fotka

Polaris Slingshot - ostré první svezení

  • vydáno: 1.12.2015
  • autor: Matěj Oliva, Foto: František Chobot

Když Polaris ukázal první nákresy téhle bestie, moc se nám nechtělo věřit, že se v ní jednou opravdu svezeme. Šlo to ale nečekaně rychle a já už teď můžu svírat v rukou volant jednoho z nejzajímavějších vozítek, které jsem měl kdy tu čest řídit.

První, co mě překvapilo je velikost celého stroje. Je široký, dlouhý a rozměry si v ničem nezadá s běžným autem. Nejvíce se asi podobá KTM X-bow, ale koncepce je tu zcela jiná. Také se legislativně nejedná o auto, ale o tříkolový motocykl, takže nemusíte například používat zimní pneumatiky. Musíte mít ale řidičské oprávnění skupiny B. Jako bezpečnostní prvek jsou zde tříbodové pásy a helma rovněž není povinná. Teď nechci nikoho navádět k nepravostem, ale nese to s sebou také výhodu v absenci přední SPZ, kterou čtou automatické radary.

Technicky jde o hodně zajímavý stroj. Předpokládal bych, že pod kapotou Polaris použije přeplňovaný dvouválec z RZR s variátorem. Pod přední kapotou je ale atmosférický čtyřválec automobilového typu o objemu 2.4 litru, za kterým je klasická pětistupňová převodovka, jako je v autech. Z ní vede k zadnímu kolu kardan, který je v poslední fázi přes rozvodovku přepojen na řemen pohánějící zadní kolo.

Motor má výkon 175 koní a musí si poradit s hmotností 789 kg, což jsou už na papíře hodně zajímavá čísla. Hlavní otázkou před testem samozřejmě bylo, jak se podaří výkon přenést na zadní kolo. K tomu pomáhají speciální pneumatiky vyvinuté přímo pro Slingshot.

V kokpitu je jasně patrné, že Polaris vycházel ze svých RZR. Celý interiér je z plastů a neměl by být problém ho mýt vodou. Rozhodně ale nebudete trpět nepohodlím, ergonomické sedačky jsou posuvné, stejně jako si můžete nastavit volant. Vše je při ruce přesně tak, jak to u sportovního auta potřebujete mít. Zrcátka jsou vysazená dostatečně do stran a je v nich perfektně vidět. Před kokpitem je pak poměrně vysoký větrný štítek, díky kterému nebudete ani ve vysokých rychlostech trpět nepohodlím. Nechybí tu ani couvací kamera, nebo audiosystém.

Zajímavé jsou schránky na zavazadla za zadními sedačkami, díky kterým můžete vzít Slingshot třeba na dovolenou do Alp, kde si tuhle tříkolku dokážu představit při nekonečném řádění v zatáčkách. Před spolujezdcem je také rozměrná schránka. Všechny jdou zamknout.

Chce to cvik

Po startu má motor ostrý zvuk už na volnoběh a budí zasloužený respekt. Není to ale nijak otravný, nebo nepříjemný zvuk, zkrátka přesně to, co chcete za jízdy poslouchat. Hydraulicky ovládanou spojku mačkám jako nic, řadím jedničku na krátké převodovce a svižně vyrážím kupředu.

Motor se v nízkých otáčkách chová kultivovaně a díky vysokému točivému momentu 227 Nm můžete v klidu pomalu projíždět městem bez nějakého cukání a agresivity. Pravá zábava ale začne ve chvíli, kdy motor roztočíte nad 3000 otáček.

Pak už musíte s plynem zacházet opatrně a dávat si pozor na trakci zadního kola. Polaris má samozřejmě vyspělou elektroniku, jako je kontrola trakce a ESC, vše je ale nastaveno až na hraniční situace a není tak problém projet zatáčku bokem napřed.

Ovládání usnadňuje elektrický posilovač řízení, díky kterému můžete řídit celý den bez špetky únavy. Ta pravá zábava ovšem zaznamenala trhliny jakmile začalo pršet. Ne nebudu si stěžovat na mokro v kabině, ale na trakci zadního kola. Motor vepředu a jedno kolo vzadu má za následek častý prokluz zadku a třeba přímé zrychlení na rovince je pak věcí velkého citu na plynovém pedálu. Jakmile ho sešlápnete na podlahu na jeden ze tří nejnižších převodů, kolo se začne protáčet a výkon motoru přijde vniveč. Tady by určitě pomohla citlivěji nastavená kontrola trakce.

Tu jde ale poměrně snadno nastavit přes diagnostiku Polarisu, což mi potvrdil i mechanik. Ostatně auto mělo při testu najeto jen pár kilometrů a vše si ještě muselo sednout a něco je třeba doladit.

Jakmile ale jedete na suchu, zažíváte jen čistou zábavu. S lehkou tříkolkou si můžete dělat prakticky co chcete a v zatáčkách ukážete ostře řezanou záď i sportovním autům. Když se moc rozvášníte, jsou tu silné brzdy se systémem ABS, které nejsou nijak kousavé, ale dokáží auto vždy bez problémů zpomalit tak, jak potřebujete.

Nová cesta

Těch pár hodin za volantem Slingshotu bylo čirou zábavou a mísil se v nich pocit sportovního ducha za volantem a výjimečnosti. Nenajdete totiž nikoho, kdo by se za tímhle strojem na ulici neotočil a je celkem jedno, jestli jedete okolo střední školy, nebo domova důchodců, tahle věc je prostě výjimečná. Polaris se nikdy nebál nových řešení a cest, no a Slingshot je jen dalším příkladem skvělého nápadu dotaženého až do prodejních showroomů. Doufáme, že se nám na jaře podaří tříkolku prohnat i na mosteckém okruhu, kde může naplno ukázat, co dokáže!


Technické údaje


Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz