fotka

Polaris Scrambler 1000 XP - Na závody i výlet

  • vydáno: 7.6.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Testování závodní čtyřkolky je vždycky zajímavé, ale nese s sebou i jistá úskalí. Zatímco na produkčním quadu máte vše nastavené z fabriky a víte, co čekat, závoďní čtyřkolku si každý jezdec nastaví podle sebe a někdy má se sériovým strojem pramálo společného. Jak to bude v případě maratonského Scrambleru 1000 od Polarisu?

Mašina na první pohled nijak zásadně upravená není. Chybí jí samozřejmě přední světla, která jsou na trati zbytečná a jen trpí. Jedná se o verzi XP, která má v sérii posilovač řízení a podvozek FOX, takže do tlumičů zasahováno nebylo. Jedinou zásadní úpravou proti sériovému Polarisu jsou tak brzdy, které jsou předělané tak, že páčka na pravém řídítku brzdí předek a ta na levém zadek. Navíc jsou tu radiální brzdové pumpy, které dodala značka Magura.

Jinak jde ale o zcela sériový Scrambler, který je obutý na sériových litých kolech a pneumatikách, test by tak měl být celkem objektivní. Když mašinu nastartuju a vezu na focení, všímám si ještě jedné věci, kterou na sériové čtyřkolce nenajdete a tou je laděný výfuk RP Tuning, který dává motoru lépe dýchat, váží míň a má nezaměnitelný zvuk, který ovšem začne za chvíli až trochu otravovat.

Když si Polaris prohlížíte z dálky, je k nerozeznání od osmpade, kterou jsme měli v testu. Hlavní rozdíl je vlastně jen v motoru, který je skrytý pod kapotami. Zpracování čtyřkolky je tradičně prvotřídní a i když má naše čtyřkolka už za sebou pár závodů a tréninků, vypadá pořád velmi dobře a na plastech to téměř není znát.

Ještě než nastartujeme čtyřkolku na trati, podívejme se na pár technických dat. Scrambler pohání litrový dvouválec o výkonu 89 koní, který má na starost 338 kg váhy bez náplní. To je na čtyřkolku velmi slušný poměr. Výkon je přenášen přes variátor na zadní kola. Připínatelný je předek, který má uzávěrku on demand. Polaris má nezávislé zavěšení s klasickými dvojitými A rameny a prémiovými tlumiči FOX Podium X 2.0. To je asi vše, co potřebujete vědět, než stisknete tlačítko startéru.

Tedy přesněji řečeno, než otočíte klíčkem. Tady jsem se upřímně řečeno trochu zarazil. U čtyřkolky, která je určená pro vytrvalostní závody, ve kterých se startuje se zhasnutým motorem bych očekával co nejjednodušší start. Místo toho musíte mít stisknutou pravou páčku a otočit klíčkem na pravé straně. Jsou to sice desetiny vteřiny, ale na startu pak můžete nechat mnohem víc času.

Ze závodních propriet je na čtyřkolce ještě namontovaná trhačka, která při pádu zhasne motor. Ten má velmi agresivní zvuk a na stisk plynové páčky reaguje okamžitým rychlým vytáčením. Variátor ho nechá nejdříve pořádně vytočit a pak rozjede čtyřkolku kupředu tak, že se napoprvé sotva držím řídítek. Jedu rovnou na testovací trať, protože jinde si tuhle mašinu prostě neužiju.

Výborně fungují pneumatiky, které drží i na tvrdém prašném povrchu jako přibité a v zatáčkách nechtějí Polaris pouštět do driftů. Na fotkách to sice nevypadá tak pěkně, ale průjezdy zatáčkou jsou mnohem rychlejší a když na výjezdu přidáte plyn, Polaris se přizvedává na zadní a vystřelí ze zatáčky jak lehký motokros.

Perfektní jsou samozřejmě brzdy. Díky jejich rozdělení si můžete při dobržďování přebrzdit zadek a poslat ho do zatáčky, nebo naopak tvrdě brzdit přední kola a připravit si motor do otáček pro výjezd. Tohle je podle mých zkušeností jedna z nejefektivnějších úprav na závodní čtyřkolce a je celkem jedno, jestli chcete jezdit maratony, nebo trialy.

Samostatnou kapitolou je podvozek. Můžete letět přes rolety, skákat odskoky, nebo projet rozbitou zatáčkou a Fox si to bez problémů pobere. Jednou jsem špatně odhadl doskok, spadl do protisvahu, začal jsem si vybírat, kam poletím, ale nic, čtyřkolka se jen zhoupla, podvozek to zvládl a jel jsem dál.

Podvozek dává i přesto, že je na velkých kolech a veze poměrně těžký stroj skvělou odezvu a vy přesně víte, co se pod čtyřkolkou děje. To umožňuje přesnou a hlavně klidnou jízdu bez zbytečného rozskákání stroje při brzdění, nebo na roletách.

Pomáhá rozhodně i posilovač řízení, který mnoho závodníků považuje za zbytečný. Když se motáte čtyři hodiny lesem, není posilovač rozhodně od věci, šetří síly, zpřesňuje jízdu a hlavně supluje i tlumič řízení, takže za mě rozhodně ano.

Polaris Scrambler je rozhodně velmi povedený stroj, který dokáže konkurovat největšímu bestselleru této kategorie, kterým je Can-am Renegade. Řadový motor má sice točivější charakteristiku a chová se odlišně, stejné je to i s podvozkem. Ve výsledku se ale dá s Polarisem jezdit velmi svižně, ale dokáže překonat i těžký terén a hlavně vás při tom náramně pobavit!


Technické údaje


Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz