fotka

Pořádnej vejlet se Z8 a Gladem 550

  • vydáno: 5.1.2015
  • autor: Matěj Oliva

O tom, že místa na ježdění v terénu je u nás jako šafránu není třeba diskutovat, to bohužel všichni dobře víme. I tak jsme ale naložily dvě mašiny a vyrazili jsme na víkendový výlet do podhůří Jizerský hor.

Se čtyřkolkou se schováte celkem snadno, je úzká a relativně hbitá ve změnách směru, jak to ale bude se sportovní bugynou? Dá se i s takovým strojem v našich podmínkách relativně legálně vyřádit? Odpověď na tuto otázku jsme se rozhodli hledat za volantem Journeymanu Z8, resp. za řidítky Gladiatora 550.

Obě mašiny nejdříve putovaly na podvál, protože hnát je 150 km po silnici přišlo i nám trochu moc. Navíc jsme tak trochu čekali, že se sušší večer na hotel vracet nebudeme a mít s sebou dost věcí bylo tak nějak nutností, takže vše potřebné putovalo do kufru Land Roveru, který posloužil zároveň coby doprovodný fotovůz.

Před startem bylo třeba vybavit Z8 navigací. Po pár pokusech jsme problém držáku vyřešili stojánkem do auta doplněným o zhruba metr ameriky. A jak můžete vidět, funguje to. Kromě naší osobní vychytávky je Z8 vybavena ještě originálním příslušenstvím v podobě střechy a předního skla, které se hodí zejména při silničních přejezdech.

A ty nás čekaly hned na začátku. Bylo třeba přejet Liberec a po klikatých silnicích se vyšplhat na místní dominantu Ještěd. Z přesvědčení moc silniční jízdě na čtyřkolce nefandím, ale musím nakonec uznat, že i to má něco do sebe. Na mokrých silnicích se dalo se Z8 lehce driftovat a ani 550 nebyla úplně nudným společníkem a do kopce se drala se zarputilostí, za kterou by se nemusel stydět ani větší objem.

Odměnou pak byly výhledy do okolí i pohledy kolemjdoucích turistů, kteří na nás koukali tak trochu jako na UFO, veskrze ale spíš oceňovali a obhlíželi naší techniku, než aby byly naštvaní, kdo jim tam jezdí. Ostatně zmrzlé obličeje obou jezdců vyvolávaly spíš soucit, než hněv. Po kafi na Ještědu už byl ale čas na cestu do terénu v podobě oblíbeného bývalého vojenského prostoru Ralsko.

Ostražitost je potřeba

Ze Stráže pod Ralskem jsme už vyrazili po polních cestách a i když jsme nikde zákaz vjezdu nepotkali, reakce místních nebyly ideální. Zkrátka čtyřkolka je tu už tak trochu červený hadr na místní. Když ale zpomalíte, slušně pozdravíte a jedete dál, dá se s lidmi vyjít.

Konečně ale mohly naplno vyniknout vlastnosti obou strojů. Z8 je samozřejmě pohodlnější, ale řidič brzy začne trpět zabahněným předním sklem. To sice odvádí vítr nad řidičovu hlavu a ten tak nepotřebuje ani brýle, ale v terénu se brzy zašpiní a vy tak musíte dopředu koukat buďto přes něj, nebo bokem. Každopádně to není ideální a vzhledem k tomu, že drží na pár suchých zipech, je lepší ho v terénu sundat.

Naopak na Gladiatoru 550 nás překvapila dobrá ochrana jezdce proti bahnu. Zatímco v bugyně byl řidič brzy promočený, tak lemy a blatníky čtyřkolky pobraly většinu bahna a na jezdce se dostalo jen naprosté minimum.

Při výletní jízdě vynikly podvozky obou strojů. Dávají jezdci dostatečné pohodlí, žehlí nerovnosti i při rychlé jízdě a mají dobrou odezvu od dění pod koly. Když jsme pak našli opuštěnou motokrosovou trať, nebylo zbytí. Při dlouhém řádění na trati si přeci jen víc užije jezdec v bugyně, která má široký podvozek se sportovními tlumiči. Gladiator je brzy na hraně, ale to mu rozhodně nemůžeme mít za zlé, vždyť tady nemá vůbec co dělat.

Jak můžete vidět na fotkách, Z8 se nebojí ani skoků a dlouhých driftů v tobogánech motokrosové trati. Osmistovka má dost síly i v prudších kopcích a Z8 se nechá snadno utrhnout do driftu jen plynem. A garantuju vám, že tahle kratochvíle vás jen tak bavit nepřestane. Vlastně kdyby nepřišla tma, jezdíme tam snad doteď.

Při zpátečním přesunu se trochu proklínáme za průjezdy brody a loužemi, díky kterým máme promočené snad všechno oblečení a studený vítr při cestě nám moc optimismu nedává. Za pár minut jsme ale na hotelu, večeře a horká sprcha vše napravují a večer už nad mapou připravujeme další cestu.

Co je lepší? Jde to?

Teď ale závěr našeho testu, který měl zodpovědět dvě otázky. Ta první se ptá na výsledek srovnání bugyny se čtyřkolkou. Jak jistě čekáte, vítězem není nikdo, obojí má něco do sebe. Jízda na čtyřkolce je intenzivnější, fyzicky náročnější a tak nějak hravější. V bugyně naopak zažijete více pohodlí a v našem případě i sportovnější svezení, ale to už je spíše na výběru stroje. No a pokud se ptáte, zda se u nás dá s takovými stroji dobře svézt, tak odpověď zní ano, ale chce to trochu ohleduplnosti, rozumu a dobré přípravy. Nemůžete samozřejmě čekat zážitky jako v Rumunsku, ale marné to rozhodně taky není.


Technické údaje Journeyman Gladiator 550


Technické údaje Journeyman Gladiator Z8


Video

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz