fotka

Je to kočka - Arctic Cat H1 700 TRV EFI

  • vydáno: 5.12.2010
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Jan Altner

Čtyřkolky Arctic Cat u nás na každém rohu nepotkáte, a to především kvůli ne úplně optimální funkci předchozího zastoupení. Zhruba před rokem se Arctic Cat dostal do ruky zkušeného dovozce s velkou servisní sítí a koupě tohoto stroje je rázem velice dobrou alternativou k ostatním špičkovým severoamerickým značkám.

Nejoblíbenějším modelem amerického Arctic Catu je sedmistovka H1 v krátké nebo dlouhé verzi. Nám se k testu dostala do ruky prodloužená verze modelové řady 2010, tedy poslední model bez posilovače řízení. Hned na první pohled si Arctic Cat s jiným strojem nespletete. Přední masce vévodí dva velké funkční světlomety a mřížka chladiče po vzoru Jeep. Masku chrání velký trubkový rám, který, jak jsme se mohli přesvědčit podle velkého promáčknutí jedné z trubek, se rozhodně osvědčí. Pod rámem visí karabina navijáku.

Technicky se jedná o klasickou koncepci. O pohon se stará jednoválec, který pohání třeba i Suzuki Kingquad. Poháněny jsou obě nápravy, přední pohon je připínán elektronicky, zatímco uzávěrka se řadí mechanicky. Podvozek tvoří trubkový rám a ocelová dvojitá A ramena. Předváděcí stroj byl oproti sérii vybaven koly ITP SS a pneumatikami ITP Teracross. V této konfiguraci si stroj můžete zakoupit přímo od prodejce za celkem zajímavých podmínek. Kola mají vliv nejen na design, ale především na celkovou šířku stroje. Pneumatiky ITP pak zlepšují jízdní vlastnosti, ale k tomu později.

Prodloužený model TRV má velice pohodlné sedlo pro spolujezdce vybavené velkými madly. Sedačku lze jednoduše po povolení dvou pojistek sundat a na její místo umístit korbičku. Samozřejmostí je dnes už tažné zařízení se zásuvkou. Z pohledu řidiče je vše na svém místě, sedlo je akorát tak správně tuhé a ovladače najdete na svých obvyklých místech. Palubní deska kombinuje analogový budík s multifunkčním displejem a ukáže jezdci všechny informace, které potřebuje, od zapojení náhonu 4x4 až po stav paliva v nádrži. Ta má své hrdlo u zadního blatníku a před jezdcem je místo nádrže praktická schránka například na doklady.

Díky vstřikování startuje velký jednoválec bez problémů za všech podmínek a hned po startu má klidný chod. Stroj je už v sérii vybaven koncovkou renomovaného výrobce výfuků Remus. V našem případě byly ze stroje odstraněny všechny restrikce, takže jsme si mohli naplno užívat hluboký dunivý zvuk jednoválce. Kapalinou chlazený motor je třeba před jízdou nechat chvíli ohřát. Na stisk plynové páčky reaguje motor rychle a na svůj objem se překvapivě ochotně vytáčí. Variátor a spojka jsou nastaveny do pracovního režimu. Motor se pořádně probouzí ve středních otáčkách a v těch se drží i při jízdě. Pokud ale toužíte po svižnějším svezení, nebo zkrátka potřebujete na kola dostat více koní, stačí přidat plyn a sedmistovka předvede hodně razantní zrychlení.

Hodně nadšení jsme byli z podvozku. Sériové tlumiče fungují velice dobře a jsou do slušné míry progresivní. Při přímé jízdě je stroj stabilní a pohodlný, nicméně pokud se chcete sem tam vyblbnout a trochu kočku zatahat za ocas, podvozek vás nenechá ve štychu. Nemůžete čekat stabilitu sportovní čtyřkolky, ale i díky širším kolům se stroj nemá tendenci naklánět do zatáček. Vše má ale samozřejmě své limity a nás mnohem víc zajímalo, jak si stroj povede při průjezdu náročnějším terénem.

Jako první mě zajímalo možné křížení náprav, než se čtyřkolka začne překlápět. Rozdíl mezi koly může být nějakých 20 cm, než se pneumatika odlepí od země. V technických pasážích jsem ale trochu proklínal délku stroje. Na pětníku se opravdu neotočíte a je třeba hodně přemýšlet jak a kudy najedete, aby se kočka vešla, jak má. Další nevýhodou je samozřejmě přejezd hrany, kde jezdec chtě nechtě musí přidat víc plynu, aby nezůstal viset. Kupodivu bez problémů se chová v těchto situacích řízení, které ač bez posilovače, jde velmi lehce a i s velkými koly se jezdec moc nenadře, což je při práci důležité. Na malém prostoru je dlouhá verze opravdu složitou volbou, kde ji ale naopak oceníte, jsou výjezdy. S TRV si můžete dovolit opravdu hodně a když jde do tuhého a stroj ztrácí trakci na zadních kolech, stačí připnout přední pohon, nebo nedej bože uzávěrku. Každopádně ve staré pískovně se nám nepodařilo dostat do úzkých a než by se stroj převrátil, tak dřív vycouvá jezdec.

Když mluvíme o jezdci, tak musíme ocenit velice dobrou ochranu, kterou Arctic Cat poskytuje, plasty jsou hodně široké a musíte vjet do hodně velkého marastu, aby muselo oblečení večer do pračky. Spokojený bude i spolujezdec popřípadě spolujezdkyně, zadní sedačka je komfortní a na nohy jsou tu velké plotny, navíc po stranách jsou pogumovaná madla a ani ve větších náklonech není problém se udržet a bavit se stejně jako řidič. Na motoru je zatížení spolujezdcem znát jen velmi málo.

Arctic Cat vstoupil na český trh impozantním způsobem a média o něm psala vždy v superlativech. I naší redakci se hodně zalíbil především díky osvědčené koncepci, prověřenému motoru s příjemným průběhem, přívětivým jízdním vlastnostem a kvalitnímu zpracování. Výhodou je jednoznačně homologace pro dvě osoby, široká servisní síť a bezproblémové ježdění s SPZ. Malým záporem může být to, že Arctic Catů zatím po českých polňačkách moc nejezdí, ale to se pravděpodobně v budoucnu změní, navíc pokud jste individualisté, je to jen dobře, protože tento stroj budí všude zaslouženou pozornost.

Technické údaje

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz