fotka

Journeyman Gladiator X8 a Tatou 4S

  • vydáno: 25.2.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Zima na čtyřkolce nikdy neznamená vysedávání u krbu a zazimování mašiny. Naopak, sníh přináší celou řadu možností, jak si čtyřkolku pořádně užít, no a když na ní ještě obujete sadu pásů a můžete jezdit v horách, není co řešit.

My jsme takovou šanci díky dovozci Journeymanu a majiteli penzionu v Krušných horách dostali. K testu jsme dostali trojici mašin, jejichž testy vám budeme postupně přinášet. Začneme ale hned u největší novinky - Journeymanu Gladiator X8 V twin EFI EPS. Ano, název je dlouhý, ale všechny zkratky jsou pro nás důležité. Zejména tentokrát. V kombinaci se sadou pásů je dvouválec a posilovač řízení zkrátka zásadní.

Gladiator X8 jsme už několikrát testovali, takže se teď budeme věnovat hlavně tomu, jak se bude probíjet zasněženými cestami na horách. X8 je majestátní mašina i na kolech. Na pásech se z něj stane doslova monstrum. Jakmile se vyšplháte do pohodlného sedla, máte pocit, že tahle mašina bude nezastavitelná, no a vlastně nejste daleko od pravdy. Najde se jen málo terénů, které čtyřkolka s pásy neprojede.

Obuté jsme měli tradičně kanadské pásy Tatou 4S, které se vyznačují možností využití nejen ve sněhu, ale i v bahnitém, nebo písečném terénu. Jsou navíc homologované pro silniční provoz a vy tak můžete bez obav přejet po silnici, když je to nutné. To je i jedna ze zásadních výhod oproti sněžnému skútru, který na asfalt v podstatě nemůže. Další nepopiratelnou výhodou čtyřkolky je i možnost celoročního provozu. Podle majitele je ATV i mnohem vhodnější například k tahání stopovacího zařízení, nebo velkých vleků s vybavením turistů.

Posilovač je nutností

Teď už ale startujeme velký dvouválec, který i za studena v teplotách pod nulou chytá v podstatě okamžitě. Po krátkém ohřátí můžeme vyrazit. Horský speciál má namontován jeden zásadní doplněk, který můžeme doporučit a tím je vyhřívání rukojetí a palce. I tak si ale musíte vzít pořádné oblečení, protože jakmile X8 trochu naložíte, sníh a ledová tříšť létá všude. A to i přes to, že hodně toho poberou široké podběhy. Pásy ale vyčnívají hodně do strany a zatím jsem nejel na čtyřkolce, která by pobrala všechno, co od pásů létá.

Motor si i s pásy hravě poradí. Ostatně sněžné pásy nejsou převodované jako kola, ale jsou nastavené více do síly. Dvouválec je navíc příjemný díky jemnému zátahu od nižších otáček. Celkově zkrátka Gladiator nemá problém a zatímco na slabší 720i Sport jsme museli jezdit na zařazenou rychlost L, X8 zvládá vše na Hčko, tedy na rychlejší převod. Problém nebyl ani při jízdě ve dvou. Pomalý převod jsem řadil, až když jsem tahal ze sněhu zapadlý skútr.

Teď ale konečně k tomu nejdůležitějšímu, co nás v testu zajímalo. Když jsme testovali X8 s posilovačem poprvé, trochu nám vadila možná až moc velká citlivost a síla. To je ale na pásech naopak přednost a X8 se ovládá naprosto perfektně. Se čtyřkolkou se za jízdy neperete a máte vždy vše pod kontrolou. Super je ale hlavně ovládání na místě. Když jedete, dá se s pásy tak nějak zatáčet i bez posilovače, průšvih ale nastane když stojíte. Točíte totiž s velkou plochou a navíc sepřetlačujete se sněhem, k tomu musíte mít zapnutý náhon 4x4, bez kterého pásy nemají význam. Když si tohle dáte dohromady, je jasné, že se posilovač zatraceně nadře.

Ten u Glada to ale zvládal bez problémů bez ohledu na terén, dobu jízdy, nebo teplotu. Ani po celém dni v sedle jsme nebyli nijak extra unavení. A to je u pracovního stroje, který třeba celý den protahuje běžecké tratě poměrně zásadní.

Je jen málo mašin, které si s pásy dokážou skutečně poradit, nezničí při tom fyzicky jezdce a nedegradují čtyřkolku na lenochoda, který pojede 20. No a těch Čínských jak šafránu. X8 si ale s náročným provozem ve sněhu s pásy poradila na výbornou. Má dostatečně dimenzovaný motor, vynikající EPS a celá mašina i se sadou pásů vás vyjde něco přes 300 000, což je za dvouválec s posilovačem a kanadskými pásy celkem slušná cena.


Technické údaje


Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz