fotka

Can-am Defender - luxusní pracant

  • vydáno: 2.5.2016
  • autor: Matěj Oliva

Možná je to náhoda a možná záměr, ale zatímco britská legenda se letos na jaře definitivně odporoučela z automobilového trhu, ta kanadská právě nastupuje do zatím nových vod pracovních side-by-side, kde dosud neohroženě vládl Polaris.

Can-am Defender je prvním čistě pracovním side-by-side a dělá si samozřejmě zálusk na zákazníky, které dosud mohl oslovit jen Polaris s Rangerem, nebo Arctic Cat s Prowlerem. Can-am na to jde ale samozřejmě tak trochu po svém a svůj stroj dotáhl až do nejmenších detailů.

Designově jde i v rámci omezených možností pracovní karoserie o velmi zajímavý kousek. Světlomety vypadají agresivně, najdete tu i nějakou tu ostřejší hranu, no a v našem případě i velkou spoustu příslušenství, které udělá vaší práci komfortní v každém počasí.

Na Defenderu máme namontovanou střechu, dveře, přední sklo, naviják, světelnou LED lampu, topení a zadní nástavbu na korbu, která umožňuje převážet i neforemný náklad, jako je třeba sláma, nebo medvěd.

Celý kit byl zatím tovární prototyp, ale již brzy by se měl dostat k zákazníkům v sériové podobě. Je totiž o co stát. Díky příslušenství máte v Can-amu v podstatě stejný komfort, jako v dodávce, navíc s extrémně odolným interiérem, který můžete bez problémů umýt wapkou.

V interiéru najdete i spoustu zajímavých detailů, jako je třeba skříňka před spolujezdcem, kterou si po odjištění můžete vzít s sebou. Další úložné prostory jsou pod sedačkou spolujezdce. Do Defenderu se vejdou tři cestující a pokud jedete jen ve dvou, můžete prostřední opěradlo sklopit a dát si do vzniklého pultíku třeba kafe.

Palubní deska je stejná jako ve všech současných Can-amech. I ovladače navijáku, ostřikovače, nebo třeba diferenciálu jsou stejné, jako v Commanderu, nebo Mavericku. Naopak tlačítko pro ovládání elektrického stahování okna v jiném stroji nenajdete! Kromě oken ve dveřích můžete vyklopit i celé přední sklo a to ve dvou polohách.

Zajímavá je i technika Defenderu. O pohon se stará litrový dvouválec, který už je nám důvěrně známý. Tady je ale naladěný pro maximální točivý moment v nízkých a středních otáčkách a je spjat s úplně jinou převodovkou, která je vyrobena v jednom kuse se zadním diferenciálem. Ten je u Can-amu použitý premiérově a u pracovního stroje, který uveze na korbě 750kg a utáhne jednu tunu je to celkem logický krok, který zabrání poškození rozvodovky a opotřebení pneumatik.

Za volant

Dveře se otevírají stejně, jako třeba u Rolls Royce, tedy proti směru jízdy. To umožňuje snadné nastupování. Defender je pocitově celkem nízký a na celkem pohodlné sedačce máte pocit, že jste jen pár centimetrů nad zemí. Volant je výškově nastavitelný a hned jak zapnu zapalování, začne fungovat elektrický posilovač řízení.

Dvouválec se startuje klasickým otočením klíčku a po přidání plynu se vytáčí stejně ochotně, jako v útrobách sportovních sourozenců. Převodovka má volič na palubní desce a ten funguje jak už jsme u BRP zvyklí velmi přesně a snadno. Na rychlost H se Defender rozparádí na nějakých 70 km/hod, na Lko jede zhruba 30. Rozdíl je samozřejmě v síle motoru.

Tu můžete ovlivnit ještě kolébkovým ovladačem na palubní desce. Volit můžete z režimu open, eco a work. Eco šetří palivo, ale i výkon. Režim work má rovněž omezený výkon, ale ne tolik, jako ekonomický mód. I na plný výkon ale nečekejte žádnou divočinu. Defender je pracovní stroj a tomu odpovídá jeho jízdní projev. Samozřejmě, že s dostatkem agresivity dokážete utrhnout zadní nápravu, ale to není cíl jízdy v Defenderu. Ten má hlavně dopravit osoby a náklad na špatně přístupná místa a v případě naší verze ještě velmi pohodlně, což tento stroj plní naprosto s přehledem. Nechybí mu navíc ani bezpečnostní prvky, jako je omezení rychlosti na 15km/hod, pokud se nepřipoutáte.

Zima vám nebude

Trochu s obavami jsem zapínal topení. Přeci jen zatím jsem zažil spíš nevydařené pokusy o zavlažování, než plnohodnotné vytápění. Jak se ale zdá, v BRP udělali i topení stejně poctivé jako celý stroj a jakmile se litrový dvouválec pořádně ohřál, sálal do kabiny opravdu horký vzduch, který sem vhání ventilátor. Ústí topení jsou sice jen ve spodní části kabiny mezi řidičem a spolujezdcem, ale Defender dokáží vytopit naprosto s přehledem. No představte si to sami. Zima, hory, sníh, pásy obuté na Defenderu a vy můžete jet jen v lehké bundě a bez rukavic, to celkem stojí za to ne?

Prodejní cena plně vybavené verze zatím není stanovena, víme jen, že základní Defender bude stát zhruba 450 000 korun, plně vybavená verze se vším příslušenstvím, které jsme měli namontované by měla stát okolo 750000,-, ale na oficiální cenu si ještě budeme muset chvíli počkat. Mezi tím můžete začít přemýšlet, proč právě vaše firma potřebuje Can-am Defender!

Video

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz