fotka

Journeyman Gladiator X450 - rodí se nová legenda?

  • vydáno: 27.7.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Na našem trhu se zjevně chystá taková menší revoluce. Brzy zmizí jedna z nejrozšířenějších čtyřkolek u nás - Gladiator 510 a nahradí ho zbrusu nová X450, která přináší do segmentu nejlevnějších pracantů zcela nový pohled.

V testíku jsme už měli dlouhou verzi, která byla dokonce vybavena i EPS. Ta ale nebude stát tak magickou částku a bude spíše luxusnější alternativou. Základní model bude krátká verze bez posilovače na plechových kolech, která ovšem bude disponovat navijákem. Výsledná cena by pak měla při zachování aktuálního kurzu být 115 000 korun, což je vzhledem k použité technice více než zajímavé.

O motoru a podvozku jsme se už rozepsali v testu dlouhé verze, takže jen pro rekapitulaci. Agregát je kapalinou chlazený jednoválec plněný vstřikováním. Je usazen v ocelovém rámu s klasickým zavěšením s dvojitými A rameny a klasickými tlumiči. Náhon je pochopitelně plnohodnotný 4x4 s uzávěrkou předního diferenciálu a pevnou rozvodovkou vzadu. Na naší předváděčce byla ještě namontovaná příplatková hliníková kola.

Zpracování je celkově na slušné úrovni. Nikde nic dramaticky nevrže, nebo se nehýbe. Sváry jsou slušně provedené, šrouby pevné. V tomto směru je na tom X450 velmi dobře. S dlouhou verzí sdílí i úložný prostor s přístupem přes zadní světlo.

EPS netřeba

Krátká verze je hned od startu mnohem hravější. Na povely řídítky reaguje bleskově. Nechybí jí ale ani stabilita při rychlé jízdě rovně, což je dobře. Lepší je samozřejmě i poloměr otáčení. U malého motoru je taky velmi dobře cítit úbytek hmotnosti a se čtyřkolkou si ví tak nějak více rady.

S krátkou verzí je i víc zábavy, snadno jí utrhnete do driftu, necháte prohrábnout zadní kola, nebo jí hodíte na dvě. Vše jde zatraceně snadno. Ale teď do terénu. Vzhledem k tomu, že jsme jezdili na předprodukčním prototypu, je úkolem se čtyřkolkou najezdit co nejvíc a dát jí ořádně zabrat, takže vzhůru do toho! Překvapilo mě, jak snadno se čtyřkolka řídí i bez posilovače. Ani v těžkých pasážích jsem se s řídítky nijak výrazně nepral a ztuha začalo jít až po zapnutí 4x4 a uzávěrky.

Ani po delší jízdě v terénu vás celkem lehká a hbitá čtyřkolka neunaví a je stále velmi zábavná. To má na svědomí hbitý a točivý motor. Ten celkem srdnatě zapírá svůj objem a musím říct, že bych ho bral raději, než šestistovku stejného výrobce před pár lety. Pokrok je prostě znát a to je velmi dobře.

Skvělou zprávou je také přítomnost kanadského variátoru CV Tech, který se osvědčil ve velkých modelech a který jsme testovali v nejdrsnějším terénu vždy se stejným skvělým výsledkem.

Teď ale největší překvapení, které mi krátká X450 připravila. Sami dobře víte, že největší slabinou CF mota jsou co do jízdních vlastností brzdy. Nejsou rozhodně špatné, nebo nebezpečné, ale chybí jim razance. U krátké 450 je všechno jinak. Když jsem poprvé stiskl brzdovou páčku, viděl jsem přední nosič zatraceně z blízka. Nechtělo se mi tomu věřit, takže pár dalších testů se stejným výsledkem - brilantním brzdným účinkem. Doufejme, že stejně dobré brzdy budou mít i produkční stroje. No a s touhle bombou se s testem loučíme. Příště už se svezeme na finálním stroji, který půjde do prodeje.

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz