fotka

Journeyman Gladiator 550 vs. X8, záleží na objemu?

  • vydáno: 30.3.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Říká se, že objem nenahradíš, ale také, že výkon není vše. Co platí v případě Journeymanu jsme se vydali zjistit při srovnávacím testu největšího modelu X8 a nové pětistovky.

Říkáte si asi, že srovnáváme nesrovnatelné, ale najde se mnoho čtyřkolkářů, kteří takovou volbu podstupují. Nemůžeme totiž srovnávat jen výkon, točivý moment, nebo schopnosti v terénu, ale i cenu, užitnou hodnotu a další parametry, které každého rozumného kupce bezpochyby zajímají.

V poměru ceny a výkonu si obě mašiny rozhodně nemají co vyčítat. Obě nabízejí především robustní konstrukci, i když trochu na úkor hmotnosti. Obě mají ve svém rámu osvědčený agregát. V případě X8 se jedná o dvouválec 800ccm, pětistovka je jednoválcová. Systém pohonu 4x4 je v podstatě totožný. Oba stroje jsou také dostupné pouze v dlouhé verzi.

Hodnocení designu necháme na vás. Pětistovka tu má ale mírně navrch díky tomu, že je zkrátka novější a jsou na ní prvky, které CF moto zatím nikde nepoužilo, jako třeba prošívané dvoubarevné sedlo, čtveřice světel vepředu, atd. I X8 ale byla už v době svého představení poměrně nadčasová a dodnes rozhodně nevyšla z módy. Některé její prvky navíc převzala třeba bugyna Z8.

Velikostně jsou si oba stroje velmi podobné, nabídnou dostatek pohodlí pro jednoho i dva cestující a prostorné nosiče pro upevnění zavazadel, nebo nákladu. Nechybí ani praktická schránka na nejnutnější výbavu.

Výkon je výkon

Obě mašiny jsme vzali na společnou vyjížďku do všech možných terénů, abychom zjistili, zda se najde disciplína, kterou by menší pětistovka nezvládla. Začínáme silničním přejezdem. Tady je výkonový rozdíl znát asi nejvíc. Při dokonalé trakci na asfaltu mizí X8 rychle v dálce a i když má pětikilo slušnou maximálku přes 90 km/hod, na X8 zkrátka nestačí. Moc jí nepomáhají ani široká velká kola, která jsou na předváděcím stroji obutá. Sériové provedení je naštěstí obuto střídměji.

Jakmile jsme na polní cestě, už se rozdíl trochu srovnává, v zatáčkách není motor rozhodující a s lehčím pětikilem se dá při obětavosti řidiče stačit. Podvozkově tu má ale díky namontovaným tlumičům Elka znovu navrch X8.

Nesmíme zapomenout ani na trochu zábavy na louce. Na dvě kola zvednete obě čtyřkolky celkem hravě. Horší je to s jízdou po zadních, do té se dlouhým verzím moc nechce. Drifty a kolečka pak zvládají oba stroje bravurně, ale k tomu přeci jen určené nejsou. Jejich hlavní zaměření je práce a výlety a na nich se občas naskytne nějaká ta trialová sekce.

Tady se směju v sedle pětistovky, která je na rozdíl od X8 osazena posilovačem řízení, který mi v těžkém terénu vydatně pomáhá a zatímco za řídítky X8 musíte hodně zabrat, pětistovku lze řídit i jednou rukou. Proupnost terénem je ale ve finále stejná a dokud nedojde na opravdu prudký výjezd, kde osmičce pomůže motor, projedou čtyřkolky v podstatě to samé a záleží hlavně na jezdci, kam si troufne.

Srovnání bylo rozhodně zajímavé. Ukázalo, že pro některé účely je velký objem zcela nezbytný, ale jsou i disciplíny, ve kterých poslouží menší jednoválec stejně dobře, jako větší čtyřkolka. Když se podíváme na cenové srovnání obou strojů, dojdeme k rozdílu 54 990,- Kč. Je tedy dobré si rozmyslet, zda za to větší stroj stojí, nebo peníze raději investujete do doplňků k menšímu objemu. V každém případě ani s jedním z dvojice testovaných strojů rozhodně chybu neuděláte.

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz