fotka

Can-am Spyder F3 - Roadster na třech kolech

  • vydáno: 31.12.2016
  • autor: Matěj Oliva, foto: Dan Pejzl

Modelová řada Spyderů se rozrůstá každým rokem. Po sportovním RS přišlo cestovní RS a nyní je tu něco pro milovníky jízdy s nohama dopředu.

Pokud myslíte, že Can-am upravil jen pár detailů na RS a poslal tříkolku do prodeje, jste na omylu! F3 je kompletně nová mašina a je to na ní hodně vidět. Na první pohled zaujme trubkový rám a zadní kyvka, agresivní design a sedlo, za které by se nemusel stydět ani Harley.

Důležité je ale i to, co se ukrývá v útrobách Spyderu. Tady najdete řadový tříválec o objemu 1330ccm a výkonu 115 koní. Ten je napojen na sekvenční převodovku s automatickou spojkou. Na přední nápravě najdete dvojici tlumičů FOX podium, vzadu je centrální jednotka Sachs. O zpomalení se starají brzdiče věhlasné značky Brembo. Nechybí samozřejmě ani celá řada asistentů, kteří se starají o vaší bezpečnost - stabilizace, kontrola trakce, dynamický posilovač řízení a samozřejmě ABS. To vše dělá ze Spyderu věc, která se v podstatě nedá dostat do smyku a nejde převrátit, což se hodí. Nebojte se ale že by to ubíralo na zábavě. Motor má na starost hmotnost 386kg. K těm musíte ještě připočítat svá zavazadla, která můžete dát do předního boxu. Ten je bohužel menší, než na RT a RS, takže na delší výlety si musíte pořídit ještě kufry. Zajímavou novinku je také palivová nádrž přístupná bez otevření sedla, to je celkem praktická záležitost, ale na rozdíl od starších dvouválců nebudete muset nový motor krmit zdaleka tak často, nádrž má navíc 27 litrů.

Komfort i zábava

Jakmile usedám do pohodlné sedačky a dávám nohy na předkopnuté stupačky, cítím se jako na klasickém cruiseru. Řídítka padnou pohodlně do ruky a vše je tam, kde má být. Palubní desku už dobře známe. Dvě ručky jdou proti sobě a mezi nimi je velký přehledný displej se všemi informacemi, které můžete potřebovat.

Startovní procedura je tradičně trochu zdlouhavá. Nejdříve musíte otočit klíčkem, posléze odsouhlasit stiskem tlačítka bezpečnostní pravidla a pak už můžete tříválec uvést do života. Motor má už na volnoběh úžasný zvuk a jakmile otočíte plynem, se štěkotem se poslušně vytočí až k hodnotě deseti tisíc otáček.

Pak už jen mačkám plus, s kovovou ránou zapadá jednička a já můžu konečně otočit plynem. Pokud to udělám nešetrně, zadní kolo se okamžitě začne protáčet. Pokud máte chuť gumovat kolečka na parkovišti, tak vás zklamu. Jakmile otočíte řídítky, systém kontroly trakce zasáhne a vaše řádění utne. Ale chviličku mu to trvá. Obecně jsou systémy na F3 mnohem benevolentnější, než na předchozích Spyderech.

Jednička je hodně dlouhá a pro pohyb po městě by bohatě stačila. Řazení tlačítky vás ale začne okamžitě bavit a podřazování před zatáčkou se podobá tomu ve formuli jedna. Převodovka je neskutečně rychlá a při řazení klidně můžete držet plný plyn a necítíte žádnou prodlevu v tahu. Zrychlení je impozantní a zastaví ho až odolnost jezdce. Vzpřímený posez a absence větrného štítku dává krku dost zabrat a ve 140ti snahu o lámání rychlostních rekordů vzdávám a vracím se raději k užívání krajiny a zatáček. V těch sedí Spyder jako přibitý. Vysedat moc nemá smysl, ostatně velké sedlo vám to v podstatě ani nedovolí, stačí se naklonit do zatáčky, aby vás odstředivá síla nesundala ze sedla. Když to s rychlostí přeženete, zasáhne elektronika, ale tak citlivě, že si toho skoro nevšimnete. Je to jako jezdit na motokárách, máte pocit, že do zatáčky můžete vjet vždycky na plný plyn.

Samostatnou kapitolou jsou brzdy. Ty na Spyderu nikdy nefungovaly tak dobře. Jsou ovládané jen jedním pedálem na pravé noze. Když ho naplno zašlápnete, lezou vám oči z důlků, systém stabilizace a ABS navíc zajišťuje, že i na plných brzdách můžete tříkolku pořád plnohodnotně ovládat a třeba se vyhnout překážce, která vás zastavila. Pomohou vám také speciální pneumatiky Kenda speciálně vyvinuté pro Spyder.

Spyder už zdaleka není taková exotika, jako dřív a na silnicích jich v Čechách už pár desítek můžete potkat, pořád jde ale o zcela jedinečný a výjimečný stroj. Doteď byl hlavně pro sportovce a cestovatele, ale F3 poslala Can-am do dalšího segmentu a po svezení můžu říct, že to byl rozhodně chytrý tah!


Technické údaje


Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz