fotka

S Gladiatorem X5 v lyžařské stopě

  • vydáno: 20.2.2013
  • autor: FilipT, foto: Jan Altner

Asi si umíte představit naštvaných výraz milovníků zasněžených hor na běžkách, proti kterým se v úzké lyžařské stopě vyřítí čtyřkolka na pásech... Naštvání ale trvá jen pár sekund, než si všimnou speciálního vleku na úpravu lyžařské stopy. Jak funguje a jak se jezdí se „stopovačem“?

Tohle chytré zařízení jsme si mohli vyzkoušet při zimních radovánkách v Krušných horách, kde jsme otestovali také Gladiator UTV 830EFI na pásech. Stopař zapřažený za Journeyman Gladiator X5 na pásech Tatou každý týden projíždí několik desítek kilometrů lyžařské stopy kolem areálu Klíny až na přehradu Fláje a dělá čtyřkolkám mezi lyžaři hodně dobré jméno.

A když pořádně sněží, vyráží do terénu třeba každý den, kromě toho upravuje ještě běžecký ovál na stadionu a potkat jej můžete i na akcích záchranné služby. Na výpravy přitom jezdí zásadně ve dvou - pes tyto túry miluje, ale na cestě zpátky musí sedět na místě spolujezdce, aby nepodupal čerstvě ujetou stopu ;-) Stopovač je ale vybavený také výsuvnými pojezdovými koly, takže není problém se z práce vrátit po silnici.

Stopaře je možné si koupit z Ameriky, ovšem za ceny přes 200 tisíc, proto se místní konstruktér rozhodl pro vlastní řešení a po dvou sezónách experimentů se dopracoval k perfektnímu řešení využívajícímu hydrauliku a pohonné elektromotory z garážových vrat. Jde o originální řešení, které se stále vyvíjí a pokud by vás něco podobného lákalo, pak počítejte se stovkami hodin při zkoušení a ladění konstrukce.

Tento stroj má vepředu „brány“, které napřed rozemelou sníh, pak následuje těžký pluh, který jej zarovná a umáčkne, no a nakonec do něj dvě lyžiny pod tlakem vmáčknou úhlednou lyžařskou stopu. Každá cesta je ovšem jiná a podle sněhu a teploty je třeba nastavit správné úhly a tlaky, případně přibrat pár jezdců dozadu na lyžinu jako živou zátěž. I tak je na trase nutné několikrát celé zařízení zvedat třeba na kořenech nebo občas vyprošťovat z mokrého sněhu.

Jednoválcová pětistovka Gladiator X5 na pásech pro jízdu se stopařem v pohodě výkonově stačí a majitel na tento model nešetřil slovy chvály. Po čtyřech letech neuvěřitelného zápřahu, kdy čtyřkolka jezdí celou zimu na plný výkon na pásech a v létě slouží jako pracant na kolech kolem horské boudy, stále funguje bez nejmenšího problému. Každé jaro ovšem při přezouvání na kola dostává pravidelný servis v centrále Journeymanu.

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz