fotka

SMC Jumbo 720R na sněhu

  • vydáno: 14.12.2010
  • autor: Filip Tichý, foto autor, Matěj Oliva

Jedno se musí tchajwanským značkám nechat, a sice že umějí udělat atraktivní design. Co novinka, to výrazný tvar předních i zadních světel, vkusně zasazené směrovky i pěkně řešené tvary blatníků. Módní přehlídku elegánů před lety odstartoval Journeyman X5 a trh ukázal, že sázka na krásu se vyplatí. Také menší třístovka Jumbo R5 si získala hodně příznivců právě svým čistým designem, takže dnes testovaný větší bratříček převzal velkou většinu její tváře.

Velké přední světlomety jsou přitom docela slušně kryté blatníkem a shora i trubkovým nosičem, takže časté výměny rozbitých světel šlehajícími větvemi bych se nebál. Naopak směrovky zasazené do plastu blatníku to budou mít při tvrdším využití v lese asi brzy spočítané - ale kdo by se na ATV staral o směrovky... Mřížka chladiče navazuje na tvar světel a přechází do pružných kapot obepínajících celou horní polovinu stroje. Díky bílému lakování to při jízdě po zasněžených pláních občas vypadalo, že jezdec jede jen na nizoučkém podvozku, ale jen do chvíle, kdy se obrátil zády. Pak totiž vynikla výrazná prolamovaná záď s moderně tvarovanými zadními světly. I ty jsou slušně krytá trubkovým nosičem, i když při couvání jsou o něco více „na ráně“ ze stran a na místě majitele bych asi o nějaké té přídavné mřížce zauvažoval.

Celkovým dojmem dělá Jumbo čest svému názvu a ve skupině čtyřkolek okamžitě vynikne svojí mohutností a především výraznou výškou. Celkovými rozměry je na tom zhruba stejně jako model Dinli Centhor od stejného dovozce o několik centimetrů přesáhne i dosavadní mamuty jako Yamaha Grizzly či Polaris Sportsman v největších objemech. No a výškou sedla 93 cm nad zemí se jí nemůže rovnat naprosto nikdo! Tomu odpovídají i první pocity při vyhoupnutí do sedla, jezdec je pořádně vysoko. Ani nižší jezdci neměli nejmenší problém a mě to s mojí dvoumetrovou postavou plně vyhovovalo, jen řídítka bych si musel natočit víc dopředu, ve standardním nastavení mě při jízdě ve stoje tlačily moc dozadu.

Ovladače na řídítkách jsou standardní, vlevo je nutné při startování v zimě nezapomenout na páčku sytiče. Připínání předního náhonu tlačítkem je chytře zkombinované páčkou uzávěrky předního diferenciálu, která se zaklopí přes zamáčknuté tlačítko v poloze 4x4. Velkou pochvalu si zaslouží přístrojový displej - můžete si zde pohrát s neuvěřitelným množstvím funkcí a přidat ještě měřič spotřeby paliva, tak už by to aspirovalo na označení palubní počítač. Vše lze navíc snadno ovládat i v rukavicích pomocí dvou obrovských plastových tlačítek pod displejem - že by konečně skončila éra titěrných gumových knoflíčků? Po stranách kapot najdete dvě pěkné schránky na věci, mohutný prostor pro nářadí, antipichy a další výbavu najdete pod sedlem za baterkou a další schránka je ještě vzadu mezi světly. Dole pod ní je tažné zařízení, takže ve spojení s trubkovými nosiči vepředu i vzadu toho Jumbo odvozí opravdu dost.

U Journeymanů ve Stránčicích napřed ometám zasněženou testovačku a pak ji za pomoci sytiče probouzím k životu a nechávám zahřát, ale i pak si motor ještě pár kilometrů občas prásknutím do výfuku při zavření plynu postěžuje na okolní teplotu pohybující se okolo nuly. Velká mašina holt znamená delší dobu na důkladné prohřátí. Cvičně zkouším rozjezdy a řazení rychlého i pomalého převodu a zpátečky a i tady si mě Jumbo docela hýčká, všechny kvalty tam jdou ochotně a hladce. Co mě naopak trošku zarazilo, je pomalejší reakce velkého motoru na páčku plynu. I přes nově vyvinutou konstrukci využívá jednoválec 675 ccm tradiční karburátor a asi právě kvůli němu to při „dupnutí na plyn“ asi půl vteřiny trvá, než se motor rozburácí do otáček. Jak se dostane do záběru a rozjede se do středních otáček, ukáže na pevném povrchu své svaly a razantně žene číslice na digitálním tachometru až ke stovce. Koncovka výfuku přitom pouští ven chlapácký dunivý a hluboký jednoválcový zvuk.

Náš test probíhal hlavně ve vysoké pokrývce mokrého těžkého sněhu a na krátké trati, kterou jsme prohrnuli pro kolegy na endurech. V těchto podmínkách se skvěle projevila světlá výška podvozku, oficiálně tuším třicet čísel, díky obutým čtrnáctkovým Bighornům na nádherných litých kolech asi ještě o kousek víc. Mimochodem tohle obutí opravdu stojí za příplatek deseti tisíc, za který dostanete i boxík a hlavně naviják, který je u takovéto mohutné potvory naprostou nutností - tohle už prostě ručně odnikud nevytáhnete! Díky přímému srovnání s osmistovkou Polarisem bylo zjevné, že na velikosti prostě záleží a těch pár centimetrů ve vysokém sněhu hraje roli a Jumbo se provalilo i tam, kde konkurence uvázla. Trochu menší nadšení naopak v tomto srovnání budil motor - těch padesát koní je na silnici k dispozici, ale v těžkém terénu jde spíš o krouťák a nastavení variátoru - a právě v hlubokém mazlavém sněhu občas Jumbu ve stoupání docházel dech a bylo nutné přejít na převod Low, zatímco o sto kubíků objemnější dvouválcový Sportsman si to s nezmenšeným elánem žene do kopce a sníh si hrne břichem před sebe. V tomto srovnání - přiznávám že trochu nefér se silnějším a „o kilo“ dražším strojem - se také ukázala menší nevýhoda kombinace Jumba s Bighorny, které si dokázalo přes blatníky naházet hodně sněhu do prostoru pro nohy, zatímco Polárka byla u stupaček skoro suchá.

Při trialových pasážích se nám na sněhu nepodařilo najít dostatečně náročný terén, před kterým by se Jumbo zaleklo. Buď jsme čtyřkolku postavili na břicho do příliš vysokého sněhu, nebo se s řevem vydrápala všude, kam jsem ji nasměroval. Při skotačení na skocích se rychle ukázalo, že název Jumbo má svoji váhu i na váze a těžká mašina nás dupnutím do dorazů varovala, že na tohle si máme pořídit sportku! Přesto pokud to nepřeženete s výškou, není problém si na Jumbu užít i pár výletů mimo matičku Zemi a můžete „džambíkovi“ začít říkat „džampík“. Řízení je při jízdě v náročném terénu docela pěkně zpřevodované a čtyřkolka slušně a přesně poslouchá povely ke změně směru a naopak jezdec nedostává při přejezdu nerovností příliš rázů do řídítek, podvozek přitom stíhá pobrat vcelku dost.

Poslední příjemné překvapení mě pak čekalo při cestě domů po asfaltu, kdy řízení i ve vyšších rychlostech zvládalo bezpečné držení stopy a jisté průjezdy zatáčkami. To u čtyřkolek přitom rozhodně není samozřejmostí! Ovšem nic není dokonalé, jak jsem si na hlíně a na sněhu pochvaloval kombinaci obutí s dobrým gripem, tak mě na mokrém asfaltu překvapila kombinace ostřejší zadní brzdy blokující brzy zadek a naopak dost mírné přední brzdy, která ani při stisku naplno nedávala krajní výkon. Na druhou stranu - při zadupnutí nožní kombinované brzdy bylo vše v pohodě, a kdyby se mě někdo zeptal, zda chci zesílit přední brzdu, asi bych raději kvůli jízdě v terénu stejně volil stávající nastavení a uvedené chování uvádím jen pro účely testu.

Když teď v teple u počítače mám shrnout své pocity, vidím v Jumbu docela povedenou sedmistovku, která kromě již zmíněné Dinli nemá na trhu přímou konkurenci - japonci a amerika v této objemové kategorii totiž začínají o 60-100 tisíc výše. Pro někoho může být mínusem absence vstřikování, ovšem pro jiného bude jednodušší řešení pomocí karburátoru naopak pozitivem. Typického českého zákazníka určitě osloví dobré jízdní i výkonové vlastnosti, čistý design s velkými světly a mohutná stavba Jumba, kvůli obhájení koupě této obří hračky před rodinou zase lze uvést široká nabídka pracovního příslušenství ;-)

Technické údaje a aktuální cenu najdete zde. Kvůli počasí jsme nakonec byli rádi, že se nám podařilo alespoň něco nafotit, takže místo redakčního videa prosím vezměte za vděk tímto snímkem z testování na Tchajwanu:

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz