fotka

TGB Blade 1000i EX - nová epocha začíná?

  • vydáno: 21.9.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Populární značka z Tchajwanu se v posledních letech soustředila hlavně na oblíbené pětistovky. Dlouho už se ale mluvilo o dvouválci a na letošní výstavě Motosalon jsme konečně mohli vidět douválcový litrový Blade. Teď už víme i jak se na něm jezdí!

Na první pohled se design TGB nezapře. Předek je pětistovce hodně podobný a celkově nese rysy značky. Jde si svou vlastní cestou a navazuje na tradiční tvary, ale přední masku má hodně originální. Litr působí hodně mohutně a svůj objem rozhodně nezapře. Je postaven v koncepci pro plnohodnotné svezení dvou jezdců, takže spolujezdec má k dispozici pohodlnou opěrku a stupačky. Sedlo je navíc tak dlouhé, že by se sem vešli jezdci klidně tři!

Zpracování odpovídá velmi slušné kvalitě, na kterou jsme u TGB zvyklí. Nenajdete tu žádný problémový detail, snad jen uspořádání kabelových svazků elektroniky bych si představoval trochu kultivovanější. Jinak je ale všechno velmi pěkně udělané a je vidět, že nad konstrukcí čtyřkolky někdo přemýšlel. Zajímavé je umístění hrdla palivové nádrže, které jsem musel chvíli hledat a které se otevírá zvláštním zámkem na boku čtyřkolky. Ale proč ne, alespoň se do něj hned tak někdo nedostane.

A palivo budete k chodu dvouválcového bezmála litru o výkonu skoro 82 koní rozhodně potřebovat. Protože když máte pořádně silný koně, musíte jim taky dát pořádně nažrat! A hodnota 82 koní je zárukou toho, že i s dvoumístným mohutným pracantem si můžete užít i dost zábavy. Motor je plněný vstřikováním a maximálního výkonu dosahuje v 7000 otáčkách. Hmotnost celé strojovny s náplněmi je 433 kg.

Velmi zajímavě řešené je pohonné ústrojí, kdy na zadní nápravě najdete diferenciál. Pokud mě paměť neklame, v současné době něco podobného nabízí pouze Polaris. U dlouhé a těžké užitkové mašiny je to ale bezesporu velmi dobré řešení, jak se ukáže později při popisu dojm z jízdy.

Zavírejte prosím!

Do sedla usedám s plnou hlavou otázek. Přeci jen je to první čtyřkolka takové kubatury od TGB a moc nevím, co od ní čekat. Velmi rychle to ale zjišťuji. Motor chytá okamžitě a má naprosto luxusní zvuk. Řazení je také překvapivě snadné, převodovka je přesná a je jedno, jakou rychlost zrovna řadíte. Na voliči řazení najdete iparkovací polohu. Můžete se ale spolehnout i na klasickou překlápěcí brzdu na řídítkách.

Na první fotce vidíte průjezd zatáčkou s otevřeným a na druhé s uzavřeným zadním diferenciálem.


Přesun po silnici k testovacímu polygonu nebyl snad nikdy tak přijemný. Díky otevřenému zadnímu diferenciálu je čtyřkolka dobře ovladatelná, zadní kola se nikam nežvýkají a můžete v pohodě řídit jednou rukou i bez posilovače řízení, který naše předváděčka neměla. I přes obutí do Bighornů se na silnici TGB drží s naprostou jistotou a díky výkonu motoru je občas těžké držet se v limitech legálních rychlostí, skoro bych řekl, že si jízdu po silnici i užijete!

Ta pravá zábava ale začíná až v terénu. TGB majestátně pluje nad terénem, žehlí nerovnosti a vy si můžete užívat sílu, kterou ovládá jen a jen váš palec. Podvozek funguje v rámci této třídy výborně a v zatáčkách je dostatečně tuhý. Slušně fungují i brzdy, které si s váhou rozjetého Blada bez problémů poradí.

Při prvním větším výjezdu v terénu mě čekalo zklamání, TGB začalo hrabat a nechtělo se mu nahoru. Pak mi ale došlo, že je třeba v první řadě uzavřít zadní diferenciál, což mě prostě v první chvíli ani nenapadlo. Pak už se dlouhá čtyřkolka poslušně hrnula všude, kam jsem jí poručil. Když šlo do tuhého, stačilo přiřadit předek. Většinu problémových situací ale dokážete v pohodě vyřešit výkonem motoru, který má i příjemný průběh s čitelným nástupem, takže nemusíte nutně projíždět všechny překážky s koly ve smyku.

Zkusili jsme samozřejmě i náročnější pasáž ve výjezdu. Tady jsem ocenil hlavně stabilitu a délku čtyřkolky, kterou je jen velmi těžké převrátit. Jediné, co mě tak mohlo limitovat je přejezdový úhel dlouhé čtyřkolky a samozřejmě velký poloměr otáčení, který bude vždy nemocí dlouhých dvoumístných čtyřkolek. Ve své kategorii je na tom TGB ale velmi dobře a oproti konkurenčním "longům" se otočí takříkajíc na pětníku.

Pokud jsem před samotným testem měl pochybnosti o tom, zda si dokáže nové TGB získat své místo na trhu, teď už je mi jasné, že s tím problémy mít nebude. Pokud někdo bude hledat pracovní stroj s vysokou stabilitou a tažnou silou, je tu Blade 1000. Pokud někdo bude hledat stroj pro silniční přesuny, je tu TGB Blade 1000. No a pokud budete chtít neúnavnou expediční mašinu, je tu zase tohle TéGéBéčko. Osobně bych každopádně volil verzi LX s posilovačem řízení, ale i bez něj nijak výrazně trpět nebudete a navíc vám v peněžence zbyde navíc 20 000 na benzín.


Technické údaje


Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz