fotka

Can-am Outlander L 500 - osmikilo netřeba

  • vydáno: 22.3.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Poslední dobou vidíme na všech frontách a zejména u amerických výrobců především hon za objemem a výkonem. Když před několika lety přišel první litr, jen jsme si klepali na čelo, dnes je to celkem běžná kubatura a nová pětistovka tak trochu uniká pozornosti. Není k tomu ale důvod.

Nový Can-am přinesl po stránce designu zásadní změnu. Nemá vepředu čtyři čočky, jako větší sourozenci, ale dva čiré světlomety. To je samozřejmě levnější řešení, ale svítivost by měla být podobně efektivní. Hodnocení designu necháme na vás, ale za sebe můžu říct, že naživo vypadá čtyřkolka rozhodně lépe, než na fotkách. Trochu škoda je, že námi testovanou krátkou verzi můžete mít jen v trochu nevýrazné šedé barvě. Naopak dlouhá verze je žlutá.

Celkově na vás hned při prvním setkání dýchne perfektní zpracování, na které jsme od kanadského výrobce zvyklí. Vše perfektně sedí, plasty lícují a na čtyřkolce jsou použité stejné materiály a ovladače, jako na velkých modelech. Tím nechci pětistovku nijak shazovat, ale přeci jen se v nabídce Can-am jedná spíš o "rozpočtovku". Zajímavá je palubní deska. Ta je perfektně čitelná za všech okolností a ovládá se snadno tlačítkem na levém řídítku, které jinak slouží jako override.

Stejným tlačítkem nastavíte i posilovač řízení, který může fungovat ve třech módech. Ty se liší sílou posilovače. Pro běžnou jízdu je ideální zlatý střed, pokud se chystáte na trial, je lepší posilovač nastavit na maximum, naopak na rychlé pasáže a polňačky se hodí nastavení na minimum. Celkově je DPS (Dynamic Power Steering) naladěný výborně a nemáme k němu výhrady.

Podvozek je zkonstruovaný klasicky pod Can-amovsku. Vzadu jsou svařovaná vlečná ramena. se stabilizátorem, vepředu pak klasická dvojitá A ramena. Ta nemají stabilizátor a na jízdě je to hodně znát. Při trialové jízdě je velké křížení přední nápravy výborné. Naopak pokud se chcete svézt trochu svižněji v zatáčkách, předek se hodně potápí a nedává úplnou jistotu do řídítek. Převrátit se ale Outlander jen tak nenechá.

Rozhodně ale nemůžeme vyčítat Outlanderu nesportovní podvozek, na to je tu Renegade. Outlander je především pracovní a výletní stroj a tady svou roli zvládá dokonale.

Motor oslní

Tradičně vynikající je motor. Ten dodává Rotax a vyrábí se i pro měnší modely v Rakousku. Dvouválec má dostatek výkonu, aby dokázal konkurovat větším objemům. Výkon je sice "jen" 42 koní. Na velmi lehkou čtyřkolku ale bohatě stačí. Jen musí být motor ve vyšších otáčkách, což je ostatně vlastnost všech dvouválců.

Suchá hmotnost 330 kg vás bude jednoznačně bavit. Čtyřkolka je neuvěřitelně dynamická a nabízí opravdu výbornou ovladatelnost. Není problém jí zvednout na zadní, nebo na dvě boční kola a hrát si s plynem, jak potřebujete. Tady je technologie BRP opravdu hodně znát.

Krátká stavba má samozřejmě výhodu v trialových a lesních pasážích, kde se bez problémů propletete mezi stromy, při rychlé jízdě je samozřejmě trochu víc nervózní, než dlouhé verze.

Zajímavé je také obutí čtyřkolky do poměrně úzkých pneumatik. Ty mají vynikající vliv především na ovladatelnost čtyřkolky a na akceleraci. Motor se nemusí dřít s širokými plášti a jízda je tak dynamičtější. kola jsou také lehčí a vy se tak neperete s roztočenou hmotou.

Samostatnou kategorií jsou brzdy. Ty má na svědomí značka Brembo, která, rozhodně ví, co dělá. Vpředu jsou dva kotouče u kol, vzadu je jeden kotouč na pravé straně. Chybí pravá páčka. Celkově to funguje dokonale a čtyřkolku dokážete zabrzdit kdekoliv a kdykoliv.

Abychom to tedy shrnuli. Can-am nechce za krátkou pětistovku málo, ale rozhodně ani ne moc, když uvážíme, že dvouválcový motor bez problémů snese srovnání třeba s jednoválcovými sedmikily. Je tu samozřejmě i perfektní zpracování a jízdní vlastnosti, které Can-am nabízí. Samozřejmě se jedná o záladní verzi, chybí třeba naviják, na který má Can-am pouze přípravu. I tak jde ale za cenu 222 900,- o velmi zajímavou volbu, která dokazuje, že objem není všechno.


Technické údaje


Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz