fotka

Polaris ACE 570 - První test

  • vydáno: 6.7.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Polaris byl ve světě ATV vždycky tak trochu průkopníkem. Když přišel s modelem RZR, hodně lidí si klepalo na čelo. Ano, cesta to byla trnitá, ale dnes mají side-by-side nemalý podíl na trhu čtyřkolek. A stejné to může být i s ACE, po třistadvacítce přišlo nové vozítko s dospělým motorem a my jsme měli šanci se v něm jako první svézt a zjistit, jaký má takový stroj smysl.

Chassis se nijak neliší od třistadvacítky. Je stejně unikátní kombinací UTV a čtyřkolky. Nabízí kompaktní rozměry a jednoduchost čtyřkolky s ovládáním a pohodlím bugyny. Opticky je celý stroj hodně vysoký, což má na svědomí především ochranná klec. Díky ní jste ale v bezpečí i při převrácení, nebo těžších nehodách. Nechybí samozřejmě ani tříbodový bezpečnostní pás, který je kompromisem mezi bezpečností a pohodlím. Ostatně ACE se neprezentuje jako závoďák, ale jako rekreační stroj.

O pohon se v novém modelu stará osvědčený jednoválec o objemu 568 ccm, který už známe třeba z RZR, nebo čtyřkolky. Disponuje výkonem 45 koní, což už zní vzhledem k suché váze stroje 380 kg velmi zajímavě. Mě osobně spíš napadá, jestli už takový výkon není na ACE moc. Na Youtube pár převrácení najdete. Ale nesuďme před svezením.

Ještě se vraťme k samotnému stroji. Ten hraje hodně na praktickou notu. Nechybí přední úschovný box, zadní korbička, nebo třeba detail, jakým je držák na lahev. Dveře tvoří zapínatelné sítě vyztužené drátem. Nástup do ACE doporučuji z levé strany, kde se nebudete muset vyhýbat řadící páce. Ta je na přirozené straně tam, kde by byla na čtyřkolce.

Jednou z nejdůležitějších neznámých rovnice funkčnosti stroje je podvozek. Ten tvoří osvědčený konstrukce s tlumiči typu McPherson vepředu a dvojitými A rameny vzadu. Tlumící jednotky dodal Sachs.

Závodit nebude

Spíš než na trať patří ACE do lesa, takže ježdění na motokrosové trati jsme tentokrát nahradili terénním polygonem pro auta. Ten nám dává možnost vyzkoušet stroj v jeho ideálních podmínkách a vše v klidu kontrolovat. Začínáme na kamenitém poli. Tady velmi dobře zafungoval podvozek, který se na první pohled tváří, že se mu do žádného velkého křížení chtít nebude, když ale dojde na věc, kola kopírují terén a vy máte stále stejnou trakci. Jen nezapomeňte před jízdou v terénu zavřít zadní diferenciál (ano opravdu zadní). Připnout můžete i náhon 4x4, my jsme ho ale téměř nepotřebovali.

Pokračujeme na přejezd pražců. Tady je lepší jet trochu rychleji, podvozek si s dírami poradí a vy jedete v relativním pohodlí. Díky světlé výšce 26 cm dokáže ACE překonat i velké hrany, což záhy zkoušíme. Na polygonu se nám nepodařilo najít místo, kde by si ACE škrtnul podvozkem.

Následují prudké výjezdy a sjezdy. Začínáme pěkně v klidu, bojím se trochu, jak se bude sjíždět a vyjíždět, když nemůžu přenášet váhu, ale stačí si zvyknout a přijdete na to, že ACE má velmi podobnou prostupnost, jako klasická čtyřkolka.

Jediná činnost, při které narazíte na limity tohoto řešení je rychlé projíždění zatáček. ACE jde utrhnout do driftu, ale jakmile se kolo o něco zasekne, jste na nejrychlejí cestě na bok. Na rozdíl od čtyřkolky se nemůžete vyklánět a vysedat, takže vše musíte cítit ve volantu. Podvozek naštěstí dává rychlou odezvu od řízení a ACE vás včas upozorní, že se blíží na hranice přilnavosti. Je také zajímavé zkoušet projet zatáčku s otevřeným a uzavřeným zadním diferenciálem. Je to poměrně zásadní změna a pokud nejste v těžším terénu, je lepší nechat zadek otevřený, ACE se tak lépe ovládá. To samé samozřejmě platí i na silnici. ACE má homologaci.

ACE 570 je rozhodně zajímavý stroj, má dostatek výkonu na překonávání velkých výjezdů i na rychlou jízdu. Nejzásadnější je tedy otázka, pro koho je vlastně určený? Dovedu si tento stroj představit jako pracovní stroj na farmě, na stavbě, nebo ve městě (má tažné zařízení), stejně tak si ho dokážu představit jako expediční stroj, nebo jako výletní čtyřkolku, ve které najdete více pohodlí, než za řídítky. V neposlední řadě pak může posloužit pro zdravotně postižené. Potenciál je tu tedy velmi slušný, uvidíme, jak často budeme tuhle novinku potkávat třeba na srazech.


Technické údaje


Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz