fotka

Na pásech s volantem - Journeyman Gladiator Z8 s Tatou 4S

  • vydáno: 2.3.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Naše sněhová odysea pokračuje druhým dílem. Tentokrát vyměníme řídítka za volant a vyzkoušíme, jestli pásy dávají smysl i u sportovního side-by-side. Testovací areál zůstává stejný, sníh taky, no a přímé porovnání se čtyřkolkou máme taky, takže vzhůru do toho.

Se Z8 už máme najeto několik set kilometrů ve všech možných terénech včetně rumunských hor. Nebudeme se tedy dlouze rozepisovat o vlastnostech bugyny. Jen ve zkratce - vidlicový dvouválec z X8, náhon 4x4 s uzávěrkou, robustní ochranná klec, dobře nastavené řízení. My jsme k tomu měli navíc ještě přední tlumiče Elka.

Bugynu máme k testu obutou na pásech Tatou 4S, tedy celosezónních pásech. Zajímavé ale je, že jsou to pásy určené pro čtyřkolky. Ty pro UTV mají zadní pásy prodloužené pro lepší rozložení hmotnosti těžkého stroje. To je potřeba zejména u pracovních UTV, které i v zimě vozí těžký náklad. U relativně lehké Z8 to ale není nezbytně nutné a s bugynou si poradí i čtyřkolkové pásy. Z8 je na nich navíc lépe ovladatelná a lépe se s ní zatáčí.

Jízdní dojmy začneme veselou historkou. Náš nejmenovaný kolega z nejmenovaného časopisu psal tento test přede mnou a nemohl jsem si nevšimnout jeho chvály na posilovač řízení u Z8. To by nebylo nic divného, kdyby ovšem Z8 nějaký posilovač řízení měla. Cosi to napovídá o dobrém nastavení převodu řízení.

Když jsme v testu X8 chválili sílu motoru, budeme v tom pokračovat i u Z8. Motor si s pásy i v těžším stroji hravě poradí a pokud se nešplháte do extrémních výjezdů, můžete v pohodě jezdit na rychlejší převod H. Samozřejmě se stále zapojenou 4x4. Z8 má jen o něco větší tendence k zapadání díky vyšší hmotnosti na stejnou plochu pásů. Při jízdě prostě musíte mít rychlost a jet trochu agresivněji, než na čtyřkolce. Ono je to ale zatraceně zábavné!

Jakmile usednete za volant, plyn je na podlaze a začíná nekonečná zábava. Sníh lítá všude okolo a Z8 se pouští do závějí a proráží je jako nic. Řízení je se zapojenou čtyřkolkou a pásy překvapivě lehké, volant můžete v klidu držet i jednou rukou, což ovšem nedoporučujeme, protože když pás chytne kolej, dokáže vám s volantem pořádně zacvičit.

S pásy si ale velmi dobře poradí podvozek a odpružení. Lví podíl na tom samozřejmě mají přední tlumiče Elka, které i s těžkými pásy velmi dobře filtrují nerovnosti a můžete tak v pohodě křižovat koleje, nebo přejíždět příčné nerovnosti, aniž by vám pásy vyrazily volant z ruky.

Stejně jako čtyřkolky i konkurenční side-by-side i Z8 nedokáže jezdce stoprocentně ochránit před ledovou tříští a sněhem, který pásy hází okolo. V zatáčkách se prostě musíte připravit, že něco schytáte. I to k tomu ale patří. Co v Z8 nebudete potřebovat jsou brzdy. Jakmile pustíte plyn, Z8 sama velmi rychle zastaví díky odporu pásů a sněhu. Kdyby šlo do tuhého, brzdy jsou dostatečně dimenzované a dokážou mašinu zastavit na místě.

Kdybychom měli z trojice strojů, které jsme testovali (X8, Z8 a 720i Sport) vybrat nejzábavnější stroj, bugyna by byla jednohlasně zvolena. Za volantem zkrátka zažijete nejvíc srandy. Horší je to s průchodností terénem. Ta je slabší díky hmotnosti a velikosti. Otázkou je, jak by to vypadalo na UTV pásech. Celkově je ale kombinace Gladiatoru Z8 a pásů Tatou nebezpečně návyková a z poza volantu mě kolegové dostávali jen velmi těžko. Díky zajímavé ceně základní Z8 je i ekonomická stránka věci poměrně příznivá.


Technické údaje


Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz