fotka

SMC Jumbo 720 EFi – Klasika s novým srdcem

  • vydáno: 9.6.2014
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Dan Pejzl

Čtyřkolkáři se v podstatě dělí do dvou skupin, jedni na vstřikování paliva nedají dopustit, druzí si zase chválí karburátor. Ať má pravdu kdokoliv, faktem je, že díky emisním normám a nezastavitelnému pokroku ta první postupně vymře, respektive nebude mít na čem jezdit. No a součástí pokroku se letos stal i jeden z nejprodávanějších jednoválců u nás – SMC Jumbo.

Na první pohled poznáte novou generaci podle dvou ukazatelů. Tím prvním je polep s dovětkem EFi, no a tím druhým, daleko výraznějším jsou nová plechová kola obutá do pneumatik Duro. Pak už ale hledám na čtyřkolce další rozdíly marně. Na palubce přibyla kontrolka vstřikování paliva, ale to je vše. No a je to vlastně dobře, proč sahat na něco, co funguje. Ostatně test Jumba i jeho prodloužené verze jste si u nás mohli přečíst a sdílet tak naše pozitivní dojmy.

No a protože na čtyřkolce je kromě agregátu vše při starém, podívejme se, co nového vneslo SMC pod kapoty Jumba. O pohon se stará stále kapalinou chlazený jednoválec. Ten je ale místo karburátoru plněn vstřikováním Delphi. To by mělo pomoci ke snížení spotřeby a emisí, zlepšení studených i teplých startů a mělo by pomoci k lepší odezvě na stisk plynové páčky. Pojďme se tedy přesvědčit, zda je tomu tak.

Studené starty fungují na jedničku. Čtyřkolka okamžitě naskakuje a rovnou můžu řadit rychlost a pomalu vyrazit. Karburátorovou verzi bylo přeci jen třeba nechat chvíli běžet na sytič. Čtyřkolku jsme bohužel k exkluzivnímu testu dostali téměř novou, takže řazení ještě nebylo tak precizní, ale s každým kilometrem fungovalo Jumbo líp a líp. Motor se velmi ochotně vytáčí a na stisk páčky plynu reaguje okamžitě, ať už dáte plný plyn, nebo si jen tak po milimetrech přidáváte. To se hodí zejména v trialových pasážích, kde potřebujete být co nejpřesnější.

V terénu jsme pak přišli na celkem zajímavou funkci, kterou jsem zatím jinde nezaznamenal. Jumbo se vstřikováním si chrání diferenciál a pokud se nepodaří přesně připojit, nebo odpojit přední náhon (v jízdě, se zatočenými koly...), čtyřkolka omezí výkon, podobně, jako tomu je, když jedete na zpátečku. Tato funkce mě ze začátku trochu vyděsila, nicméně, pokud vám někdy může ušetřit pěkných pár tisíc za nový diferák, rozhodně jí vítáme.

Co do podvozku a ovladatelnosti je to staré známé Jumbo, podvozek pracuje dobře při pomalé jízdě, ale snese i hrubší zacházení. Krokem vpřed jsou i menší disky. Díky nim se čtyřkolka lépe ovládá a pneumatiky mají lepší tlumící efekt. V plánu máme samozřejmě i srovnání s verzí na litých kolech, která můžete přikoupit za velmi rozumné peníze. V základní výbavě pak samozřejmě nechybí naviják.

Když máme čtyřkolku pořádně zahřátou nějakým tím blbnutím v lese, zkusíme, jak se bude chovat vstřikování. Motor vypínám z vysokých otáček a znovu startuji – na první otočení motor chytá. To samé se opakuje po ochlazení průjezdem vodou, atd. Nakonec trochu nuda. Stříkačka tam zkrátka je a funguje, to je vše.

První testík máme za sebou, příště zkusíme s novým Jumbem nějaký ten delší výlet, třeba i ve dvou – Jumbo se pyšní jedním z nejlepších sezení pro spolujezdce mezi krátkými verzemi.


Technické údaje


Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz