Přestože Outlander je i v krátké verzi především pracovním a rekreačním strojem, ve verzi XT si s ním užijete i velkou porci adrenalinu, podvozek totiž dokáže s jízdními vlastnostmi udělat divy.
Z dálky poznáte XTpčko 2013 především podle klasických řídítek s malými blastery a když přijdete blíž, tak i podle expanzních nádobek tlumičů Fox podium. Srdcem stroje je litrový dvouválec Rotax, stejný jako v dlouhé verzi, kterou jsme testovali letos. Designem stroj zapadá do modelové řady včetně nových nosičů s jednoduchým upínacím systémem příslušenství.
Za řídítky má jezdec díky sportovním řídítkům s ochranným potahem s motivem Can-am pocit závodníka a nebýt nosičů, skoro byste si mysleli, že řídíte renegade. S tím má stroj vlastně společnou celou řadu komponent a pokud si trochu pohrajete s podvozkem, můžete jezdit stejně ostře. Tomu napomáhají i kola s badlocky, které udrží pneumatiku na svém místě i při driftech, nebo v kamení.
Dost teorie, dvouválec chytá díky stříkačce za všech režimů okamžitě a zvuk z koncovky dává najevo objem a sílu motoru. Nemá ale nijak agresivní a rušivý zvuk, takže o vás nebudou vědět několik kilometrů dopředu. Reakce na plynovou páčku je okamžitá a je velice těžké udržet trakci zadních kol. To je ale asi ta největší zábava. Krátká verze je výborně ovladatelná a řízení hodně rychlé. Navíc vám pomáhá posilovač řízení, který nijak nebere odezvu od řízení, ale zároveň pomáhá zvládnout stroj v každé rychlosti.
I na Foxu je stroj poměrně měkký, ale na rozdíl od sériových tlumičů máte daleko větší možnosti v jeho nastavení. Rozdíl ale poznáte hned po prvních metrech. Čtyřkolka žehlí nerovnosti a kola kopírují terén jako by se nechumelilo. A to platí nejen na rovinkách. V Hummer centru byl terén dost rozbitý a zatáčky plné podélných i příčných nerovností. Tady se naplno projevila síla podvozku, který jednak udrží vynikající ovladatelnost a zároveň dá včas vědět i v případě, že to přeženete.
Problém nejsou ani skoky, které sice nejsou pro pracovní stroj tím pravým, ale síla motoru a kvality podvozku prostě svádí poslat několik set kilo těžkou mašinu do oblak. Musíte si sice dát pozor na to, aby byl variátor v záběru a kola roztočená, aby zadní rozvodovka nedostala na frak, ale pak je zážitek ohromující.
Hledáte-li stroj, který umí tvrdě pracovat, zvládne náročný terén (v sériové výbavě je i naviják) a zároveň vám dopřeje i hodně radosti, bude pro vás XTp to pravé. Je mnohem praktičtější, než Renegade, ale umí poskytnout skoro stejnou dávku adrenalinu. No a je tu ještě jedna nesporná výhoda – mnohem míň se umažete!