí na 4x4 s uzávěrkou diferenciálu vyjedete prakticky vše, kam se vydrápou i kolegové na modernějších strojích. S karburátorem asi budete mít o pár procent vyšší spotřebu, ale tento údaj u terénních strojů není až tak podstatný jako na silnici.

RX510 je na dnešní poměry trochu užší (1140 mm) a i s novými tlumiči si libuje spíše v pracovním využití nebo trialových pasážích. Když ho rozvášníte do větší rychlosti a vletíte na rozbitou trať, přestává odpružení stíhat a ovladatelnost v řídítkách je slabší. Ne že byste si nemohli tu a tam střihnout nějaký ten skok s šetrnějším dopadem, ale primárně to není mašina na adrenalinové hrátky. Také na silnici je 510 stabilní zhruba do padesátky, když jej poženete přes 80 km/h, už je držení přímého směru nebo průjezd táhlou zatáčkou trochu náročnější než u novějších konstrukcí. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou dobře nastavené na kompromis mezi silnicí i terénem, jen si musíte zvyknout na páku propojení nožní brzdy, která vám sníží tlak na levou páčku na řídítkách.

S Gladiatorem 510 jsme si užili nejvíc zábavy hlavně při trialu. Je dobře vyvážená a na obě nápravy připadá stejná hmotnost. Dobré dávkování plynu jen s nepatrnou prodlevou a variátor nastavený na pomalejší záběr se skvěle hodí v těžkém terénu, kdy máte neustále jedno kolo ve vzduchu a snažíte se otočit doslova na místě. Napřed jsme při střídání rozjezdů dopředu a dozadu trochu žehrali na tuhou řadicí páku, pak jsem si ale vzpomněl, že u tohoto modelu pomůže aretovat brzdu a vše bylo rázem jak má být.

Za nápad vrátit na trh základní model 510 od CFMota musím značku Journeyman opravdu pochválit. Pětistovka v provedení 4x4 s nezávislým odpružením za atraktivní cenu i v dnešní době odvede svůj díl práce a zábavy. Starší konstrukce rámu i motoru s karburátorem může být pro řadu zájemců spíše plusem než negativem a nabídka doplňků i zázemí osvědčené servisní sítě Journeymanu zase zajistí příjemnou jistotu bezporuchového provozu zaručeného tříletou zárukou.

Vítěz Offroad maratonů

Jak ovšem dosvědčují polepy Marathon Legendary Edition, Journeyman Gladiator umí jezdit i rychle. Ve Stránčicích totiž byl zaparkovaný i vítězný stroj mnoha Offroad, se kterým se Martin Malát stal i absolutním vítězem ročníku 2009! S jiným odpružením a odpojeným předním náhonem dokázal porazit desítky silnějších strojů a to, že tento závodní speciál dodnes aktivně jezdí, opravdu svědčí o jeho „nesmrtelnosti“.

Technické údaje a aktuální cenu najdete pod tímto odkazem.

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz