fotka

Can-am Maverick - První svezení

  • vydáno: 23.4.2013
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Petr "Low" Polanecký

Side-by-side prožívají poslední dobou velký boom, který bohužel žlutí trochu zaspali. Prodeje trhá Polaris a Arctic Cat, za kterými užitkový Commander trochu zaostával. Teď je tu ale naprostá novinka, která posouvá Can-am opět na špičku sportovních Side-by-side.

O technice novinky jsme už psali v samostatném článku, takže jen stručně. Ačkoliv na první pohled je Maverick celkem podobný Commanderu, nezůstal kámen na kameni. Vlastně jediné, co zůstalo stejné je kabina, to co je před ní a za ní je komplet nové, včetně motoru. Vpředu i vzadu je komplet nové zavěšení upravené pro sportovní jízdu. V testované verzi X navíc kola tlumí jednotky FOX.

Beze změn nezůstal ani motor, ten má vyšší kompresní poměr – 12:1, čímž bylo dosaženo výkonu 101 koní. Novou dimenzi dostalo v Mavericku tlačítko sport, které dá motoru podstatně ostřejší nástup a rozdíl v jízdě je pak opravdu razantní. Při připnutí režimu sport navíc začne fungovat systém, který eliminuje krátké nárazy do plynového pedálu. Maverick pak třeba při jízdě přes rolety zbytečně neposkakuje když jezdec omylem sešlápne na krátkou chvíli plyn. Drobnost, ale praktická.

Interiér je stejný jako v Commanderu, máte tu tedy k dispozici palubní desku ze Spyderu (jen ve verzi X, základ má displej z Renegadu). Spolujezdec má k dispozici mohutná madla a schránku před sebou. Nechybí ani držáky lahví. Ovladače jsou funkční a na svém místě. Sedačky jsou rovněž stejné jako v Commanderu a jsou tak akorát, boční vedení je dobré, ale dá se v nich vydržet i dlouhá jízda. Pásy jsou tříbodové, kdo by chtěl sportovat, pro čtyřbodové pásy je tu příprava.

Je to návykové!

Jakmile se připoutáte do sedačky a nastartujete dvouválec pod podlahou, začnou se dít velké věci. Z dvou koncovek vzadu se line ostrý zvuk, který dává tušit, že tohle nebude žádná legrace. A taky není. Na stisk plynového pedálu reaguje Maverick naprosto okamžitě. Variátor zabírá velmi rychle a zadní kola okamžitě začnou hrabat. Rozjezd je celkem impozantní, ale není to nic proti tomu, jak se chová podvozek.

Tlumiče bez problémů vyžehlí každou nerovnost na trati a byl jsem hodně překvapený, co všechno můžete s Maverickem proletět v plné rychlosti. Srovnávat Commander a Maverick v podstatě nejde. Celý stroj se chová úplně jinak a v zatáčkách si nechá líbit mnohem víc. Zatímco Commander má v rychlé zatáčce tendence se naklánět a zvedat na vnější kola, Maverick jde do dlouhých driftů, které stačí regulovat plynem. Podvozek navíc dává dobrou odezvu o dění pod koly a jezdec tak má perfektní přehled.

S tím souvisí i absence posilovače řízení. Volant je dobře zpřevodovaný a posilovače tu není třeba. Tím se zachovává dobrá odezva od řízení a kontrola nad strojem.

Nejlépe se stroj chová, pokud jedete rychle a pod plynem. Při trialové jízdě podvozek sice funguje perfektně a křížení ramen je opravdu velké, ale motoru se pomalé plazení moc nelíbí a reakce na plyn je dost ucukaná. Naopak ve chvíli, kdy jedete opravdu rychle, zatáčky projíždíte pod plynem a nebojíte se na rovince pořádně přidat, užijete si v Mavericku perfektní svezení. Bát se nemusíte ani převrácení. Novinkou jsou pevné dveře z plechu, které dodává pro Can-am firma Pro Armor. No a když jde do tuhého, podrží vás brzdy, ty jsou hodně kousavé, ale dají se dobře dávkovat.

První seznámení s Maverickem bylo opravdu úžasné, dokonce tak úžasné, že jsme zapomněli pustit kameru při natáčení, takže nás asi bude muset čekat repete i se slíbeným videem. Pokud čekáte srovnání s konkurencí, nedočkáte se ho, Maverick je současnou novinkou a funguje naprosto dokonale, někde lépe než konkurence, někde zase o něco hůř a záleží hlavně na sympatiích jezdce, po kterém stroji nakonec sáhne. Jedno je ale jisté, Can-am Maverick je zatraceně návyková záležitost.


Technické údaje


Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz