fotka

Journeyman Gladiator UTV 830EFI - na pásech projede všude!

  • vydáno: 21.1.2013
  • autor: FilipT, foto: Jan Altner

První dojmy z nové osmistovky side-by-side od Journeymanu jsme zažili opravdu netypicky. Vyrazili jsme na výlet po zamrzlých Krušných horách a důkladně vyzkoušeli, jak moc toho tato novinka zvládne na pásech Tatou. A nestačili jsme se divit!

Po loňské sezóně, kdy Journeyman a potažmo čínská továrna CFMOTO uvedli na trh dvouválcové čtyřkolky Gladiator X8, bylo jasné, že se nový motor objeví i v kategorii side-by side. Otázkou bylo, zda půjde o sportovní vozítko vycházející z malého Gladiatoru Z6, nebo naopak o dělníka po vzoru Gladiatora UTV630? A dopadlo to výborně - nový Gladiator UTV 830EFI s výkonným motorem je výborným kompromisem mezi zábavným dravcem a praktickým pracantem!

Gladiator na nás čekal na vrcholcích Krušných hor obutý do čtveřice pásů Camoplast Tatou ATV T4S ( o kterých přineseme samostatný test). Díky nim ještě víc narostl do výšky, ovšem i na obyčejných kolech je pěkně vysoký a již siluetou dává najevo, že počítá i s drsnějším terénem. O tom svědčí i světlá výška 280 mm či garantovaná hloubka brodění 650 mm. Mašina přitom umí pohladit oko pěknými tvary a krásnou barevnou kombinací se zelenými linkami a zelenými tlumiči, kterým ladila i víčka na osách pásů. Vše dokresluje agresivní přední maska a krásné tvary LED světlometů vepředu i vzadu.

Mně osobně tohle UTV učarovalo už ve chvíli, kdy jsem poprvé sedal za volant. Je tu totiž dost místa i pro delší postavy a odpadá otravné natáčení kolen, obvyklé u jiných strojů této třídy. Sedačky jsou přitom posuvné, takže menší jezdci si je posunou dopředu. Dobře drží tělo ze stran a jsou výborným kompromisem pro sportovnější řádění i běžné ježdění, přitom jsou tak akorát měkké a potažené omyvatelnou umělou kůží.

Naopak mi moc nesedl design luxusního volantu a ovladačů, hlavně ryze automobilové ruční brzdy - pořád jsem si připadal jako v autě vyšší třídy a logo CFMota mi neustále připomínalo Mazdu ;-) Tady bych osobně volil sportovnější zpracování, i když musím uznat, že v roli typického zákazníka, který si tento stroj kupuje pro radost nebo třeba na vození turistů na horskou boudu, bych to asi viděl jinak.

S véčkovým dvouválcem 800 ccm umí toto UTV na všechny čtyři kola poslat 46 kW (62 koní) výkonu, a s tím už se dá zažít spousta zábavy i udělat nějaká ta práce. Motor se CFMotu opravdu povedl, ochotně se sbírá odspodu a díky vstřikování nemá problém ani za studena. Ani s těžkými pásy Gladiator za celou projížďku nikde nezaváhal a ani do táhlého kopce mu nechyběl výkon pro zrychlování. Na rovině pak i s pásy upaloval až 65 km/h - a protože pásy znamenají redukci převodu přibližně na 60 procent, na kolech bude umět hodně přes stovku!

Motor je přitom usazený dole mezi sedačkami, takže hmotnost je dobře rozložená mezi předek a zadek a při jízdě na větších vlnách je to cítit. Zajímavý je i pohled pod přední kapotu, kde je plnění kapalin i baterie, navíc dokonce ještě jedna prázdná pozice připravená pro další baterii na pohon přídavných zařízení.

Další prvek, který si zaslouží pochvalu, je CVT převodovka. Zatímco na X8 chtělo řazení ze zpátečky na Háčko a naopak trochu přemlouvání, u sotva zajetého UTV šlo řazení jako po másle. Rozjezdy přitom byly dokonalé - bez pazvuků, bez trhání, na rovině i po zaboření do hluboké závěje, Gladiator se vždycky rozjel přesně tak, jak jsme mu naložili plynu. Tak tohle se povedlo soudruhům z Číny opravdu vychytat a perfektně naladit podle motoru.

Odpružení důkladně vyzkoušíme až při testu na kolech, protože na pásech není moc znát, jaký podíl odpruží pásy a kolik pobere nezávislé zavěšení kol IRS na duálních A ramenou s možností nastavení. To samé platí pro řízení -- jsem hodně zvědavý, jak ochotně bude Gladiator UTV zatáčet v terénu. Na pásech to samozřejmě zatáčí úplně jinak a stroj se v zatáčkách trochu hrne ven ze zatáčky.

V terénu jsme s UTV narazili na problém pouze jednou, když si stroj při přejezdu nevinně vyhlížející sněhové hráze u silnice sedl na břicho. Pásy ztratily trakci a přišel čas na lopatu ;-) Hodně nás ale překvapilo vzorné chování na uježděné silnici, kdy Glad vzorně držel stopu i při maximální rychlosti! Vzhledem k vyšší provozní hmotnosti celého stroje (ačkoli 590 kg není v této kategorii nijak moc) nemělo na sněhu v zásadě smysl vypínat přední náhon. Stroj pak téměř nezatáčí a pouze hrne přední kola před sebou. Jen na ujetém povrchu můžete občas odpojit předek a vychutnat si otáčení efektním driftem.

Když se na Gladiator UTV 830 obutý do pásů podíváme z praktické stránky, určitě stojí za zmínku výborně tvarovaný ochranný rám. S ním se nemusíte bát jakékoli situace, navíc se o něj nebudete na větších hrbolech mlátit do přilby, nosníky jsou vedené hodně dozadu mimo oblast hlavy. Alfou a omegou užitné hodnoty je pak výklopná korbička, kam naložíte vše potřebné - krmivo, úlovek, nářadí nebo klidně celou rodinu při poklidnější vyjížďce do přírody. Posledním doplňkem je pak příjemná jistota v podobě elektrického navijáku pod čelní maskou, s tím se dostanete z každé šlamastyky.

Na finální verdikt si počkáme až na regulérní test na kolech, ale první dojmy z Journeymanu Gladiator UTV 830EFI jsou hodně sympatické. Při krátkém seznámení jsme krom příliš automobilového „interiéru“ nenarazili na žádnou slabou stránku, zpracování čínských produktů už je také na výborné úrovni. Tohle UTV slibuje hodně lákavou kombinaci dravého výkonu a pracovního potenciálu a bude jen na vás, zda si vezmete kšiltovku a v klidu si vyjedete se synem na ryby, nebo nasadíte přilbu a trochu si vyvětráte hlavu v rychlosti na rozbitých cestách.

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz