fotka

Arctic Cat XR 700i PS - hard universal

  • vydáno: 2.10.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Design polárních koček vstoupil řadou XR do nové éry, stejně jako jejich technika. Jak čtyřkolka vypadá a je zpracovaná jsme mohli vidět už na výstavě, jak se na ní jezdí jsme vyzkoušeli až teď.

Čtyřkolka vypadá naživo stejně dobře, jako na fotkách. Ostré rysy vystřídaly boubelatý vzhled předchozí generace a mašina teď působí daleko kompaktněji a hlavně sportovněji. V kombinaci s LED světly a čočkami je efekt dokonalý. Výborné je i zpracování. I když jsme čtyřkolku obcházeli kolem dokola, žádnou chybu se nám najít nepodařilo.

Všechny novinky jsou obestavěné okolo osvědčeného agregátu s jedním válcem a objemem 695ccm. Ten má příjemný charakter a díky dobře naladěnému vstřikování okamžitě reaguje na stisk plynové páčky. Motor je spjatý s vynikající převodovkou, která řadí naprosto precizně a na volbu rychlosti vám v pohodě stačí dva prsty. Chybí tu ovšem parkovací poloha, takže se budete muset spolehnout na ruční brzdu.

Ovladače a palubní deska jsou na Arctic Catu tradičně dobře přehledné a vše máte při ruce. Obě páčky na řídítkách mají vlastní hydrauliku, takže brzdění je vždy účinné a druhá brzdová páčka není na řídítkách jen na parkování. Brzdy jsou řešené klasicky, dva kotouče na předních kolech a jeden vzadu. Účinné jsou až dost.

O přenos výkonu motoru na povrch se stará klasický podvozek s dvojitými A rameny. Samozřejmostí je plnohodnotný náhon 4x4. Arctic Cat je obutý na 12" ráfky.

Zajímavá je i bohatá sériová výbava, která obsahuje elektrický posilovač řízení, hliníkové disky, přední i zadní nosič SpeedRackII a také kvalitní naviják WARN se sílou 3000 liber. Celá čtyřkolka bez náplní váží 344 kg, což rozhodně není špatné číslo.

Práce i zábava

První usednutí na Arctic Cat ve mě budí rozporuplné pocity. Sedím sice na robustním pracovním stroji, ale poloha za řídítky, výhled přes kapoty a celkový dojem ve mě budí sportovního ducha, tak uvidíme, co nakonec zvítězí. Jako první mě každopádně čeká sportovní přesun. Tady se hodně projevuje měkký podvozek a krátká stavba, díky čemuž je čtyřkolka hodně nervózní a v zatáčkách se dost naklání. Svou roli samozřejmě hrají i šípové pneumatiky. Na silnici si ale XR rozhodně kupovat nebudete.

Jakmile sjedu z asfaltu, je to úplně jiná zábava. Podvozek precizně pohlcuje všechny nerovnosti na prašné cestě a já se můžu v klidu kochat okolní krajinou, aniž bych musel i při vyšší rychlosti opustit pohodlí sedačky.

Čtyřkolky s posilovačem mají často problémy ve vyšších rychlostech s citlivostí. XR ale rozhodně není tento případ a odezva od řízení je vždy perfektní. Spolehnout se můžete i na výborně fungující brzdy. Spíše než stabilita ve vysoké rychlosti mě ale zajímá, jak se XR popere s trialovými pasážemi naší testovací trati.

Tady může naplno vyniknout hravý motor, který zabírá od nejnižších otáček a krátká stavba s minimálním poloměrem otáčení. V podstatě nekonečné jsou i nájezdové úhly, které vás nechají vyšplhat klidně na kolmou stěnu. A pokud máte odvahu, můžete to zkusit, Arctic Cat to celkem v pohodě zvládne.

Když budete přejíždět křížné nerovnosti, nebo pojedete ve velkém bočním náklonu, měkký podvozek dává trochu nepříjemnou houpavou odezvu, která jakoby říká, že se můžete převrátit, každopádně k tomu máte tou dobou ještě hodně daleko a můžete si dovolit kočku potrápit ještě mnohem víc.

Závěr

Arctic Cat XR jednoznačně patří k tomu nejlepšímu na současném trhu. Kombinuje hravý motor, lehkou konstrukci, výborný nastavitelný podvozek a špičkovou výbavu. Dokáže být navíc velmi univerzální, doveze vás na výlet, dokážete s ní vyhrát závody v trialu, projet Rumunsko a v týdnu odtahat dřevo, nebo uklidit celou vesnici od sněhu. A na kolik si dovozce ASP Group tohle všechno cení? Je to přesně 279 990 s DPH, samozřejmě včetně dokladů. Doufám, že teď máte o čem přemýšlet!


Technické údaje


Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz