reklama
fotka

Journeyman Gladiator 550 - první ostrý test

  • vydáno: 18.11.2014
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý

Když jsme poprvé viděli novou 550, dost nám vyrazila dech, namísto původního srovnání s populární lowendovou 510 by totiž snesla porovnání s daleko exkluzivnějšími stroji a v nabídce Journeymanu nahradí model X6-A.

Pětsetpadesátku si na první pohled z dálky můžete snadno splést s osmistovkou. Je stejně dlouhá a podobně mohutná. K dispozici bude jen dlouhá verze. Předek zdobí čtveřice světel, které hned na první pohled odlišují 550 od osmistovky. S X8 je totožný i přední nárazník s mohutným rámem, pod kterým je naviják. U osy řízení se skrývá motor posilovače řízení. Ten bude k dispozici za příplatek. Zadní část je neméně mohutná, světla jsou totožná s SSV Z8. Zajímavá je velká schránka mezi světly, která prochází až k prostoru pro baterii a airbox.

Velmi luxusně vypadá sedačka i pracoviště řidiče, jediné, co bychom vytkli jsou ovladače ze starších verzí, které si 550 přisvojila. Nefungují vůbec špatně, ale přeci jen už mají nějaký ten pátek. Naopak výborně je vyřešený palubní deska. Displej, který zobrazuje všechny potřebné informace je schovaný v kapličce před řídítky, je tak mnohem lépe chráněný při nehodě a převrácení.

Nové jsou také plastové plotny, které po vzoru americké konkurence nahradily klasické trubkové rámy. Nezvyklý tvar mají široká a vysoká řídítka, chce to trochu zvyku, ale odezva od řízení je vynikající. Ruce jezdce chrání mohutné bástery s kovovými výztuhami, což je v tomto segmentu rovněž rarita.

V rámu se skrývá zcela nový agregát, který má sice objem 495ccm, ale se starou pětistovkou nemá naprosto nic společného. Motor je podčtvercový, což má za následek velkou ochotu k vytáčení. Je krmený vstřikováním, má přepracovanou převodovku i spojku, takže si budete muset odvyknout na typické gladiátoří zapískání při rozjezdu. Díky inovacím má motor vyšší výkon, než šestistovka v X6, kterou i díky tomu může v modelové řadě nahradit.

Na předprodukčním stroji je ještě šňůra ručního startování, ta se ale série nedočká, kdo si někdy zkusil takto motor nastartovat, ví, že to není žádná legrace, navíc pokud se podíváte na velikost a kapacitu baterie, která je pod sedačkou, pochopíte, že tady bude startér vždy bohatě stačit. Převodovka a kulisa řízení se rovněž dočkala inovací a výsledek je perfektní, i u nového stroje jde řízení velmi hladce.

Jak to funguje?

Jako první redakce jsme měli možnost projet čtyřkolku v opravdovém terénu a musím hned na začátek říct, že to stálo za to. Motor naskakuje okamžitě a po krátkém zahřátí je připraven k výkonu. Na stisk plynové rukojeti reaguje okamžitě a velmi ochotně se vytáčí. Variátor zabírá s mnohem menší prodlevou, než dřív a rozjezd je mnohem efektivnější, chvílemi se mi nechtělo věřit, že jedu na čínské pětistovce.

Při přesunu po polní cestě se čtyřkolka chová vzorně i při maximální rychlosti okolo osmdesátky. Dlouhá stavba zaručuje stabilitu v přímém směru, jen posilovač je v této rychlosti hodně citlivý. Podvozek je měkký a velmi pohodlný. Ocení ho i spolujezdec, který má k dispozici dost místa, pohodlné sedlo, velká madla a masivní opěrku.

Teď už ale do trialovějších pasáží. Tady se naopak velmi pozitivně projevuje silný posilovač řízení. Díky němu je ovládání i v bahně, nebo při předním náklonu tak lehké, že můžete řídit klidně jedním prstem. Brzdy jsou standardní, nepřekvapí, ale rozhodně nezklamou a vzhledem k určení stroje jsou ideální. Změnilo se ovládání zadní brzdy na levé páčce, které jde nyní na přímo (dříve brzda fungovala přes brzdový pedál).

Motor má dost síly i při návratu do prudkého kopce, když mu dojde dech, stačí zařadit Lko a jedete dál. Dobře funguje i připojení 4x4 a uzavření předního diferenciálu. Uzávěrku jsme využili jen jednou při výjezdu mokrým korytem potoka.

Při svižnější jízdě je gladiátor trochu houpavější a v zatáčkách se hodně naklání. Při driftování, nebo jiných radovánkách si musíte dát pozor na měkčí podvozek, který vás může zle potrestat. Na závodění jsou tu ale rozhodně jiné stroje.

Nová 550 je až neuvěřitelným krokem vpřed a vůbec se nebudu divit, když se jimi budou srazy jen hemžit. Nabízí hodně luxusní výbavu, velmi dobrý motor a perfektní zpracování. K tomu bude cena do 159 000 bez posilovače, která je rozhodně k zamyšlení. Gladiator 550 ale v žádném případě nevytlačí z nabídky osvědčený model 510, který zůstává i nadále.

Další články z rubriky:


Novinky na SKUTRMANIA.CZ
Novinky na QUADWEB.CZ
Novinky na OFFROADWEB.CZ
Novinky na MOTODENIK.CZ
Copyright © 2010-2016 quadweb.cz